Indlæg af Raziel

    oh.. det jo rigtigt, det er en socket 2011! :o
    havde jeg slet ikke lige tænkt over..
    well, så bliver det en normal core i7.. :p
    2600?
    2700k?
    3770?
    - den skal ikke overclockes eller noget, så tænker bare at jeg ville vælge en 2600 i den?
    en 3770 er kun lige omkring 150 kr,- mere.. ?
    what do you think?

    jeg har fået besked på at samle en computer til en, som skal bruges til medie radigering..
    jeg samlede en maskine til ca. 7k-7.5k som blev godkendt men tænkte jeg lige ville høre jer ad, da jeg var lidt i tvivl om hvorvidt det GPU ville være et godt valg (om det måske er for overkill) etc..
    maskinen har:
    -jeg har ikke listen og priserne foran mig lige nu, men så vidt jeg husker..
    Asus p8z77 lx2 (ca 750 kr,-)
    core i7 3820 (ca 2100 kr,-)
    16 GB 1600MHz RAM (ca 650 kr,-)
    3TB HDD (lidt over 1000 kr,-)
    http://www.edbpriser.dk/harddi…0200-3-tb-id-6311711.aspx
    så er der lige en blue-ray brænder til ca 650-700 kr,-
    og naturligvis grafik kortet..
    jeg ved ikke lige hvormeget GPU-power der skal bruges, men til at starte med hoppede jeg ind på en 660ti, og så ned til en 660'er.. tænker om en 650'er ikke også ville være nok? eller 650 ti
    en 650'er til lidt over 800 kr,- eller 650 ti til lidt over 1000 kr,-
    mon ikke det ville være godt nok, uden at være dårligt?
    hovedsageligt bruger han AVID studioes.. kunne ikke lige rigtigt finde det specifikke video redigerigns program i den software pakke, men altså..
    det er mest optagelser, og så klip&klistre samt redigere, konvertere osv.. det er ikke noget som bruger de helt store special effects, men der er vist en lille smugle tror jeg.. han bruger HD og FuldHD filer normalt..
    så.. hvad siger i til GPU'en`?
    og evt et godt, men billigere bundkort? (jeg er godt klar over at jeg ikke har brug for et SLI-compatibelt bundkort osv.. men altså..)
    mht bundkort vil jeg gerne holde mig til Asus..
    GPU skal være nVidia, og skal være Asus, Gigabyte.. MSI can accepteres.. (dem jeg har set på har været gigabyte, pga performance/pris)..

    ser fornuftigt nok ud..


    mht GPU'en vil jeg dog lige se på den her også..


    http://www.edbpriser.dk/grafik…-2gd-2-gb-id-6792959.aspx



    Gigabyte GTX 670 OC


    du får lidt mere performance, og spare omkring 100 kr,-
    hvis du skynder dig, kan du nå at få den sidste de har på lageret her;
    http://www.computersalg.dk/pro…NK&utm_campaign=EDBpriser



    - clock er lidt højere, støj niveauet er NÆSTEN lige så lavt som Asus udgaven.. kølingen er vist en lille bitte smugle bedre (et par grader) - den største forskel (udover navn og design osv) er støj niveauet, men vi er så lavt nede, at du alligevel ikke kan høre det mere end en hvisken som maximum.. og det er selv under 100% load - på dem begge..

    Omfufu..


    ligesom Ebo,er jeg nød til lige at kommentere på hvad du siger..


    at en "k" og en "non-k" skulle OC lige godt, er direkte forkert, og nærmest et selvmodsigende udsagn, da intel selv klart skriver "unlocked" ud fra deres "k" modeller, på deres overview, og hvis du så lige gået ind på google og skrive "intel core i7 unlocked" f.eks. så vil du se, at det aller første link, linker til intels side, som snakker om overclocking...


    så, som Ebo siger.. that's a fact.


    og det giver ingen mening, hvis du ikke skal OC en del (dertil, hvor den dyre slags køling begynder at blive nødvendigt, eller er blevet nødvendig), at købe ram med 2400 MHz ..


    jeg køre selv en 3570k, og udelukkende fordi at det er en k, har jeg kunne gå ind og sætte hastigheden op til 4.31 GHz, uden overhovedet at pille ved voltage eller noget endnu..


    jeg køre også på 1600 MHz ram (godt nok CL7, men altså..),


    at hoppe op til en 2011 er også mere eller mindre pointless her, da CPU'en er langt over grænsen for hvad selv de mest CPU krævende spil kræver.. og evt. kan han på meget kort tid, uden problemer skubbe den op til en clock på 4GHz+ HVIS han skulle nå det punk.. som ikke sker lige foreløbigt..


    jeg vil sige at den computer ZeeTo har fundet er rimelig nice..


    overkill? yeah, maybe.. but.. the more power you have.. the more fun you get.. :p


    egentligt vil det nok være billigere at vente med at opgradere med det andet grafik kort til den tid, hvor du rent faktisk ville kunne mærke en forskel (hvor de nok også er faldet lidt i pris), men med 2 80'er, og en 3770k, vil du kunne holde den computer kørende en del år ud i fremtiden..


    Haswell er blevet forsinket til jun-jul måned, og 780'eren skulle angiveligt være ude iløbet af nogen måneder.. 3-4 måneder tidligst, men det ville nok ikke være den store overraskelse, hvis den blev forsinket og først var ude om ca ½ år..


    så hvis du køber dit ene grafik kort nu, og venter ca et halvt år med at købe det andet, burde du allerede dér kunne spare lidt penge..


    udover det, vil jeg nok også finde mig en ordentlig køler (dette er bare en anbefaling fra min side af, da intel stock kølere er dårlige til både det med at holde CPU'en kold, og det med at holde stille.. de larmer, og køler ikke så godt..


    selv små 200 kr,- kølere er bedre... køligere og mere stille...


    men hvis du har tænkt dig at OC i fremtiden, ville jeg nok allerede fra nu af bare købe mig en ordentlig køler til 400-700 kr,- og fremtids sikre mig på det punkt.. mange kølere kræver at man piller bundkortet ud, og hvis den del er overstået... well, så er det ikke noget som står i vejen.. en H80'er kunne være et bud.. jeg har set flere andre komme med nogen rimelig gode luft-kølere også..


    Ebo;


    vil bare lige køre dig opmærksom på, at den nye Playstation (om den bliver kaldt playstation 4, eller noget andet) *nok* bliver lanceret i slutningen af Febuar..


    Sony har indkaldt til en 3-dages ... arrangement.. som de har kaldt "Destination PlayStation"..
    kilde:
    http://www.tweaktown.com/news/…on_playstation/index.html



    den, sammen med andre diverse nyheder, som at de har stoppet produktionen af deres PS2, osv... har fået diverse analytikere til at sige, at det nok er PS4 de kommer ud med..


    http://www.tweaktown.com/news/…ng_towards_ps4/index.html




    også microsoft har givet nedtælling til deres nye Xbox..
    http://www.tweak.dk/nyheder2.p…Xbox_konsol_fra_Microsoft



    http://www.tweaktown.com/news/…l_be_announced/index.html



    så... forhåbentligt.. inden længe, vil vi se den første af den kommene generations konsoller ude i butikkerne..
    og så håber jeg virkeligt at de vil stoppe med at begrænse grafikken og tingene for os PC-brugere, som bruger så meget tid og penge på hardware for at nyde noget, som så er begrænset af noget andet...


    men de "nyheder" er jo egentligt kun rygter på nuværende tidspunkt..


