Indlæg af SvenBent

    Jeg mener ikke WoW tillader nogen form for interessante launch parameters * WoWWiki * . Hvad angår Windowed Fullscreen aka. Borderless, mener jeg ikke der er en mærkbar forskel i FPS længere, og mere vigtigt tillader det dig instant-alt tabbing. :D

    jeg kunne heller ikke umiddelbart ved quick googling finde noget. Hvilket saa stillet spoergsmaal tegn ved om hvorvidt og hvorfor. OP marekde en forskel efter at putte command line parametre ind.


    Hvis vi kan udelukke de parametre have en effekt saa virker det maaske mere som om det blot kunne vare en bagdel af at koere med SLI under wow.

    Bare en sidenote:
    "-high" skal vare understoeet af programmer. det er en besked du sender til programmer og ikke til windows. Saa bare fordi det goer noget i CS:GO er ikke det samme som er at det goer noget i wow.
    Jeg ved ikke om Wow har -high parametrens. Folk der spiller wow kan bedre svare sig paa dette.


    Vindue full screen kan have en ret begraense effekt paa din performance. det er dog ikke saa slemt mere ( eller ogsaa har jeg bare ikke bemeraket det saa meget paa det sidste), men jeg vil dog anbefale lige at see om det goer en forskel i full screen.


    Derudover kan det vaere at SLI bare er brooken med Wow og decideret skader din performance.
    jeg ville proeve uden sli og set om det er bedre.


    som sagt kender jeg ikke wow saerligt godt som spil saa jeg kan kun angribe sagen ude fra et system maessigt synspunkt.

    Tror ikke der sker noget ved at sætte pci-e stikket i bundkortet, det er jo 12 volt til både mb og gfx, med mindre der er byttet rundt på + og -
    Ikke for at være fræk, men har du tændt for kontakten bag på psu'en, kender et par stykker der har lavet sådan en fejl 40 :whistling:

    nu har jeg ikke bygget maskiner de sidste 6 måneder. men jeg mener bestem at 12v til bundkorter og til PCIE er omvendt.
    så 12v går til ground og omvendt :(


    -- edit --
    Jep jeg huskede ikke forkert


    [Blocked Image: https://i.stack.imgur.com/M3aeL.png]

    Tak, Det hjalp lidt. Fik min FPS til at stige til omkring de 80.. Så gik jeg ind i Additional Command Line Arguments og tilføjet "-Threads 4" og "-High" Det gjorde den skød op på de der 120-140 i fps. Det hjælper en del på det. Nu kan jeg i det mindste nogenlunde nyde WoW. Fik læst mig lidt frem at 7700k er et problem for WoW. Åbenbart for nyt.

    Hvis -high var den afgørende faktor så har du noget baggrund programmer der æder af din CPU og burde kigge på dette.
    derudover hvilke jeg ikke anbefale at køre spil i high CPU prioritet i det det kan medføre lag.
    High CPU prioritet er samme niveau som dit netværks driver og kb/mus. dvs i tilfælde af at spillet vil aede alle din cpu kræfter chokes kb/mus samt netværk med dertil forøges ping tider samt input lag.


    jeg vil heller anbefale at køre det i "above normal". Det giver det stadigvæk første prioritet over andre programmer men uden at tage væk fra netværk og kb/mus



    Dertil hvis wow kun bruger 4 cpu tunge tråde så ryger du nemt ud i SMT konflikter. dvs grunde dine 8 logiske cores ryger 2 tråde (korrekt ordbrug her) til den samme fysiske cores og skal dele denne i stedet for at få en hel hver.
    du kan "fikse" dette ved at sætte affinitet til hver anden CPU eller bruge mit program "project mercury" og slå " No SMT conflicts" til, og se om det giver lidt mere stabilitet på dine fps.


    Grafisk illustrationer nar SMT skader din performance
    https://s26.postimg.org/adwk1eo7t/SMT4_Tworstcase.png


    og her efter affinitet er sat korrekt
    https://s26.postimg.org/bewsqj57d/SMT4_TAdjusted.png

    Jeg overvejer at faa et serie muse maatter produceret. men er sgisme lidt usikker paa hvilket male forhold jeg burde gaa efter.


    Saa giv frisk lidt input om hvad du syndes er optimale maale forhold brede/dybde paa en muse maatte

    Et tip til at skrue ned for temp at aat skrue lidt ned for CPU PLL voltage hvis du har valgmuligheden for det


    https://communities.intel.com/thread/112262


    men derudover tror jeg ikke du skader din cpu. din cpu vil begynde at drosle ved en lavere tempeature end der skader den.


    Jeg har haft cpu'er op og kore paa over 103 graders. jeg ved ikke hvor varm den var der intel maale sensor ikke kunne reporter hoejere og begyndte at give mig negative temperatur maalinger. jeg kunne kun faa den derop fordi jeg kunne slaa alt neddrosling fra.
    og maskine korter nu stabilt nok ved den temerpature jeg mener jeg brugte prime 95 dengang men er ikke helt sikker paa hvad jeg legede med dengang.


    min nuvaerende system peaker ved omkring 92 grader med prime95 small fft. og start tit og koere ugevise nonstop med en temp paa over 80 grader.


    kortfortalt: jeg tror ikke varmen er et problem, men foelg det ovenstaende trick og se om det hjaelper

    i

    Intet i industrien navner det logiske cores som threads
    Microsoft kalder dem logiske cores.
    Intel kalder dem logiske cores


    PGA der staar "# of threads" betyder ikke det er noget CPU'en har, men en max kapacitet den kan håndtere
    Igen en 1TB disk har ikke 1TB data men palds til op til 1TB data. at folk misbruger et begreb i stor grad og ikke læser op på hvad ting betyder gør det ikke mere korrekt selvom det er "indforstået".


    Hvis vi nu lige kigger på Intels side som også bruger informatieosn lablen "# of Threads" (som nok er derfra hvad sitte du nu har screenshot'et henter derrs info fra) og man sa klikker på det lille spørgsmålstegn ved siden og som forklare hvad denne label betyder:
    A Thread, or thread of execution, is a software term for the basic ordered sequence of instructions that can be passed through or processed
    by a single CPU core.
    Ergo de taler om software threads. det er blot en information om hvor mange traade CPU'en kan haandtere samtidigt. IKKE noget den har.
    check selv efter her http://ark.intel.com/products/…r-8M-Cache-up-to-3_90-GHz


    Under memory type står der også DDR3 1600 det betyder heller ikke den HAR DDR3 1600 ram i sig. Blot at det er det som den kan håndtere.


    Det er INTET teknisk dokumentation der kalder logiske cores for tråde eller giver tråde en anden betegnelse end en stykke individuel program kode. Blot en helveds masse folk der ikke ved hvad de taler om og bruger en masse fancy ord forkert, fordi de aldrig lige har læst hvad det egenligt betyder.


    Nu er det linke til både wiki og Intel sa lad os dog runde af med Microsoft
    https://msdn.microsoft.com/en-…/windows/desktop/ms684841


    Igen tråde at software og antallet af tråde er i dit system er afgjort af dit software.




    lige en grafisk illustration om hvor man kan se Tråde


    [Blocked Image: https://s2.postimg.org/9e84yqh49/thread_List.png]
    Dette er en liste over de tråde der kører i CyberFox.
    Bemark at alle har en TID som er at forkortelse for "Thread ID"
    Cyberfox.exe i sig selv er en process som har en PID (Process ID): 3000


    Som man kan se er der langt flere Tråde her end logiske cores paa min I7 3770K ergo de to ting er IKKE det samme.



    Du kan også bruge taskmanger og saa et dit system nok køre med omkring 700+ tråde så det er igen næppe det samme som logiske cores
    [Blocked Image: https://s2.postimg.org/69xh1y0bt/Task_Man.png]



    I stedet for at reagere så negativ på en lille rettelse så tag dog det som en chance for at lære lidt nyt.
    Læs dog hvad det bliver linket til i stedet for blind at lukke af for ny information.
    Eller i det mindste dobbelt check hvad man siger


    Utroligt at folk ego'er i den grad stopper folk i at lære nyt fordi man kan indrømme overfor sig slev at ham SB sgu nok har ret og man selv tog fejl.

