Indlæg af Raziel

    Rens det hele for støv. Gør jeg selv helst med nogle måneders mellemrum. En gang kompressorluft på skidtet og det kører.


    Min LC550 (Corsair h50) sætter der sig et tykt lag støv på radiatoren og medfører at cpu ikke kan komme af med varmen, hvilket resulterer i generelt højere temps på hele min pc.

    Jeg går rimelig meget op i at holde min computer ren og støvfri, og har for ikke mere end 2-3 uger siden renset det hele :)
    støvsugede også lige hurtigt rundt de få steder der var lidt støv her igår, men jeg har ikke pillet radiatoren af og støvsuget inde under blæserne - det kan jeg lige prøve også..


    temp. er faldet med et par enkelte grader efter jeg pillede 3 af mine RAM blokke ud..
    nu har jeg kun lige 8 GB siddende, som imorgen bliver udskiftet også (med nye 8GB, men CL7 og 1,5 V istedet for 1,65V..)

    Hey.


    Mit setup:


    Intel core i7 950 - cooled by Corsair H60 med to Scythe Gentle Typhoon blæsere (som blæser ud)
    20 GB DDR3 1600MHz CL9 RAM (5 x 4GB) Kingston HyperX Genesis
    2 x Asus nVidia GTX 460 Direct CO
    - resten har ikke så meget at gøre med varmen så dem har jeg undladt.
    Udover det har jeg en del blæsere siddende i mit Zalman Z9 kabinet.
    - to på side som blæser varmen ud, CPU blæseren på radiatoren bagved som blæser ud, og en i top som blæser ud, samt en lidt foran i toppen som blæser ind, og en i bunden foran som blæser ind


    http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net…_1412371_1080250929_n.jpg



    sagen er den, at det hele er begyndt at blive alt alt for varmt her den sidste uges tid.


    Jeg havde før min CPU overclocket til 4,0 GHz og dengang plejede min CPU at ligge ca mellem 36-41 grader i idle, og kom op på ca 59-62 grader i idle. (som var rimeligt imponerende.
    min GPU's max temp var også lige lidt over de 70 på den varmeste, og 69 grader på den koldeste af dem.


    for 2-3 uger siden satte jeg den lidt ned til 3,5 GHz, og kørte med stort set de samme temps.
    for lidt over en uge siden satte jeg den ned til stock igen, og satte min bios tilbage til default.
    men siden den dag er den begyndt at blive betydeligt varmere.. ?!
    før i tiden var min case temp max oppe på 42-43 grader.. 43 har nok været det maximale med 4,0 GHz - og der har jeg bl.a. kørt spil som Mass Effect 3, NFS The Run, Assassin's Creed, osv - den kom en enkelt gang op og ramme 44 grader i case temp, men ikke særlig længe.


    Nu ligger min case temp (under Diablo III) helt oppe på 53-55 grader efter lidt tid.
    CPU kommer istedet for ca de 60 grader helt op på de 70 grader, og GPU'erne er istedet for det maximum på 68-69 og 72-73 grader helt oppe på 69-72 og 75-80 grader.


    - jeg er godt klar over at det er blevet betydeligt varmere lige her på det seneste, men men har to ventilatorer blæsende ind imod computeren, og har (indtil jeg begynder at spille) det mest kølige værelse i huset, eftersom at jeg har to store vinduer som er åbne, en dør ud til en stuge med yderligere et par åbne vinduer og udemærket gennemtræk.


    mit værelses temp er ikke meget varmere nu end den var i vinteren.. lidt, naturligvis, men ikke meget..


    nogen ide'er ?


    thanks.. :)

    Jeg har aldrig kunne mærke forskel på RAM timings. Kun i wankermark har jeg oplevet en forskel...

    Nu er det heller ikke fordi at forskellen er så forfærdelig stor, men den er der..


    men hvis du nu tager to helt identiske computere, hvor al hardware er nøjagtig den samme, udover at den ene har CL7 mens den anden køre CL9, ville du opdage at CL7 lige er en lille anelse hurtigere om f.eks. at starte op..


