Indlæg af Raziel

    nogen ide om hvor længe du sådan cirka holder dette kørende?


    sidder også lidt og overvejer din CPU..


    kan se at der er nogen bud men kan umildbart ikke se et bud for CPU'en specifik.. så hvis der er kommet noget bud (evt. privat) så sig lige til.. skal lige se om jeg måske kan toppe det.. :)


    ellers rimelig nice rig..
    kan ikke lige forstå hvorfor du dog vil erstatte den med Mac, men altså.. det er jo op til dig ^^

    Noteret, såfremt der menes 900 + porto (pp)...

    jamen jeg kommer da selv og afhenter den ^^
    - så slipper du for al den bøvl med at sende..


    bor ikke mere end et par km fra vesterbrogade (hvor jeg faktisk opvoksede) og er der typisk et par gange om ugen.. - og har bil.. sååh.. ^^

    hvis du vil bruge op til 3k på et kort..


    der har du et custom cooled Gigabyte GTX 670 OC.. 2825 kr,-
    http://www.computersalg.dk/pro…v-n670oc2gd-grafikkort-gf


    så er der dog ikke lige penge til en PSU..


    så er der også nogen lidt billigere 670'ere..
    http://www.computersalg.dk/pro…63/palit-geforce-gtx-670- - 2633 kr,-
    http://www.computersalg.dk/pro…gainward-geforce-gtx-670- - 2706 kr,-
    http://www.computersalg.dk/pro…/club-3d-geforce-gtx-670- - 2725 kr,-
    http://www.computersalg.dk/pro…force-gtx-670-royalqueen- - 2791 kr,-


    men efter mine erfaringer med stock kølere anbefaler jeg aldrig nogen sinde nogen at købe med stock køling.. skal være noget 3rd-party, og ska være noget ordentligt..



    hvis ikke en 670'er, jamen så køb en 660 ti'er frem for en 660'er


    eller som Renegger siger.. en HD 7950'er eller noget i den stil..


    jeg vil med dit budget ikke gå 660'er, med mindre du gør som følgende:


    køber en ny PSU nu, samt en 660'er
    lidt senere, når du har råd, køber du så endnu en 660'er og køre SLI.


    at have dit budget og køre en enkelt 660'er, når man kan få en god 660 ti'er for omkring 2200 kr,- også... synes jeg ikke lige giver helt mening.


    men der vil jeg stadigt hellere anbefale at køre 660 ti (selv til SLI) - eller 7950..

    Det med clocking af ram har jeg ikke så meget styr på, så det må et af de andre herinde svare på..
    Jeg ve bare, at når man piller ved cpu oc på de ældre cpu'er, så hænger ram med..


    Vil umildbart ikke sige at du skulle gå ud og købe nye ram hvis det blot er af den ene grund, at de kun køre 800mhz..
    Din platform køre primært også med ddr2.. DDR 3 er først for core i-serien.. Der er nogen bundkort til core 2 quad som også understøtter ddr3, men så vidt jeg umildbart har, så har det ikke kørt så godt og skabt problemer.. Men det er ikke noget jeg har undersøgt yderligere, så kan godt være det bare var de par særlige tilfælde.. Så længe du har ram nok, vil jeg umildbart ikke bekymre mig om dem og begynde på at tænke på ram opgradering.. Så længe de er på 775, så bare behold dem..


    Først når du engang opgradere til et nyere chipsæt har du grund og brug for ram opdatering..

    Crytek and Electronic Arts have officially revealed the PC system requirements for Crysis 3:
    Minimum System Operating Requirements for PC:
    - Windows Vista, Windows 7 or Windows 8
    - DirectX 11 graphics card with 1Gb Video RAM
    - Dual core CPU
    - 2GB Memory (3GB on Vista)
    - Example 1 (Nvidia/Intel):
    - Nvidia GTS 450
    - Intel Core2 Duo 2.4 Ghz (E6600)
    - Example 2 (AMD):
    - AMD Radeon HD5770
    - AMD Athlon64 X2 2.7 Ghz (5200+)


    Recommended System Operating Requirements for PC:
    - Windows Vista, Windows 7 or Windows 8
    - DirectX 11 graphics card with 1GB Video RAM
    - Quad core CPU
    - 4GB Memory
    - Example 1 (Nvidia/Intel):
    - Nvidia GTX 560
    - Intel Core i3-530
    - Example 2 (AMD):
    - AMD Radeon HD5870
    - AMD Phenom II X2 565


    Hi-Performance PC Specifications:
    - Windows Vista, Windows 7 or Windows 8
    - Latest DirectX 11 graphics card
    - Latest quad core CPU
    - 8GB Memory
    - Example 1 (Nvidia/Intel):
    - NVidia GTX 680
    - Intel Core i7-2600k
    - Example 2 (AMD):
    - AMD Radeon HD7970
    - AMD Bulldozer FX4150


    kilde:
    http://www.crysis.com/us/crysis-3/buy


    via:
    http://ggmania.com/

    yeah..


