Fremtidens computer!

  • Hej alle tweaker..


    Jeg holder en del af, at sidde og læse omkring stort og småt på nettet. Specielt alt inden for naturvidenskab, nærmer betegnet computer teknologi . Jeg bruger selv en del tid på computer, både med at samle dem og ikke mindst at spille på dem..
    Her er så min tanke streg, jeg vil bede jeg om at "hoppe" med på. Hvad forventer i af udviklerne og producenterne, skal vi sige 3 år, 5 år og ja for at være fræk +10 år..
    Jeg går ud fra at vi fleste "nørder" er med på Moores lov, om at computerkraften bliver fordoblet på strengt taget 18 måneder. Og for ikke mere end en månede siden læste jeg en artikel om hvordan nogle japaner på universitet i Tokyo havde lykkedes at fremstille en en fuld 3d projektion hvor man kunne manipulerer med projektionen ved at holde om den eller skubbe til den mm. Samtidig er mange amerikanske serier og film efterhånden vild med at bruge, den kommende teknologi med OLED og AMOLED. Altså fx 50% gennemsigtige skærme, hvor det kun er brugeren fortil skærmen der kan se noget..


    Så alt i alt, hvad tror i at vi kan forvente i de kommende år? Nu med APU'er fra AMD og Tegra Chipsene fra Intel der springere rammerne for hvad "små" og strømbesparende chips kan præstere...


    Mange hilsner Elessar
    Og jeg håber i tager godt imod mit lille tanke eksperiment. :)

  • Langt det meste af det du ser i serier såsom CSI er ikke rigtige skærme men bluescreen grafik. Evt tag et kig på Discovery der viste de f.eks. for ikke andet en et par uger siden hvordan de lavede grafikken til computerskærme i serier.

    [Workstation]Intel i7-2600K
    Asus Maximus IV Extreme-Z
    Corsair 1600 MHz Vengeance 4x4 GB
    Gainward 780 GTX Phantom-> BenQ 24" XL2410T 120Hz & BenQ 27" M2700HD
    Samsung 850 Evo 256GB (System)

    Samsung 850 Evo 512GB (Games)
    4x4TB (Storage)
    Roccak Kave XTD 5.1 Digital | Roccat Kone XTD | Logitech G15
    Corsair 800D | Corsair HW850

  • Mere og mere vil komme til at foregå i Clouds og derfor tror jeg den måde vi har pcer i dag vil blive afløst af store serverfarme rundt omkring.


    Men der er mange interessante teknologier på vej, men så længe det er muligt skal jeg i hvert fald have mig en stationær, da sådan en er hyggelig at lege med :)

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Det ER jo svært at spå ! Men jeg kan da komme med nogle observationer. Computere vil komme ud i hjemmets andre apparater i den grad. TV vil kunne surfe og har programmer til forskelligt, måske endda video-skype over wifi. Mobil-telefoner vil være sammenlignelige med computere og vil måske også kunne printe på en trådløs printer og betale med din konto. Kameraer vil nok få android styresystem i og kunne scanne-to-pdf og maile det. Simultan tolkning via google vil mobilen også nok kunne (tale til tekst, oversæt, og tekst til tale). 3D kan også blive udbredt. Om nogle flere år kan det være, at vi taler meget til computere. Håber ikke de tager magten til sidst. Computernedbrud kan forventes at lamme samfundet meget i tilfælde af krig eller naturkatastrofer.

  • Hvis du virkelig vil undersøge noget interessant, så kig på størrelsen af komponenterne i en CPU. Vi er faktisk ved at rende hovedkulds mod en mur hvad det angår. Intel forventer at begynde på 11nm komponenter omkring 2015, hvorefter det vil blive utrolig svært at fabrikere mindre komponenter kort sagt pga. at kvantefysikken laver lort i det. Så regner med at omkring 2015 kommer der et lille "knæk" i Moore's lov, men det gør nok også at fabrikanterne kommer med kreative løsninger til at forbedre ydelsen på deres arkitekturer uden at fylde deres chips med ekstra komponenter.


    Skridtet efter vore dages kobberbaserede computere bliver enten kvantecomputere, eller mere sansynligt lysbaserede computere. Kvantecomputere bliver for sig en del sværere at implementere, først og fremmest fordi de fleste moderne programmer skal skrives om fra bunden af. Kvantecomputere har, modsat vore computere, tre signaltilstande (0,1 og 0+1 superposition), modsat de to (0 og 1) som vi bruger i dag. Programmering af kvantecomputere er stadig meget primitiv, og implementering af kvantecomputere i vores dagligdag vil gøre at vi skal smide x86 arkitekturen som vi kender den væk (selvom den stadig vil kunne emuleres).


    Lysbaserede løsninger vil bruge lys i stedet for strøm til at kommunikere mellem komponenter, og arbejdet går støt og roligt fremad. Allerede nu bruger vi lysbaseret kommunikation i form af lysledende fibre, både mellem komponenter (optisk toslink) og mellem computere (fibernet, undersøiske kabler).
    Lys er først og fremmest hurtigere end elektricitet, allerede det faktum giver et boost i ydelse i forhold til vore dages komponenter. Samtidig med at ydelsen kan forbedres ved at gøre bølgelænden på lyset kortere. I én og samme pakke er det nemt at implementere bagudkompatibilitet, samtidig med at strømforbruget vil være en hel del lavere.


    Jeg forventer ikke at tale og gestures bliver en hovedpart af den måde vi bruger computeren på. Til andre enheder vil det være ganske smart (fx. TV og telefoner), men til fx. tekstinput og gaming er teknologierne stadig for primitive og upraktiske. mange spil til Kinect er fx. stadig noget bras.
    Fremtidens spil forventer jeg at blive mere AR prægede, tænk på et godt MMO i augmented reality.


    Som Danemagic nævner til sidst i sin post, vil det være nødvendigt at styrke den elektroniske infrastruktur gevaldigt mht. krig og katastrofer, heriblandt med redundante kabler, satellitforbindelser og netværk.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Maverick
    Det eneste jeg forventer er, at producenterne vil fortsætte med forsøge at lænse min konto.


    :clap: :goodpost:

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate