min computer "blinker"

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Ginyu
    Hej igen. Nu har jeg fået testet mine ram med memstest86. Den fandt ingen fejl. Jeg har også prøvet at formattere, men er blevet stoppet da windows kræver en XP kompatibel partition på disken jeg skal bruge som C: (min raptor). Og det er partionen jeg opretter ikke. Er det ikke fordi det er en SATA disk? dvs lige nu kan jeg ikke installere windows...


    frem med de gode råd, hvad gør jeg?


    Selvfølgelig fungerer det med en SATA disk. Man laver ikke et bundkort nutildags, der kun kan køre XP fra en IDE disk.


    Har du prøvet at enable JMicron SATA controller i BIOS (check din manual). Denne burde dog allerede være enabled. Derefter skal du downloade JMicron SATA controller driverne fra ASUS og lave en floppy eller noget andet, XP-installeren kan bruge under installationen (F6).


    Jeg forstår ikke helt hvad du mener med "og det er partitionen ikke..."? Betyder det at du er nået så langt som at installeren kan se disken, men den ikke er i stand til at partitionere den? Eller ligger der allerede en partition på disken som den blot ikke vil acceptere at installere Windows på?


    Kender du ikke en nørd der kan sidde foran maskinen og give sit besyv med? Det burde være ligetil at få til at fungere :)


    /JB

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Ginyu
    jeg sletter også bare den eksisterende partition, opretter ny og prøver at installere. men jeg altså at vide at partionen ikke er XP kompatibel.


    Det vil altså sige at XP ikke vil kendes ved den partition XP lige har oprettet?!?

  • inde i installationen skal du trykke f6 og installere sata drivere til dit bundkort....de er formodentligt med på driver cden....som du måske først skal boote fra inden du påbegynder installationen af windows..

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • jeg har prøvet at boote op fra bundkorts cd'en og der kommer også en menu op hvor jeg kan installere JMicron raid og sata drivere men den kan kun installere sata driverne fra floppy og det har jeg ikke. forstår heller ikke hvorfor jeg kan boote fra cd'en men ikke installere fra den???


    Der er ikke nogen steder jeg kan trykke F6 når jeg booter fra bundkortscd'en...



    hvad gør jeg?

  • har tjekket tråden ud nu, men jeg tror ikke den kan hjælpe på mit problem da jeg ikke kan komme ind i windows mere, så jeg kan ikke bruge nlite. Der er en der skriver at han gik i BIOS og justerede sin SATA controller så det blev til en IDE istedet. Derefter installerede han windows + sin sata driver og justerede så sin sata controller tilbage. kan det lade sig gøre?


    tak

  • kan ikke sige det med sikkerhed, men ja måske er det en mulighed, men ja et floppy drev er nødvendigt med visse bundkort til det...

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.


  • F6 har ikke noget med bundkorts-cd'en at gøre.


    Lige kort efter man har bootet fra XP-installations-cd'en vil der i bunden af skærmen stå "Tryk F6...". Her skal man være hurtig på knappen før installationen går videre af sig selv. Du skal ikke bare gå væk fra maskinen og komme tilbage når den har nået en stilstand igen.


    Her er et skærmbillede hvor F6-anmodningen står højt og larmende:
    http://pcsupport.about.com/od/…ms/ss/installxpnew1_3.htm


    Lidt mere læsestof:
    http://news.softpedia.com/news…t-a-Floppy-F6-47807.shtml
    http://www.theeldergeek.com/cl…llation_of_windows_xp.htm
    http://www.andrewconnell.com/b…reamWindowsXpInstall.aspx


    /JB

  • Jeg har prøvet at trykke F6 i starten af installation og kommer også frem til hvor jeg kan installere tredjeparts drivere, men den kan kun læse fra floppy drev som jeg jo ikke har. den kan altså ikke se cd drevet. mit cd drev er tilsluttet korrekt og jeg kan se drevet står som master i BIOS.

  • Du skriver at du ikke kan bruge nlite til at slipstreame driverne på installations-cd'en, men du sidder og skriver i dette forum, så på en eller anden måde har du vel adgang til en PC?


    Enten få fat i et floppydrev (10 kroner i den nærmeste genbrugsbutik) eller en PC med cd-brænder og fungerende Windows XP.


    Jeg går ud fra at din installations-cd er XP SP2? Hvis det blot er XP eller XP SP1 må du se at få slipstreamet SP2 ovenpå den. Den er nemmere at have med at gøre under installationen.


    Du kan google efter opskrifter på hvordan man gør det.

  • Den laptop jeg skriver på lige nu har ikke nogen brænder dvs hele drevet er defekt, men jeg må prøve at finde en anden så jeg kan bruge nlite til at hjælpe mit problem.


    jeg forstår bare ikke hvorfor det ikke virker når nu muligheden er der... er der ikke nogen som kender årsagen til dette?

  • nu har jeg fundet en anden computer jeg kan bruge til at slipstreame sata driverne ind i windows installationen. men jeg er liddt i tvivl om hvilken sata driver jeg skal bruge. bundkortet er et asus P5N-e sli og jeg skal ikke bruge raid. Der er en der hedder JMicron JMB36X SATA/PATA Controller Driver V1.16.1.0 for Windows 2K/XP/2003 & 64Bit XP/2003. Er det den?

  • Er der ingen der kan hjælpe???


    Jeg har prøvet at brænde et image med pnp scsi driveren på men der er ingen forskel fra den alm windows installation til denne. den fortæller mig stadig at den partition jeg opretter på sata disken ikke er XP kompatibel og at jeg kun kan installere på den eksisterende IDE disk...


    Hjælp