Indlæg af Danemagic

    Standarden 802.11n kan håndtere op til 300 Mbit/s, og det er da sådan noget wifi, du skal have. Både trådløs router og netkort. Men det er så almindeligt i dag, at det næsten ikke er værd at nævne. Og koster ingen penge. Men jeg kan anbefale en asus trådløs router.

    Det var nødvendigt i gamle dage. Men min erfaring er, at i dag er ram-moduler mere robuste. Hvis man bor et sted med meget statisk elektricitet og får stød jævnligt på andre mennesker og stålting, så kan man aflade sig selv på en radiator eller håndvask, lige inden man går igang med computeren. Den mest almindelige fejl i dag er nok, at/hvis man ikke tænker over, at en atx-strømforsyning har spænding ude på bundkortet, når den er slukket. Man SKAL have 240 volt kablet helt fra. Adskillige ram, bundkort og cpu er brændt af på den måde. Ram + bundkort + cpu er jo en samlet enhed, og man kan ikke afgøre, hvilken af delene, der har taget skade. Det er en rigtig moneykiller.
    Kabelstrips kan være behjælpelige med at holde kabler væk fra blæser og køler.

    Hvad kan der være sket medens du har været på ferie ? Har nogen lånt den ? så spørg vedkommende om handlingsforløb. Har powerkabel været afbrudt/slukket ? så kan det være bios-batteri, der skal skiftes. Bios sættes op igen og saves.
    Et godt gæt er PSU, som nævnt. Man finder/låner en anden der passer og prøver med.
    Hvis du er typen, der kører med computeren dag og nat, kan det også være harddisk-lejet, der har sat sig. Så prøv at pille power fra den harddisk og boot på noget andet (windows dvd ? eller linux dvd).
    Du kan også prøve med et andet grafikkort. Det vigtigste er næsten at finde årsagen uden at bruge penge. 8o

    Den største fordel er IMHO den korte startup tid, evt. endnu kortere wake-up fra standby, samt at den er lydløs og ikke mærker, hvis du smider rundt med en bærbar kørende. Hvis du bare arbejder kontinuerligt, skal det være meget datatungt, hvis du kan mærke den store læse-/skrive hastighed. Jeg ville iøvrigt vælge den OCZ, forudsat at du har en sata 6 Gb/s controller, ellers med en sata 3 Gb/s controller en fra corsair force (som jeg selv bruger).

    Plasma-fanatikere er helt hysteriske omkring benævnelser vedr. LED TV kontra LED backlight TV. LED backlight er bare en anden måde at baggrundsbelyse på, som navnet siger. I de skærme, der ikke har det, baggrundsbelyses med et snoet neonrør. Der er et spejl bagved neonrøret, men alligevel er belysningen meget rund-strålende. LCD-cellerne i displayet skal helst have parallelt lys, og det får de i højere grad med LED-backlight. Derfor meget højere kontrast (sort slukker bedre). Desuden er der tabt mindre lys på vejen, så der bruges mindre watt, ca. halvt så meget. Det plasma-fanatikerne så skriger på, er LED-TV, hvor hvert farve-matriks-pixel-gruppe belyses bagfra af sin egen LED. Kan det ikke være ligemeget ? specifikationerne taler jo for sig selv.
    OLED er fremtiden. Men hvornår de kommer og til hvilken pris er endnu usikkert.
    http://www.hifipriser.dk/Product/Reviews/Review.aspx?aid={AD09DE6A-28BA-4F94-B853-20A208B7C65C}

    Dit drømmescenarie er også det enhver pc-supporter gør med venstre hånd. Du har bare ikke prøvet det før. Det sjoveste er, at licensen følger med image over, og det kører også på et andet bundkort, selvom windows 7 ofte skal bruge ca. 10 minutter til at finde drivere.

    Hej igen
    Der er også noget der hedder 'LED baglys'. edbpriser, alle filtre, bagbelysning.
    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4728486
    Denne 27" skærm bruger knap 30 watt i drift p.gr.a. LED, og kontrasten er større med LED (sort er mere sort). Nu du siger, at du ikke ved, hvad du skal kigge efter. Denne samsung til 2270,- er den billigste 27" med LED backlight. I opløsning 2560x1440 (som er min drøm) er det desværre helt andre priser (sat af Apple).

    Du har en 1680x1050 skærm og går op til 1920x1080. Det er jo højere opløsning på den ene led kun og på en større skærm. Ser du dårligt ? Fair nok, hvis ja. Af de 2 skærme, du nævner, ville jeg vælge samsung'en, da den er med 1 ms respons (imod 5 ms) og har hdmi.
    Imellem 27" findes der kun en masse med 1920x1080, og så nogle meget dyrere med 2560x1440. Hvis du istedetfor vælger 24" er der nogle med 1920x1200, som jeg synes er en lidt bedre opløsning. 1920x1080 er full-HD standarden fra TV/Film. F.eks. denne 24":
    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=607807

    Der findes værktøjer, der laver et komprimeret image af c-drevet (og windows 7 for-partition og master boot record). Dette kan du lagre på en usb-harddisk, eller en anden partition. Programmet genererer også en bootable CD-skive, og den skal du bruge for at restore image på den nye harddisk. Det er værktøjer som: 1) paragon harddisk manager (32 eller 64 bits version, min foretrukne), 2) acronis 11, 3) ghost ?
    Brugen afhænger også lidt af, hvordan windows (7?) er installeret på din PC. Hører du til dem, der bare har een stor partition på en kæmpe harddisk, så er c-drevet jo gigantisk, og image vil fylde utroligt. Har du været klog og har et c-drev med den størrelse styresystemet kræver (op til 80 Gb), så er det meget bedre.

    Det ER jo svært at spå ! Men jeg kan da komme med nogle observationer. Computere vil komme ud i hjemmets andre apparater i den grad. TV vil kunne surfe og har programmer til forskelligt, måske endda video-skype over wifi. Mobil-telefoner vil være sammenlignelige med computere og vil måske også kunne printe på en trådløs printer og betale med din konto. Kameraer vil nok få android styresystem i og kunne scanne-to-pdf og maile det. Simultan tolkning via google vil mobilen også nok kunne (tale til tekst, oversæt, og tekst til tale). 3D kan også blive udbredt. Om nogle flere år kan det være, at vi taler meget til computere. Håber ikke de tager magten til sidst. Computernedbrud kan forventes at lamme samfundet meget i tilfælde af krig eller naturkatastrofer.

    Du skal jo først finde ud af, hvilken slags sata, dit bundkort har. sata600 er det nyeste (også kaldet sata3), ellers er der sata300 (sata2) og sata150 (sata). Hvis dit bundkort kun har sata150, så kan du i første omgang godt glemme at få fordel af ssd. men en controller til det er også en mulighed. De koster ikke meget:
    http://www.edbpriser.dk/Produc…ls.aspx?sp=all&pid=775299
    så køb en ssd af en slags, der matcher.
    Jeg bruger selv corsair force sata300 på 80 Gb til at boote på.

    Jeg ville mistænke strømforsyningen, som måske er ved at være i knæ. Antec er normalt godt, men er 550 watt ikke lidt lidt, hvis gfx trækker 400, når der spilles ? Kan anbefale en corsair 600 (minimum). Håber at du fjerner 220 volt ledningen, når du roder, for ellers går det jo helt galt med bundkortet. Prøv om der i bios under power settings er noget 'smart fan control', du kan slå til.
    Endvidere kan man måske mistænke OC for at bevirke en træthed over tid. Jeg har selv været ude for et lidt mystisk fænomen med en X2, kørt som en quad (X4) i et års tid. Så pludselig begyndte silent standby i win7 at svigte. Det er jo også en mulighed, at du bruger 'silent standby', og ikke slukker PC'en helt. Så slipper du vel for det der gfx-blæser-runoff.

    vertex2 er med sata300 og vertex3 med sata600. Som jeg forstår det, er sata300 et minimumskrav for gavnen af ssd, og sata300 fyldes næsten helt op med datastrømmen. Så med sata150 kan man godt glemme alt om ssd. sata600 er naturligvis bedre, men mig bekendt er der kun få ssd drev, der performer bedre end dem med sata300.
    F.eks. agility3 fra OCZ:
    http://www.hardware.no/artikle…d_til_alle_oppgaver/98736
    men jeg bruger selv corsair force med sata300 (80 Gb).

    Har du været i bios, og set om det er på der ? F.eks. på menu under Power og Boot-rækkefølge. Du skal også save bios med F10. Så åbn 'Denne computer' i windows. Er drevet på der ?
    Hvis ikke det er. Så luk denne computer. Højreklik på 'Denne computer' og vælg Administrer. Så disk håndtering. Så skal drevet være på der og med et bogstav. Ellers skal du tildele et bogstav.
    Jeg har altså win7, men det snerper derhenad.
    Der skal ikke bruges driver til noget som CD og DVD. Men der følger jo noget software med til bluray.
    Check det sata-kabel og prøv at skifte sata-port.