    Og hver af de logiske cores har hver to tråde, hvilket giver systemet, tadaaaa, 50% flere tråde at bruge af, hvis det bliver nødvendigt. "En 1.5 TB harddisk har ikke 50% mere data men plads"? 50% mere i forhold til? Hvis vi snakker en 1 TB, så har du ret, men det er en højst unødvendig sammenligning.

    Nej den har 6 fysiske core som er bag 12 logiske cores. De HAR ikke tråde.
    tråde er som pænt vist i wiki linket noget dit software har.
    Den kan håndter op til 50% flere tråde på samme tid men det er ikke noget den HAR.


    og nej din logiske core har ikke to tråde. Din fysiske core har 2 logiske cores ( som hver kan afvikle en tråd fra dit software).


    En tråd er et stykke software kode som kan afvikles individuelt aka en under opdeling af en process. Det er rent software.


    Du kan læse mere om hvordan Hyper threading og SMT virker her
    https://en.wikipedia.org/wiki/Hyper-threading


    men lad mig citere det vigtige :
    "Architecturally, a processor with Hyper-Threading Technology consists of
    two logical processors per core
    , each of which has its own processor
    architectural state. Each logical processor can be individually halted,
    interrupted or directed to execute a specified thread, independently
    from the other logical processor sharing the same physical core"


    Mere info kan også findes her: https://en.wikipedia.org/wiki/Simultaneous_multithreading

    lige meget om det er cores ellers threats vi snakker om så får han 50% flere i forhold til 1500x. Antal af cores/threats er ikke bestemt af software, men af CPU. Til gengæld er det software der bestemmer hvor mange threats den vil bruge :-)

    Vi er helt enig om anbefalingen.
    Blot ordet tråd der bliver brugt forkert. Tråd er software ikke hardware. og det giver en masse forvirring at folk bruger ordet forkert hvis man skal forklare lidt om hvorfor SMT/HT giver nedsat performance og omkring core speed flaskehalse som jo allerede er nok et problem for folk helt at forstå.


    Eller når folk forveksler Core speed/performance med IPC som også er to vidt forskellige ting

    Nu når du vælger at købe en 1500x vil jeg have brugt 200kr mere og købt ryzen 1600. (Elgiganten eller power). Den følger der også en køler med i købet, så du ikke behøves at bruge penge på det. Så få de lige pludselig 50% flere tråde :-)

    50% flere logiske cores. Hans antal af traade er afgjort af software og ikke CPU.
    En 1.5TB HDD har heller ikke 50% mere data men 50% mere plads.


    Det giver en masse roderig at kalde logisek cores for traade/threads selvom det er populaert at benytte ordet forkert.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Thread_(computing)



    Bjoerne tjeneste og alting

    pas paa nakken med to skaerme og gamming.


    jeg har sider med 2 stk 24 t ommer skaerm og gammede en del men jeg fik ond i nakken af konstants at side med det lille vinkel paa nake vivlerne.


    Jeg har nu en 32" i midten saa jeg kan see ligeud naar jeg gamer og det har fjernet nakke problemet helt
    de 2 24" har jeg sat i pivo funktion da mit bord ikke er bred nok til alle 3 skaerme.


    paa et tidspounkt skla jeg se om jeg kan bytte dem med nogle 1600x1200 skaerme i 4:3 format som passer ihoejden med min 32" ptr der lige nu er lidt skalerings issues

    Jeg er desvaerre loebe toer for gode ide'er saa.
    defekt enhed eller nu udefrakommende forstyrrelse. men det kan vaere svaert at afgore hvis du ikke har checket for og efter issues ( hvilket man jo sjaeldent goer)


    alternativ faa fat paa nogle nye antenner ?