    ZeeTo:


    * CPU'en - vælg 3770k


    * PSU'en - vælg Corsair HX 750W (dette er blot mit forslag, men jeg håber lidt nogen af de andre evt. vil kommentere på dette, og bekræfte om det ville være det bedste bud i din situation)


    * opgrader din CPU køler


    * Vælg et bedre tastatur og mus


    så er du godt kørende..
    - det ville være synd at have sådan en awesome coputer, og så sidde med sådan et nederen tastatur :p

    jeg har præcis samme bundkort, og køre med stock voltage på 4.31 GHz ... køre rimeligt køligt, med min H60'er..
    idle temps ligger på omkring 30 grader, og selv efter flere timers gaming kommer jeg knap op og ramme 60-65 grader.. tror aldrig jeg har været oppe og ramme 70, udover en enkelt gang under en benchmark test.. (dengang havde jeg lidt dårligere airflow)..


    dit bundkort er rimelig nice.. for mig var det et alternativ til Asus Sabertooth, og selv da det ikke ser lige så fedt ud, så er jeg meget glad og tilfreds med det.. :)

    uden tvivl..


    GTX 660 ligger i rigtig mange spil på niveau (til tider lidt over, til tider lidt under) med en GTX 580'er, som var pre-gen "Gamer-King" .. sååh, den vil helt klart være bedre end din gamle 250'er..


    jeg håber blot du har købt den custom køler, og ikke med stock køling..

    havde engang problem med hvor den kom frem to gange... men sku da aldrig 4 :p


    nu har jeg aldrig selv "flashed" biosen osv, og eftersom at en meget nær person havde nogen issues med det efter som at han flashede den, så det er ikke noget jeg selv anbefaler folk at gøre.. meeeen.. det kunne vel muligvis hjælpe ... :o

    selv ville jeg nok også vælge det første setup (som Anton selv kommer med), men med Sabertooth bundkortet istedet..


    mht. RAM, kunne man overveje enten lidt højere Hz, eller lavere CL, men ellers synes jeg på ingen måder det ville være værd at gi 600 kr,- for 8 GB 1600MHz CL9 ram..


    mht Grafik kortet, ville jeg evt. også overveje;


    http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=749789#extra


    - OC er lidt mindre (ikke en særlig betydelig forskel), men du spare et par hundrede kr,-


    det er mest med det i hovedet, at du istedet for at bruge 400 kr,- ekstra for de 40 MHz ekstra, lige så godt bare kunne bruge 10 sekunder på at skubbe gigabyte kortet op med deres GURU (OC software som du får med)..


    meget enkelt og lige til..


    tog mig ca. 4 sek. at skubbe mit 660 ti OC op til lige over Asus DCII TOP -udgaven.. ikke fordi jeg følte behov for det, men blot for at have samme clock.. :p


    ellers synes jeg at det er et meget godt build du har lavet ..


    vil nok holde mig mere til dit eget build.. no hard feelings, Jesper.. synes bare det Anton selv har lavet er bedre.. :)

    du er vel nok kommet til at hive lidt i en ledning eller sådan noget..


    tjek evt. tænd/sluk knappen bag på PSU'en ..


    har selv prøvet engang, hvor jeg havde samlet en computer, og så ville den ikke tænde...
    jeg havde self ikke tændt for PSU'en bagved :p


    det kan også være, at et af de helt små 1-pins ledninger, som går fra tænd-knappen foran på kabinettet, til bundkortet.


    det er en meget tynd ledning, som ikke har nogen lås eller noget, så hvis du har pillet lidt ved noget inden i, har du muligvis trukket lidt i den..


    den sidder typisk nedderst i højre hjørne (sammen med et par andre.. tror vist nok der plejer at være en 6-8 stykker ialt eller sådan noget..


    tjek evt. om de sidder i.. hvis den er røget ud, ville jeg nok finde manualen til bundkortet frem, hvis du har den..

    Susperia - du 'låner' bare.. du kan også overtage den hvis du vil, I don't mind :p


    jeg ville nok sige, at udover det faktum at det er kendt om 830, at den holder osv.. så ville jeg nok bare tage den billigste af dem..


    der er kun 6GB forskel mht. plads..


    performance - vil sige, at når du er oppe og ramme de højder, mærker du sjældent lidt mere eller mindre..


    hvis pengene ikke har nogen betydning, jamen så vælg 830'eren, og ellers bare tag 840 vel..


    jeg endte med at få en splinter ny Corsair Neutron på 240 GB til 850 kr,- som jeg istedet endte med.. (ville dog gerne ha haft den samsung, men altså)..

    hvis du ikke skal overclocke, har du slet ikke brug for en 500 kr,- køler..


    kan du ikke lige tjekke om du ikke har en FAN-port som hedder CPU FAN eller sådan noget?
    ved ikke med de andre bundkort, men Asus plejer ihvertfald at ha den.. og jeg tror vist nok at den er lavet på en lidt særlig måde, så den ikke bare køre på fuld tryk hele tiden..


    men en ny CPU blæser - selv køre jeg aldrig med stock, og har aldrig brugt stock køling i nogen af de setup's jeg har samlet..


    et af de sidste computere til en, som ikke måtte larme for meget osv..
    den fik den her smidt i:
    http://www.edbpriser.dk/proces…900-quiet-id-6727379.aspx



    stille og rolig Zalman CPU køler, og denne stille udgave... er forholdsvis stille ^^

    et sted er jeg også lidt ligeglad.. så længe jeg kan spille og det køre godt.. om den gøre på 65 FPS eller 68 FPS - det er ikke fordi det er noget jeg mærker.. synes bare der er oftere problemer med AMD end nVidia, så jeg køre nVidia, da jeg hidtil ikke har haft nogen problemer dér..

    det er ikke for at sige at 660 ti'eren er det bedste kort.. på ingen måder..


    og det er ikke fordi at det er lige så godt som 670 hellere..
    den test har da ikke noget at gøre med 670'eren, andet end, at man normalt side stiller 670 med 7950..


    jeg sidder ofte og læser forskellige reviews og benchmarks rundt omkring.. faktisk, så gør jeg det stort set dagligt (udover, at jeg er løbet tør nu, til der kommer noget nyt på techpowerup eller tweaktown osv..)


    ja, der er nogen spil hvor AMD klare sig bedre, og nogen hvor nVidia klare sig bedre.. men overall..


    jeg synes ærlig talt at det er imponerende at AMD på trods af al den press de har fået fra nVidia et stykke tid nu, og på trods af nogen af deres sene fyrrings runder, stadigt følger så godt med, osv.. og det ville de ikke kunne gøre hvis ikke deres kort var gode nok, og på niveau med nVidia's ..


    Mange gange ligger 7950 ved en 670'er.. men til tider - som nogen af de spil i den nævnte review.. så bliver den også lige taget af en 660 ti'er..



    der er nogen gange, hvor selv 7870'eren lige nakker 660 ti'er.. (f.eks. Batman Arkham City ifl Tom's hardware) ... i Aliens vs predator bliver 660 ti'eren også taget af 7870..
    men lige ledes er der også nogen gange hvor 670'eren nakker 7970. (f.eks. Batman Arkham City ifl anandtech)..


    og ifl. anandtech, så ligger 660ti'eren på niveau med en 7970'er i BF3..
    http://www.anandtech.com/show/…orce-gtx-660-ti-review/13



    og ifl. Tom's Hardware, er 660 ti OC da også rimelig tæt på 7970 i BF3, mens 7950 Boost/OC er på niveau med den almindelige 660 ti'er
    http://www.tomshardware.com/re…hmark-review,3279-11.html




    pointen med den review jeg linkede til først
    http://techreport.com/review/2…orce-gtx-660-ti-revisited



    var mere for at tage nogen af de nyere spil som Assassin's Creed 3 og den nye Hitman..
    (hvor folk også klager meget over, at AC3 er optimeret til nVidia og stinker på AMD, mens det er den anden vej rundt med Hitman)..


    dog vil jeg lige sige, at jeg over den seneste tid er begyndt at få tiltro til AMD igen..
    jeg er stadigt nok mere til Intel/nVidia idag også, men jeg har ikke de store problemer med at anbefale folk AMD grafik kort, hvis jeg kan retfærdiggøre det.. deres CPU'er har jeg dog ikke så meget styr på..