    - igen.. det er ikke noget man normalt ville ligge (særlig meget) mærke til, og det kan diskuteres om det overhovedet er værd at give de ekstra penge for lidt lavere latency.. personligt fortryder jeg bare lidt at ha købt CL9 RAM - de bliver snart udskiftet med CL7..

    hey..
    Det som er blevet forslået ser meget fint ud..


    dog ville jeg personligt gå med CL7 RAM, eller max CL8.. Køre selv med CL9 på nuværende tidspunkt, og synes næsten de slower mit system lidt ned nogen gange (specielt hvis jeg køre virtuelle maskiner, kan det mærkes)..


    CL8 - 1600 MHz
    http://www.edbpriser.dk/ram/co…-2-x-4-gb-id-4413466.aspx


    (c
    a 500 kr,-)


    CL7 - 1600 MHz
    http://www.edbpriser.dk/ram/co…-2-x-4-gb-id-6543170.aspx
    (ca 600 kr,-)


    - jo laver CL de er, jo hurtigere er de.
    Hvis du vil have CL9 RAM, har jeg 8 GB Kingston HyperX Genesis på 1600 MHz liggende til overs også, som jeg faktisk lige har sat til salg på dba for ca 300 kr,- (som naturligvis kommer i original indpakning osv)..
    - men jeg vil stadigt anbefale dig så lavt CL som muligt :)


    ang. GPU - hvis du har lidt tid, ser det ud til at nVidia's GTX 670 og 670ti udkommer d. 10. maj (dog er det stadigt et rygte på nuværende tidspunk)
    http://www.tweak.dk/nyheder2.p…ske_ogsaa_GeForce_GTX_670


    - og i følge de tidligere udgivet specifikationer, skulle det være bedre, men det burde også at være lidt billigere, eller ihvertfald i samme prisklasse..
    men nu er jeg også selv mest en nVidia fan, så det ligger jo lidt til mig at jeg altid vil forsøge at hive folk derhen istedet :p



    GTX 670 (eller evt ti-edition) er helt klart hvad jeg selv vil gå efter, og det er hvad jeg venter på bliver udgivet, så det kan erstatte mit nuværende GTX 460 SLI setup.. ^^


    btw, jeg tror du har glemt at tænke på en CPU køler :)
    - stock er ikke lige det fedeste at køre med til sådan et nice setup :)
    - tænker både performance mæssigt, og støj mæssigt..


    jeg ville selv anbefale Corsairs H60
    http://www.edbpriser.dk/vandko…pu-cooler-id-4837936.aspx


    (pris ca. 500 kr,-)


    - men der er sikkert andre på forumet som nok kan anbefale dig andre gode kølere også :)
    det kan godt være at H60'eren måske også er lidt for meget mere end du får brug for..


    hvad angår SSD'en, så er det ligefør jeg vil sige, at du skulle gå med en 120-160 GB's, og så bruge resten af pengene på en almindelig harddisk som lager.. brug SSD'en til OS'et, samt de ring du køre på computeren, og så ha en almindelig harddisk på 250-500 GB - eller 1TB.. alt efter hvad du har brug for..
    - men på den anden side, hvis 240 GB er nok til dit behov, så er en SSD på den størelse måske en bedre ide.
    Jeg køre selv en SSD på 120 GB, og der er plads nok til at have det hele kørende, plus 3-4 spil installeret af gangen..
    jeg har på nuværende tidspunkt kun mass effect 3 installeret (har slettet Assassin's Creed og Need for Speed).. og har stadigt omkring 40 GB til rådighed til yderligere spil..


    så om du skal have en SSD på 120 GB eller 240, kommer an på dit behov :)


    Hvis du vil have 240 GB's SSD, kan du få den som er blevet anbefalet tidligere til 1800 kr,- hos bl.a. Proshop, og hvis du vil have


    Hvis du vil have 120 GB, så er der Corsair's Force Series 3, og OCZ Vertex 3 - OCz'en er lidt dyre, men også lidt hurtigere
    http://www.edbpriser.dk/ssd-so…sk-120-gb-id-4840899.aspx
    (ca 1000 kr,-)


    evt. kan du tage mellemløsningen, og gå efter 180 GB
    http://www.edbpriser.dk/ssd-so…sk-180-gb-id-5578400.aspx
    (ca 1500 kr,-)


    håber det var noget du kunne bruge til noget :)

    nu skal jeg til at opgradere til den nye 600 serie, så snart 660 og 670 udkommer (670 kommer vist den 3. april)..


    jeg har lige nu 2 x Asus nVidia GTX 460 1GB, som køre utrolig godt.