    570'eren vil stadigt ikke være lige så god, men det er et helt fint alternativ (imo) ..
    hvis du ikke gider gi de 600 ekstra, så er 570'eren et godt kort - har ikke selv set det helt ned til 1000 kr,- før, men hvis du finder det til den pris, så vil jeg umildbart sige, at det er det værd - dog vil jeg lige undersøge, hvordan standen er på kortet.


    tjek mht. støv (i blæseren osv), spørger ind til om det har været manuelt overclocket, og evt. hvor meget og hvor længe.. hvilke temps det har kørt på .. hvor gammelt det er..


    for til tider sker det med brugte kort, at de har været lidt mishandlet og bare brænder af..


    købte engang en 9800GTX+ til en ven som røg efter et par måneder..


    men har selv haft andre kort som har holdt helt perfekt og fejlfrit osv (mit andet 460'er i mit gamle SLI setup var et brugt kort) ..

    jeg ser lige om ikke jeg på en eller anden måde kan få anskaffet mig selv en 240-256 GB SSD iløbet af jule måneden her.. men ellers køber jeg nok den samsung (med mindre den lige kommer på tilbud et sted, i hvilket tilflde jeg køber den med det samme også.. )

    CL9 er standarden for middel DDR3 RAM idag.. 1333... 1600 .. 18xx MHz ram.. (måske også 2k og 2.1k MHz ?)
    - jeg har ikke så meget styr på dem over 2000 MHz, da jeg aldrig selv har brugt dem eller umildbart har planer om det..


    selv køre jeg med CL7, hvilket er det laveste du kan få for 1600 MHz DDR3 (så vidt jeg umildbart ved - mener ikke man kan få CL 5 eller 6)..


    CL9 er standard - og det højeste jeg nok selv nogen sinde ville køre med..
    men typisk når jeg samler computere for folk osv, er det også CL9, og det hele køre fint..


    jeg vil ikke direkte anbefale dig at købe CL7, da pris forskellen (som er mere end det dobbelte) ikke på nogen måder kan retfærdiggøres for den lille smugle mindre CL som du muligvis aldrig nogen sinde kommer til at mærke alligevel...


    så vidt jeg husker, køre det i ms eller sådan noget.. og det er ikke så firkantet, at hver eneste gang du skal noget, skal går der 9 ms før processen går igang i rammene..


    det er mere avanceret end det..

    Ud fra de. Benchmarks jeg har set (og det er faktisk mange), så ligger 660'eren typisk på niveau med en 580'er.. Nogen gange en lille smugle over, nogen gange en lille smule under.. At den skulle ligge under en 570'er ligefrem .. Well, har set en enkel titel hvor 580'eren faktisk lå mere end bare et par fps over 660'eren..
    Det er et lidt stort emne.. Men nogen spil udnytter kortet på en måde, nogen på en anden måde..
    Det er f.eks også lidt grunden til at 580'eren og 660'eren racer lidt imod hinanden.. Hvor 580'eren er bedre i nogen spil mens 660'eren er bedre i andre.. Hvis der skulle være et spil hvor fermi skulle være bedre udnyttet eller sådan noget kan det måske godt være, men umildbart vil jeg ikke sige at em 570'er er lige så god som en 660'er.. Har ikke set en benchmark som skulle indikere dette.. Og har svært ved at tro på det.. - kun i et enkelt spil tror jeg at der måske kan være noget om snakken, men det er kun i det ene spil..

    hvis ikke pris forskellen havde været så stor på 840 pro, havde jeg nok købt den..


    men jeg tror bare jeg køber Samsung 830.. 256GB udgaven..


    har ikke oplevet noget klage over den endnu (udover lige Dnope :p) - og folk ser overall ud til at være meget glad for den, sååh.. :)

    nu er der et par tråde om SSD'er, og nogen af dem sammenligner faktisk allerede nogen af dem jeg ser på..


    bl.a. den her..
    SSD harddisk?



    meeen.. der er lige et par småting som ikke er helt det samme..


    jeg tænker på at udskifte den 512GB HDD jeg har siddende i min bærbar med en SSD, da den trænger lidt til at blive re-installeret og tænkte, at jeg så lige så godt kunne opgradere til en SSD også (hvilket jeg et stykke tid gerne har ville)..


    jeg skal ha over 200GB, så jeg er oppe i ca 250GB området..


    har jeg siddet og sammenlignet lidt, men kan simpelthen bare ikke rigtigt beslutte mig..


    de 4 SSD'er jeg har i synet er:


    Samsung 830 256GB
    Samsung 840 250GB
    Intel 335 240GB
    Intel 520 240GB


    prisklassen er omkring de 12-13 hundrede..


    et sted tænker jeg meget på 840.. det eneste so holder mig tilbage, er den lavere write-speed, hvor Intel 335, som følger rimelig godt med 840 på read, har en del bedre write speed også..


