Indlæg af JakobPP

    Quote

    Oprindeligt indlæg af baloo


    Skal du kører Raid i din nas da? 8o Ellers er det vel helt ligemeget.


    Da ikke hvis den "bug" potentielt kan tage livet af disken før tid. :) Hvilket jeg nu ikke tror / håber den kan.

    Quote

    Oprindeligt indlæg af Raptorrockwool


    WD green er blevet så grøn at antallet af start stop cykluser ved normalt brug får f.eks. en qnap nas til at mene der er fejl på drevet. tidligere har man kunne sætte et flueben inde i opsætningen af hdd'en ved hjælp af et værktøj fra WD der gør drevet mindre grønt så man ikke får fejl. Men den mulighed er der desværre ikke mere.
    Man kan læse mere inden på forum.qnap.com
    Det er kun når drevet sidder i et raid at problemet optræder.


    Når jeg skal være helt ærlig så har jeg kun læst om qnap NAS'er da det er det jeg har. ved ikke med synology og netgear, om det er et problem der.


    Ah ja det er rigtigt. Jeg tror det er et generelt problem dog. Heldigvis har jeg endnu ikke oplevet problemer, eller "hints" om kommende problemer, men har sat et SMART-tool til at lave disk-checks hver uge så jeg forhåbentlig opdager før noget går galt :)
    De næste diske jeg køber bliver formentlig heller ikke green, med mindre de har fixet problemet.


    #1 Nej det kan du have ret i, der smuttede lige et par ord i en tanketorsk ;)


    #2 Jeg er udemærket klar over hvad termerne lager og backup dækker over. Ville bare frem til det du selv siger, en NAS kan klare begge ting på samme tid :)


    Er det ikke mere eller mindre det samme ;) Altså hvis du vil have noget "sikkert" backup/lager laver du jo bare noget raid. Forstår ikke hvor den store forskel er på de to.


    Og ja, WD green er helt fint til NAS. Min Cat5e installation er flaskehalsen hos mig.

    Quote

    Oprindeligt indlæg af gaming-king


    En 3,5" desktop HDD er ligeså stabil som en 2,5" HDD. Hvis du vil bruge en HDD til 24/7 forbrug, så skal man helst ha fat i en server HDD, og de fåes selvfølgelig ikke i 2,5". Men almindelige 3,5" og 2,5" er lige stabile.


    Men de fleste NAS's har jo en funktion så de kan tænde og slukke skemalagt, så de ikke kører om natten hvor du alligevel ikk bruger dem fx.


    Tror ikke på private har 24/7 disk-I/O . Det ekstra man giver for "server-versionerne" synes jeg man skal have et rigtigt argument for at anbefale :) Jeg har ganske almindelige WD green diske i min linux box. Den kører 24/7 da den agerer router / nas / vpn + mere samt f@h for at udnytte idle-time.


    EDIT:


    Mads - hvad er forskellen på backup og lager for en privat ?

    Hej.


    Jeg har en HTPC i form af en ASRock 330HT, her har jeg installeret Ubuntu 9.10 minimal og XBMC 9.11 på. Kunne godt tænke mig at få noget TV på også, DVB-T, da mit TV ikke har MPEG4 tuner. Har søgt lidt, og lyder til at Hauppauge WinTV-HVR-900 er populær, og umiddelbart også er understøttet i linux. Men den er kun MPEG2. Den findes så også i en "HD" version, men ifølge Hauppauges FAQ, så understøttes den ikke i linux. Det er ikke nødvendigvis et krav at det er USB, da jeg også har en debian-server jeg kan sætte et pci-kort i. Men jeg vil bare helst have en usb så jeg kan sætte direkte i htpc'en, pga. kabeltræk osv. Min ide er at køre HTS TVheadend som så streamer til xbmc. Senere hen kunne jeg måske godt finde på at købe Boxer, det virker vel også fint nok med sån et CAM modul ?


    Men hvad kan I anbefale ?

    Quote

    Oprindeligt indlæg af Firedog


    ja.. der er en konstant lille støj (som jeg sagtens ville kunne leve med) men når jeg giver den gas så er der jo kæmpe meget støj.. og det følger omdrejningerne..


    Er ret sikker på det er støj fra generatoren så. Aner ikke om det ville ku' hjælpe noget, men et eller andet form for netfilter til opladeren. Om det kan fåes ved jeg ikke, om det ville kunne hjælpe ved jeg heller ikke.


    Og det sker kun når motoren er tændt og du giver den gas ?

    Et simpelt trick kan være at købe en simpel knagerække og skrue op under bordet, der kan du nemt ligge stikdåser, eksterne strømforsyninger (til printer osv) op i.

    Quote

    Oprindeligt indlæg af PsyCho


    Jeg er igang med at lave et lille projekt hvor jeg skal have strøm til 2 stk diode ringe, vi snakker 4w per "kanal"(4 ben = 2 kanaler) ideen med RJ11 var netop at jeg ikke ved en fejl kom til at smide stikket i noget forkert da det vil være 12v strøm som jo på sekunder vil dræbe alle normale USB ting fx.
    Men har du link til den specialudgave af RJ11 og kan det samles med den normale tang til at samle RJ-stik?


    Nej desværre, og det kræver nok egentlig også en speciel tang. Men helt ærligt, så aner jeg det ikke. Brinck eller RS-Components kan sikkert hjælpe dig.


    Det værste der kan ske er vel også at du sætter en tlf. til, og hvorfor skulle du også gøre det :P Så almindelig RJ11 må være fint.


    Kan være du skal undersøge hvor stor en belastning sådan et RJ11 stik kan holde til, bare for at være sikker.

    Hvad skal du bruge det til ? RJ11 lyder umiddelbart som et godt bud. Du kan også få dem med sådan en speciel tap på, så du ikke risikerer at nogen sætter en utilsigtet komponent med RJ11 i dit stik, har jeg bla. set på en strømforsyning til et modem.


    Hvis du vil udnytte 100Mbit fuld duplex skal du nok smide 500-1000kr efter en ordentlig router.


    http://www.smallnetbuilder.com…ion,com_chart/Itemid,189/ Det her er et godt site for router reviews.