Indlæg af Sakkura

    Den du forslog var da med et HD7870 grafikkort, og I5!? Den er da langsommere end f.eks. En FX-6100 med et HD7950 i spil.


    Den jeg foreslog var med et 7870 XT, som er stort set lige så hurtigt som et 7950 (og bruger samme GPU som 7950).

    Et 7950 er generelt hurtigere end et GTX 660 Ti, men ikke nødvendigvis ret meget hurtigere. Men det kommer MEGET an på det enkelte spil, og hvilke settings man bruger.


    I øvrigt kan man da vist få mere for pengene med andre kort. Man kan finde 7950ere ned til omkring 2.000 kr., og GTX 660 Ti ned til omkring 1.900 kr.
    Og så er der selvfølgelig også det nye 7870 XT. Yder næsten lige så godt som et 7950, men kan fås til under 1.700 kr.

    Selvfølgelig er grafikkortet oftest vigtigere, men derfor er der jo ingen grund til at gøre et dårligt køb. Hvis man absolut vil have en lidt billigere processor, så er en Core i3 et bedre alternativ til en FX-6300 end en FX-6100 er. I hvert fald til gaming.

    Det eneste du kan gøre er at installere 64-bit Windows (eller et andet styresystem der kan bruge mere RAM). Ellers gør den ekstra RAM desværre ingen nytte.

    Du bad mig finde én test, jeg fandt én test. Her er hele artiklen, hvor man på flere punkter ser FX-6300 klare sig bedre end FX-8150.


    Og det er da rigtigt at prisforskellen bliver mindre med et HD 7950, men så bliver FX-6100 jo bare til et endnu dårligere køb. Mindre besparelse procentvis, større risiko for at grafikkortet ikke kan udfolde sig pga. den langsomme processor.


    Jeg har givet den: Ekstra stor strømforsyning, just in case - Den vil jeg helst ikke spare på;-)


    Mærkeligt du vælger en skodstrømforsyning fra Cooler Master så.


    Og så er en FX-6100 et skidt valg i dag. FX-6300 er absolut de ekstra ~150 kr. værd.

    Jeps, OS er styresystemet (Windows, Linux etc).


    Tror ovenstående er en af de bedste muligheder hvis du vil have en færdigbygget computer.
    Jeg ville vælge enten en Core i3-3220 eller en Core i5-3470; de andre Core i3 kan ikke betale sig (slet ikke 3225), og 3470 koster kun lidt mere end 3330.


    Og så også 8 GB DDR3-1600 i stedet for 1333. Crucial Ballistix Sport er nok den bedste mulighed.


    Til sidst skal du nok også se på hvad du har brug for af harddiskplads. Den har jo som udgangspunkt kun en lille SSD.


    Måske fordi han var for aggressiv med at overvolte, eller også var det et tilfælde.


    Men som sagt er de bundkort spild af penge. Den RAM er også dyrere og om noget dårligere end Crucial, så det forstår jeg heller ikke helt. Men dig om det.


    Du kan sagtens bruge din gamle harddisk, men en SSD er en klar forbedring og du har da vist pengene til det.

    Jeg har lige læst om MSI Z77 MPower at det er ustabilt når man OC.


    Lyder mærkeligt, da det er testet med OC.


    Men helt ærligt, de her bundkort er spild af penge i din situation. Et billigere bundkort vil være lige så godt. Hvis det skal være Asus, så f.eks. et Asus P8Z77-V.


    Mht. køler til CPU, så er en billig Cooler Master Hyper 212 Evo faktisk ganske fin. Men man kan selvfølgelig altid gå all-in med en Noctua NH-D14 eller vandkøling.

    Som hovedregel går jeg efter minimum 600 watt til en moderne maskine, så har man plads til leg (OC) og fremtidige udvidelser. 600w er nok til single-gpu systemer.
    Jeg vil dog ikke gå under 600 watt som Sakkura byder, da jeg har oplevet problemer med mindre på nyere systemer der er lavet til gaming, også med PSUere der ellers er af god kvali. Det skader ikke at gå en tand højere op, og evt. skaffe en modulær forsyning (de er guld at bygge med :D)


    De 550W strømforsyninger jeg foreslog er kraftigere end den Corsair 600W strømforsyning. De har flere ampere på 12V rail, som er det der tæller i praksis. Det er derfor man ikke skal stirre sig for blind på antallet af watt.


    Hmm kan godt se der er lidt blandede meninger omkring PSU, så tror jeg vil gå efter en 650 - 750 modulær ! Så er jeg ligesom dækket ind hvis jeg får lyst til at sætte noget OC på el. lign. og slipper for irriterende momenter som at have for lidt W og skulle købe ny.. Ville være træls.


    550W er rigeligt til overclocking og et kraftigere grafikkort. 650-750W er kun nødvendigt til SLI/Crossfire.

    600W er rigeligt til ethvert grafikkort med en enkelt GPU. Du kunne evt. vælge en af højere kvalitet end Corsair CX600. F.eks. en XFX Core Edition PRO550W. Eller Corsair TX550M hvis du kunne tænke dig en modulær strømforsyning.


    Mht. køling er luftkøling lige så godt som vandkøling, så længe man ikke overclocker. Den processor du har valgt kan stort set ikke overclockes. Det betyder også at bundkortet nok er lidt i overkanten.