    Intel 335 og 520 ser ud til at være meget tæt på hinanden
    så vidt jeg umildbart kan se, skulle 520'eren være den bedste af de to?


    http://www.anandtech.com/bench/Product/695?vs=529


    http://www.anandtech.com/show/…el-ssd-335-240gb-review/7



    på nogen punkter er 335 bedre, mens 520'eren er bedre på andre punkter.. men af de to vil jeg umildbart bare vælge den billigste.


    vinderen af de to, skal så op imod vinderen af de to samsung SSD'er..


    Samsung 830 vs 840..


    Samsung har lidt mere plads - 830 har mest..


    performance synes jeg igen ligger forholdsvis tæt.. der er nogen punkter hvor den ene er bedre, mens der nogen punkter, den anden er bedre..


    men hvilken er bedst?
    og kan den smugle bedre performance gøre op for den smugle mindre plads?


    umildbart ser det næsten ud til, at 830 følger lige så godt med som de andre, men har den bedste plads..


    men en anden ting som kommer ind i spillet er, at 840 er den billigste med ca. 100 kr,- og dem ville jeg faktisk gerne spare hvis muligt...


    kunne meget godt tænke mig at høre nogen "råd" (holdninger) til dette..


    840 ser ud til at være hurtig nok ved opstart osv, så selv hvis write ikke er helt i top, går det nok..
    det er jo ikke fordi man skriver så meget hele tiden alligevel..


    det er jo i bund og grund mere read, og hvor hurtig den reagere og starter op som betyder mest..


    mit problem er, at jeg hele tiden ombestemmer mig.. det ene øjeblik tænker jeg "jeg tager sku intel.." mens jeg det andet øjeblik tænker "jeg hugger Samsung" - og sådan har det stået ved i et par uger nu.. og min Asus i5 bærbar med 8GB RAM køre stadigt på den gamle 512GB HDD.. :p


    lige nu (under de sidste par linjer) hælder jeg igen mest til Samsung.. så.. vil det være de 100 kr,- værd at få 16GB ekstra?


    [tilføjet]
    ska jeg ikke bare hugge 840?


    tænker i øvrigt også på.. om jeg skulle vente til januar?
    eller om jeg bare skulle købe den nu..

    den computer er et rimelig godt bud..


    selv ville jeg nok skifte rammene over til Kingston istedet (4 kr,- billigere - ikke noget betydeligt) og så evt. skifte CPU'en til 3570k, men så kommer den til at overstige 6k..


    bemærk dog, at den er uden skærm.. :)

    uanset hvad du gør, vil du få den største performance boost ved at opgradere til en 660'er og en core 2 quad CPU..


    om du så ikke kan udnytte den fuldt ud, eftersom både din CPU ikke kan følge med, og at dit bundkort køre med PCI-e 2.0, er en anden ting - men der er ingen af de andre alternativer med et mindre kort, hvor du får lige så meget performance boost...


    kortet vil bare køre med PCI-e 2 og køre så meget som din CPU kan klare.. når du så opgradere det andet en anden gang, så får du bare den smugle performance du ikke kan udnytte lige nu, som en bonus..


    selv om du f.eks. ville kunne udnytte en 560 ti'er 100%, vil du alligevel ikke komme i nærheden af den performance du får med en 660'er selv hvis den ikke er fuldt udnyttet...

    hvis du vil ligge 1500 kr,- til et grafik kort, vil jeg anbefale dig at smide 60 kr,- ekstra i, og købe en Gigabyte GTX 660 OC for 1560 kr,-


    http://www.computersalg.dk/pro…v-n660oc2gd-grafikkort-gf


    så har du et rigtig nice grafik kort, som ligger på niveau med en 580'er, og et kort, hvor du vil kunne spille tingene på de høje settings, og et kort, som vil kunne holde og følge med et stykke tid, til forskel for de ældre kort, som allerede nu er ved at nå dertil, hvor de er begyndt at falde lidt bagud.. en 560 ti (og de ligestillede AMD kort) kan stadigt klare sig fint.. og køre de fleste spil rimelig godt, men en 660'er (eller det tilsvarende fra AMD, hvis det er hvad du er til) så er du godt kørende, og kan holde kortet et stykke tid...