    Software opdatering har altid indflydelse på hardwaren, det er sgu da drivere til hw der bliver installeret der, så deres svar er lidt spøjst. Jeg tænker at det kunne være at sådan en opdatering kan gøre at signal styrken bliver ændret. Kan ikke se nogen problem i det, andet selvfølgelig at hvis det bliver lavere så har du ingen glæde af det.

    De skriver ikke det ikke har inflydelse paa hardware. men det ikke har paavirket Wifi Delen.



    @op
    Har du checket om der ikke er kommet en ny wifi enhed om et sted som koere paa samme er near samme kanal.?
    evt fortael os hvilke andre SSID du kan se og hvilke kanaler de koere paa,

    enhends handteringviser hardware
    stifinder viser partitioner.
    Saa du har en hdd tilkolbet som ikke har en partition


    daf i koer og skriv "computer"
    vaelg "computer manangement
    gaa ind under Disk management
    hoejre klik din nye 1TB disk her
    Partioner din disk med formatering og tildel den et drev bogstav

    Glemte helt.
    Ud fra lidt kort test ( kun lige tutorials) ser det unidelbart ud til at HotS ikke har mere end 2 cpu tunge traade. saa der er ikke mget fidus i at koebe en bred cpu til det spil.


    Doom er dog en helt ande snak efter sin vulkna opdatering elsker den brede CPU'er ( mange cores)

    Jamen du forventer jo åbenbart det samme ift. at "personen" laver en sådan liste i hver tråd? :P
    Nu vrøvler du altaa.
    min metode er jo netop ment til at man kan finde ud af det selv i sit eget setup derved ikke brug for an lang liste der skal naevnes.
    Så der er ingen forventning fra min side af and end at folk måske åbner sine øjne op og for at lære nye ting i stedet for hele lukke af for nyt input. Det der med at give en fisk eller lære en af fiske.





    Nu fik jeg noget jeg kunne bruge, tror jeg fik taget den forkerte process


    Men de kommer max op på ca. 8.10 i CPU og den burde max kunne trække 16,66 right? (100/6 = 16,66)


    http://imgur.com/a/qWOQQ



    Medmindre du har slået HT fra så har du 12 logiske cores. dvs en tråd kan maks gå op til 100/12 = 8.33
    Hvis du har en tråd der rammer 8.10 er du cpu flaskehalse i core speed.
    Det kan evt bekræftes ved at bruge GPU-z og se om din GPU load er under 99%


    Det er med stor sandsynlighed at du har brug for mere core speed og ikke mere grafikkort krafter. til netop det spil
    Derudover
    kan vi se at det ikke skalere ud over ca 3 cores. saa det kan vare en
    fordel at slaa SMT/HT fra (evt via affinitet) for et lille boost i
    performance



    Følte også da jeg spillede Prey og DOOM at det var grafikkorttet der
    holdte det hele tilbage, elsker nemlig eye candy og vil gerne have det
    hele på max settings, men så var spillende ikke værd at spille :P
    Igen mål det og se hvad der er der trækker dig tilbage. du skal naturligvis måle i den opsætning du ønsker at bruge så hvis du ønsker at komme op og spille i 4k ultra settings skal du tester under det.


    Sådan har vi Andre det også når du gang på gang laver en forholdsvis simpel QA om til en tre siders diskussion omkring en lang omgang kedelige benchmarks for a finde ud af om ens 30 yndlings spil necker på den ene side eller ej. :D


    Omvendt spørger du jo aldrig selv til hvilke eller hvor mange spil der er tale om, og peger bare videre til "Find selv ud af det"


    Men for at gøre endnu en potentiel lang tråd kort, så er der masser af information om den pågældende I7 CPU og bottlenecks, og der er ingen tegn på det er dens skyld i de spil den er sat op mod.