    jeg vil også lige sige, at jeg er ved at få tiltro til AMD igen.. delvist pga. deres seneste grafik kort.. og dels pga. dette, i relation til de rygter om at Intel skifter til BGA..


    http://www.tweaktown.com/news/27119/amd_…ntel/index.html

    dude.. I was just kidding.. det var på ingen måde seriøst..


    jeg er godt klar over, at der til tider er noget som køre bedre med AMD, og noget som køre bedre med nVidia.. og det du siger med penge under bordet for at ødelægge det for konkurrenten, overrasker mig ikke - jeg vil ikke sige at jeg er så naiv og tænker "neeeej, det kunne nVidia da aldrig finde på! :o" .. men altså..


    sagt klart og direkte.. hvis AMD virkelige var så elendige som jeg nogen gange joker med, så ville de ikke ha været i live idag..


    at der så sker større fyrringer hos dem.. :p
    -de er blevet presset en del, særligt på det sidste.. og hvis ikke de havde været så gode som de er, var de røget ud af markedet.. at de stadigt lever, og stadigt giver konkurrence til nVidia, må vel i sig selv være et bevis på, at de ikke ligefrem er helt uduelige.. :)


    personligt, så har jeg lidt det her billed i hovedet..
    nVidia - koster typisk lidt mere, men så er der lidt mere stabilitet..
    AMD/ATI - lidt billigere, og ofte med ca. samme performance (til tider lidt mere, til tider lidt mindre).. men efter min mening ikke lige så stabilt
    jeg ved at det her er noget som mange AMD personer nok ikke er enige i, og ærlig talt, så er det nok heller ikke helt rigtigt.. jeg ved bare ikke hvordan jeg ellers skal forklare min opfattelse..
    og igen.. det er bare min opfattelse.. baseret på mine personlige erfaringer osv..


    det er lidt det samme med CPU'erne...
    nu er det et stykke tid siden jeg sidst har haft et AMD/ATI setup, men efter det setup...
    og senere hen nogen venner som havde AMD..
    tænkte jeg.. aldrig mere AMD til mig....


    over den seneste tid, så er jeg begyndt at være lidt mere åben for AMD igen.. og ville nok godt kunne leve med det.. men stadigt, jeg er mere Intel-nVidia person nu.. og det var faktisk AMD/ATI som pressede mig over i den retning til at starte med..


    dog vil jeg også lige sige, at jeg er ved at få tiltro til AMD igen.. dels pga. deres seneste grafik kort.. og dels pga. dette, i relation til de rygter om at Intel skifter til BGA..


    http://www.tweaktown.com/news/…lares_at_intel/index.html


    men at det skulle være software, eller tilbageliggende nVidia driver som skulle være grunden, tror jeg næppe, når han allerede har klargjort, at han har en rimelig clean windows lige nu..

    jeg har selv en Asus, som jeg er meget glad og tilfreds med..
    har anbefalet den før, og kender flere som nu har købt den.. alle er meget glad for den - har ikke hørt nogen klage over den det mindste endnu..


    men ingen af os spiller som sådan FPS.. jeg gør en sjælden gang imellem.. Crysis f.eks.. men det er ikke multiplayer eller noget.. mere bare for at spille spillet igennem en enkelt gang..

    jeg synes altså lige der er et par stykker som burde at læse denne her igennem...


    her har de brugt både FPS skala'en og delay i ms skala'en,...


    http://techreport.com/review/2…orce-gtx-660-ti-revisited



    testet i både AC3, MoH, Hitman, Borderlanders 2, Skyrim, Sleeping Dogs og Guild wars....


    GTX 660 ti vinder rimelig klart over HD 7950 ..


    ... og det er på trods af sin mindre 192-bit RAM..


    dem som lavede testene troede der var noget galt, så de byttede op på GPU'erne, og satte AMD ind i det setup (bundkort) som de havde kørt nVidia kortet i... prøvede et andet AMD kort...


    men det viste sig, at der ikke var noget som helst galt med noget ... nVidia var bare bedre end AMD i deres tests...


    på trods af den lavere RAM-bit..


    [redigeret]