    har spillet bl.a. spil som:
    Need for Speed (HP), Skyrim, Assassin's Creed, (og selvom jeg ikke er så meget til FPS, skulle de lige afprøves) Battlefield 3, crysis 2...
    alle sammen i fuld HD opløsning med alt sat til max (Ultra settings, eller det højeste spillet nu havde), og det hele flyder bare derudaf..
    - dette har været uden overclocking endda.
    og kortene er heller ikke blevet særlig varme.


    det nedderste kort (som får varmen fra det øverste kort) er til tider kommet op og ramme de 70 grader, mens det øverste er blevet under 50 grader.


    hvis det er noget du kunne tænke dig, så kan du komme med et bud :)

    Hey,


    Du må meget undskylde at jeg ikke fik angivet mine bios værdiger i weekenden.
    - har haft en masse at se til, men las bare droppe undskyldningen, eftersom det nok ikke er den du har interesse i.


    min opsætning er som følgende:


    =====================================


    AI Tweaker [Menu]
    =====================================



    Target CPU Frequency: 4011MHz
    TargetDRAM Frequency 1531
    ------------------------------------------


    AI overclock Tuner : Manuel
    CPU Ratio Setting : 21
    Intel Speedstet teck : Enable
    XTreme Phase Full Power Mode : Enable
    BCLK Frequency : 191
    PCIE
    Frequency : 100
    DRAM
    Frequency : DDR3-1531
    UCLK
    Frequency : 3063MHz
    QPI Link Data Rate : Auto
    ASUS73rd Party UI Priority : Asus Utility


    ******************************************


    CPU Voltage Control : Manuel
    CPU Voltage :1.25000
    CPU PLL Voltage : Auto
    QPI/DRAM Core Voltage : 1.30000
    IOH Voltage : Auto
    IOH PCIE Voltage : Auto
    IOH PCIE : Auto


    IOH PCIE Voltage : Auto


    DRAM Bus Voltage : 1.50
    DRAM Data REF Voltage on CHA : Auto
    DRAM CTRL REF Voltage on CHA : Auto


    DRAM Data REF Voltage on CHA : Auto


    DRAM CTRL REF Voltage on CHA : Auto


    DRAM Data REF Voltage on CHA : Auto


    DRAM CTRL REF Voltage on CHA : Auto



    ******************************************


    Load-Line Calibration : Enabled
    CPU Differential Amplitude : Auto
    CPU Clock Skew : Auto
    CPU Spread Spectrum : Disabled
    IOH Clock Skew : Auto
    PCIE Spread Spectrum : Auto



    =====================================
    Advanced [Menu]
    =====================================


    Manufacturer: Intel
    Brand string: Intel (R) Core(TM) i7 CPU 950 3.07GHz
    Frequency: 4.00 GHz
    BCLK Speed: 190 MHz
    Cache L1: 256 kh
    Cache L2: 1024 kb
    Cache L3: 8192 kb


    Ratio Status: (min: 12, max:24)
    ratio actual value: 21
    CPUID: 106A5
    ---------------------------


    CPU Ratio Setting : 21.0
    C1E Support : Enabled
    Hardware Prefetcher : Enabled
    adjacent cache line prefetch : Enabled
    MPS and ACPI MADT order : Modern ordering
    Intel (R) Virtualization Tech : Enabled - (Jeg har også nogen virtuelle maskiner kørende)
    CPU TM Function : Enabled
    Execute Disable Bit : Enabled
    Intel (R) HT Technology : Enabled
    Active Processor Cores : All
    A20M : Disabled



    Håber denne setup virker for dig :)


    jeg vil dog lige gøre opmærksom på, at jeg køre dette setup med en Corsair H60 med 2 blæsere, og udover det har jeg 5 yderligere blæsere siddende i mit kabinet (2 til at hive luft ind, og 3 til at skubbe ud - plus de 2 blæsere som sidder på h60'erens radiator, som også skubber luft ud.)


    du kan evt. begynde med en lidt lavere Base Clock (BCLK Frequency) og i første omgang bare få den op til 3,5 GHz, så 3,8 GHz, og hvis det køre stabilt, så skub den op til 4,0 GHz :)

    Nu kommer Diablo III jo ikke lige til at være et af de mest grafik krævende spil.


    ifl. systemrequirementslab.com så burde du at kunne køre det uden de store problemer selv med en ATI 4870 (som er minimum requmended for D3).*1


    nu er jeg selv til nVidia, og har altid været til nVidia, men hvis et ATI/AMD 4870 er hvad de som minimum anbefaler (minimum required er meget lavere) - så vil jeg gætte på at en 6870 nok ikke får de store udfordringer i at køre D3 på et fint spilbart niveau. :)


    *1 http://systemrequirementslab.c…73-4d5d-9ffb-b65ca7413820

    hvis du ser og læser om nVidia's nye GTX 680 (som virkeligt bare kommer til at give mig våde drømme den næste halve måneds tid)..
    så bruger den betydeligt mindre strøm end de forrige grafik kort.


    195W vs den tidligere GTX580 som brugte 244W
    nVidia anbefaler til den nye GTX 680 en PSU på minimum 550W*1
    hvor den tidligere 580'er skulle have en minimum 600W*2


    så ud fra det ville jeg sige, at en 620W burde at kunne gøre det, så fremt du ikke begynder at overclocke din CPU eller andet hardware for meget.. :)


    *1 http://www.geforce.co.uk/hardw…ce-gtx-680/specifications
    *2 http://uk.geforce.com/hardware…ce-gtx-580/specifications

    hey.


    Nu er dette bare et bud, og rent gæt, men prøv evt. at gå ind i din bios, hvor du kan se temp. og lad den stå lidt (evt. til den går ud)


    jeg vil selv umildbart gætte på at det nok mere var strømforsyningen end CPU'en, men du kan jo starte med at gå ind og se hvad CPU temp bliver målt til inde i biosen.


    hvor gammel er din strømforsyning?
    hvilken har du?

    som Renegger, vil jeg anbefale manuelt overclocking.


    Jeg har tilfældigvis selv en i7 950, som køre stabilt på 4.01 GHz.


    Jeg har ikke mulighed for at slukke min computer lige nu, men jeg lukker det lige ned iløbet af aftenen eller weekenden, og hopper en tur forbi biosen, og notere mine tal ned.


    så kan du prøve dig lidt frem derfra. :)

    [quote='Renegger','index.php?page=Thread&postID=1413219#post1413219']Har selv to af disse monteret på min LC550 (H50): Har selv to af disse monteret på min LC550 (H50): http://www.coolerkit.dk/scythe…mm___1150_rpm-p-1738.html


    De kan jo så også genbruges på radiatoren af det nye vandkøling du bruger ;)


    Kan rigtig godt lide deres ydelse kontra støj, hvilket er dejligt afbalanceret.
    Nice..
    og den er heller ikke så dyr eller noget.


    jeg fik lige en ide..


    jeg har jo Zalmans Z9
    http://www.productwiki.com/upl…ages/zalman_z9_plus_1.jpg


    3 af blæserne i kabinettet er de samme med lys osv.
    et af dem sidder ude i siden.
    Jeg prøver bare at sætte endnu et af dem ud i siden (og hvis jeg kan få plads, så nr. 3 også) så har jeg 2-3 blæsere i siden, og kan dermed få brugt dem alle.


    ellers, så er alle mine blæser slots booked lige nu, men har slet ikke tænkt på at jeg jo bare kan sætte et eller to af dem ud i siden, og så kan jeg købe to af de der til radiatoren.


    er dog ikke sikker på om der er plads til 3x120 blæsere, så sætte måske bare et af de små 80mm Zalman F1 blæsere jeg har liggende til overs i midten (den larmer vist bare lidt for meget),


    så er varmen i kabinettet ihvertfald ikke det store problem..
    (kun varmen i resten af værelset, når vinduerne er lukkede :p
    det må jeg lige se på når jeg kommer hjem idag. :)

    nice, tak for linket :)


    yeah, jeg fandt en som skulle være rimelig kraftig, men stadigt uden at have for højt støj niveau.


    lige nu er der en lidt kraftigere CoolerMaster SickleFlow yderst som hiver luften fra radiatoren og smider den ud, og så er det stock-blæseren fra Corsair på indersiden, som bare skal hjælpe lidt til med at hive den lidt køligere luft ind i radiatoren (bl.a. fra blæseren som sidder lige over radiatoren og smider kold luft ind).
    - så snart jeg får de skruer altså :)


    har siddet og set lidt rundt på nogen blæsere, men jeg får muligvis meget snart et helt vandkølings sæt, så jeg gider ikke at bruge for meget på ekstra blæsere lige nu, da jeg ellers i forvejen har 5 siddende i kabinettet, og ikke har mulighed for at sætte de ekstra blæsere et andet sted.


    idle temp på mic i7 950 4,01 GHz ligger på omkring de 40 grader ifl. Real temp, på en semi-varm dag som idag, med vinduerne lukket.. case temp på ca 21-23 når jeg ikke laver noget krævende, og op til 25-26 ved lidt gaming, hvor CPU temp kommer op ramme næsten 60 grader C.


    Mange tak for linket til skruerne :)


    og hvis jeg ikke får det vandkølings sæt, køber jeg nok (som anbefalet) 2 af de samme blæsere.
    gider bare ikke rigtigt de Noctua, da farverne simpelthen er for grimme .. :p

    Nogen som ved hvor man kan anskaffe sig skruer til ekstra blæser til Corsair H60? :)


    Fandt dette på deres hjemmeside, så går ud fra at jeg bare kan finde nogen skruer, men er ikke lige sikker på bredten af dem.
    1,25" er længden, og bredten forstår je ikke lige helt her..


    http://www.corsair.com/support/faq/cooling/ :




    [align=-webkit-auto]I want to run push/pull with my Hydro Series Cooler, what screws will I need for a second fan?[/align]
    The screw thread and length are 6 x 32 x 1 1/4"

    #6 machine thread, 32 TPI (threads per inch), 1.25 inches in length.

    Hey.


    jeg har lige fået en gave af en ven - et helt vandkølings sæt, som har det hele, undtagen selve det hoved som sidder på CPU'en.


    Jeg har en socket 1366, Core i7 950.
    har prøvet at se lidt på EDBPriser.dk, men har ikke kunne finde sådan et hoved.
    nogen som kan hjælpe?


    Thanks. :9xo

    Hey.


    jeg har lige siddet og opgraderet min computer lidt mht. kølingen.


    har købt et nyt Zalman Z9 plus kabinet, som alene har formindsket case og CPU temp med 10 grader i Idle!


    mit nuværende system ser således ud.


    Asus P6X58D-E
    Intel Core i7 950 (O.C'ed til 4.01 GHz) - Corsair H60
    20 GB DDR3 HyperX Genesis, 1600 MHz CL9 RAM


    Asus GTX 460 (1GB OC'ed) Dual SLI (lige nu har jeg dog lånt et af dem ud) - har ikke opgraderet endnu da jeg venter på Kepler/600-serien, som jo er lige på trapperne nu).
    OCZ Agillity 3 120GB SSD
    3 x 1 TB alm HDD
    OCZ Fatality 750W PSU


    cpu i idle i det gamle kabinet var normalt omkring 40-43. (med 1 GPU)
    cpu i mit Zalman er i idle på ca 32-34 (har dog haft den nede omkring 27 grader!)


    på nuværende tidspunkt har jeg en almindelig Corsair H60 køler siddende, og da jeg har tænkt mig at prøve at skubbe CPU'en op til 4,5 GHz, tænkte jeg på at give min Corsair endnu en blæser.


    lige nu har jeg (udover CPU køleren) 4 andre blæsere siddende.
    foran - luft ind
    bagved (H60) - luft ud
    siden - luft ud
    top foran - luft ud
    top bagved - luft ind



    dvs. den bagerste top-blæser hiver luft ind, som går lige ned foran H60'eren, som så suger den igennem radiatoren og skubber den ud, hvilket ser ud til at fungere rigtig godt.


    så spørgsmålet er;
    1. mon det ville gøre den store forskel at montere endnu en blæser på radiatoren?
    2. er det nogen særlige blæsere man skal ha til det?
    jeg har haft et par 120mm liggende, men de havde andre typer skruer (mindre og tykkere) - og mine 80mm og 90mm blæsere kan jeg ikke bruge til noget her..
    nogen ide om hvilke blæsere som kan bruges med Corsair H60'eren?
    links er velkommene.
    læste nogen artikler og forum posts på engelsk, men var ikke helt istand til at finde de blæsere her, og lige nu ser det ud til at EDBpriser.dk er nede..


    jeg takker for tiden :)