    Jeg spoerger ikke ind til spil da jeg slet ikke paa nogen maade har en indsigt over hvordan en umaadelig stort antal spil forholder sig.
    derfor maa jeg ty til at vise den som spoerger en metode til at finde ud af det fra et universelt vinkel.
    jeg tror det er yders faa personer der lige paa ryggen har praecist gpu/cpu load fordelinge paa samtlige spil i samtlige forskellige opsaetning. paa samttlige mulige udstyrs kombinationer. hvorfor det ikek er en optimal vej er spoerge ind til spillet da det med stor sandsynlighed vil dreje sig om et spil i en opsaetning paa en udstyr combination jeg alligevel ikke ville kunne svare paa


    forventer du virkelig at en person skal kunne side med en saa komplet udenads huske liste?


    Jeg følger guiden og går ind under fanen "Threads" men kan ikke lige se hvad du mener med at se hvor mange procent fra min cpu den bruger.

    ok lad mi lige sikre at vi er paa det rigtige sted. her et et eksempel med dungeons of the endless
    https://s17.postimg.org/h4e1ue50f/threads.png


    1: du dobblet clicker paa spillet process paa listen
    2: du vaelger threads
    3: du sorter paa cpu bjaelken


    Her holde du oeje med hvordan det ser ud mens udu spillet lidt og iser nar du foeler et spil er langsomt koerende/hakker hvis det er noget du oplever


    f.kes paa mit billede kn vi lares hurtigt 3 ting om dungeson of the nedles
    det har 1-3 cpu tunge traade.
    en paa ca 12%
    en paa ca 7%
    en paa 2.5%
    og en masse smaat traade der ikke rigtige har noget load paa sig
    Det fortaller osaa at vi skal optimalt bruge ca 2-3 cores paa spillet spillet. vi far altsaa ikke meget ud af at go horeje op end quad core end endog nappe saerligt meget ved at gaa fra 2 cores til 4 cores saa en stor I7'er eelr en rynze med 8cores og 16 logiske cores er helt unoedvendigt at koebe for det spil


    det er dog er mest vigtige er at see den traad some bruger mest CPU kraeft.
    vi skal huske paa en traad kun kan bruge en core af gange men talle er ud fra en helt cpu.
    saa mit tilfalde har jeg 8 logiske cores saa 100% af en core er kun 12.5% af en hele CPU'
    Saa nar en traad bruger en cores fuld ud vil den her vise 12.5% eller taet der paa


    ligesom en sixpakc er 6 oel ssa 3 oel er en halv six pack osv osv


    i mit tbillede ser vi hvordan der er en traad der rammer 12% det er utroligt taet paa det maksimlee 12.5%
    eller vi kan renge det om til forbrug af en core ved at gange med 8 aka 111.97*8 = knap 96% af en core bliver brugt af denne trad alene.
    meget taet paa 100% saa jeg er rimgeligt cpu flaskehalset her.



    kort fortatel:
    - klik de tre punkter til at komme ind og see tallene
    - se om der er nogen der er taet paa 100%/# logiske cores ( i dit tilfadle 12.5) i saa fald er du cpu flaskehalset


    evt dumpt et screen shoot her hvis du vil have jeg kigger paa tallene





    Dog kan jeg se dette ud fra "HWMonitor" lige efter jeg havde spillet pubg i 40-50 min
    http://imgur.com/a/QIYOg

    De tal er bare ikke saerlige brugbare da vi ikke kender fordelingen korrekt er er det tonsvis a smaa trade der ikke laver saerlgit megt. eler er det kun en handfuld som er helt presset)



    Og i job listen jeg havde åbent mens jeg spillede tror jeg den blev max 30/40% af cpu, men vil teste nærmer senere da jeg glemte at holde øje med den da jeg spillede :P

    Se ovenfor. job listen, msi afterburner hw monitor og alle de andre progemmer som vsier cpu og core forbrug kan ikke bruges pga vi ikke kender traad antallet. jeg vil ikke gaa idetaljer om hvorfor det lige nu og her. men det kan forklare i en anden post


    Og ang. de spil jeg normalt spiller er; Hots, CS, Prey, Doom og pugb

    Doom skalere rigtige godt over mange cores i vulkan maade og her skal regne med at vare GPU flaskehalset umiddelbart
    Prey. will jeg anskue det samme.
    PUGB kender jeg ikke load fordelingen paa.
    Hots kender jeg slet ikke.