    du spare rigtigt nok lige omkring de 500 kr,- (+/-) ved at købe f.eks. en 560 ti'er istedet, men allerede nu er der så smådt begyndt at komme spil som er begyndt at presse kort som en 560 ti'er ned til lige over de 30 FPS.. (f.eks. Hitman).. så jeg vil mene at de 500 kr,- ekstra er det værd, men det må du jo vurdere selv (og evt. kan de andre rådgive dig om, hvorvidt det er det værd for dit behov etc)


    mht. CPU.. hvis du har penge til det, jamen så vil en 2nd. eller 3rd. gen core i-serie CPU klart kunne anbefales, men hvis du bare skal ha en billig upgrade, så, som nogen af de andre har været inde på, vil noget i retning af et af de store core 2 quad helt sikkert være et godt valg også..


    f.eks. fandt jeg ved en lille hurtig søning den her
    http://www.dba.dk/processor-intel-core-2-quad/id-87698584/


    jeg brugte max 1 min på søgningen, så du kan måske finde noget billigere..


    du kan måske også høre ham her ad, om du kan få lov at købe hans Q9550..
    http://www.dba.dk/andet-computertilbehoer-asu/id-87528867/



    en Q9550 med er naturligvis ikke lige så god som en i5 2500k eller sådan noget, men det er stadigt en nice processor, og burde gøre forskel fra dit gamle core 2 duo setup, mens du stadigt får lov at beholde samme bundkort osv..
    det er nok et af de absolut bedste CPU'er som findes til den socket (775) - så blandt det bedste du kan få uden at skulle skifte bundkort ud.


    jeg ville nok selv prøve at komme med et bud på 500 kr,- for CPU'en..


    du kan også få en Q9400 til 450 kr,-
    http://www.dba.dk/lga775-socket-intel-core-2/id-87861920/



    -just in case.. men jeg ville nok lige høre de andre om, om den ville være værd at overveje - umildbart har jeg kun taget den med her, som backup hvis de andre to skulle være blevet solgt eller noget..

    som udgangspunkt, så længe du køre mid/high end bundkort og ikke de helt billige, vil du ofte ikke opleve den store forskel.


    det er først når du kommer oppe i de helt høje clocks, bundkortet rigtigt begynder at få betydning (hvilke som er det bedst) ..


    f.eks. har Asus med deres nye ROG bundkort lige brudt 4 verdens rekorder.. jeg vil personligt meget gerne se om ikke det også burde være muligt at nå helt derop med f.eks. nogen af MSI's top modeller eller sådan noget, men umildbart lyder det lidt som, at "this is something no one else has been able to achive before" (jeg er ikke lige nogen stor ekspert i OC selv, og har kun lavet små overclockinger, så dette er blot min forståelse af tingene..)


    http://rog.asus.com/183622012/…og-smashes-world-records/



    http://rog.asus.com/164362012/…quency-world-record-more/



    men altså.. jeg vil nok tage det kort jeg overvejer, samt et par andre i samme range, tage deres specs, og sammenligne dem derfra.. kan huske under en sammenligning af nogen af Asus top modellerne - den ene var enten en Rampage Extreme eller Maximus Extreme, mens den anden var en Sabertooth - der kom vi frem til, at du ville få bedre OC med Maximus / Rampage (hvilke af dem det nu var), mens du med Sabertooth f.eks. havde mulighed for mere RAM, og havde andre fordele - men med den anden kunne man f.eks. køre hurtigere ram end i sabertoothen... osv osv..


    så.. se hvad der passer bedst til hvad du vil bruge det til..


    personligt køber jeg altid Asus bundkort (både til eget setup, og computere jeg samler for folk), og det har jeg gjort siden mit gamle Intel Pentium D 940 setup for mange år siden.. er glad og tilfreds med Asus, så har ikke haft grund eller lyst til at prøve andet.. ^^

    umildbart vil jeg også mene at det lyder lidt som at grafikkortet er ved at nå sine dages ende..


    oplevede lidt af det samme med en ven lige da (og dagende op til) hans 9800 gtx+ røg..


    men jeg vil nu stadigt lige prøve diverse PCI-e porte som Renegger foreslår, og driverne ville jeg nok også lige smide et kig på..


    udover det vil jeg nok sætte opløsningen ned, og ikke op..