Skærmstik

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af tikigods
    Hvad er foreskellen mellem de to forskellige skærmstik? og er det muligt at få et adapter der laver det ene til det andet?


    og hvilke skærmstik snakker du så om ? DVI og VGA ?
    for så ja der kan fås en adapter men kun hvis grafikkortet understøtter det. Jeg har ikke set noget hvor man laver en VGA til en DVI

  • hvis man f.eks. kigger på dette grafikkort.


    [Blocked Image: http://www.icalledshotgun.com/CRArticles/DVI-VGA%20Dual%20card.jpg]


    så er det blå stik et vga stik som man brugt i "gamle" dage og som er analogt og det hvide er et DVI stik som man bruger nu til dags, DVI er så et digitalt stik, man kan godt få en omformer som laver et DVI stik på grafikkortet om til et VGA stik (de følger nogle gange med når man køber et grafikkort).

  • jeg kender ikke grunden til at du spørger, men går ud fra at det er fordi du skal ud og købe enten ny skærm eller kort.
    Jeg tror alle nyere kort har DVI (som ganske rigtigt kan bruges på en analog(AGP) skærm med en addaptor)
    Skærmen skal være en LCD skærm for at have en DVI indgang, men nogle af de billige har stadig kun AGP.(det er der en addaptor kan blive nødvendig)
    Hvis du har både skærm og kort med DVI stik, kan jeg kun anbefale at skaffe et DVI kabel (som underligt nok ikke følger med alle skærme som standard, selvom de har stikket)


    Du skal dog ikke forvente den store forskel på billedet, den er der, men er sværd at se med det blotte øje. Det kommer så igen an på hvor stor din skærm er.


    Det er muligt jeg ikke er kræsen nok, men jeg har svært ved at se forskellen på min 22" LCD skærm.


    Håber det gav dig en ide om forskellen, men brug det bedste du har mulighed for, så er du mere fremtidssikret.

  • mange tak :cheers:


    grunden til at jeg spørger er at jeg lige har fået købt mig en KVM Switch or geni som jeg er har jeg ikke taget højde for hvilket stik det havde og da begge mine computere har begge stik og min skræm kun det ene skulle jeg lige se hvad jeg skulle forvente.....

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af tikigods
    mange tak :cheers:


    grunden til at jeg spørger er at jeg lige har fået købt mig en KVM Switch or geni som jeg er har jeg ikke taget højde for hvilket stik det havde og da begge mine computere har begge stik og min skræm kun det ene skulle jeg lige se hvad jeg skulle forvente.....


    Så vidt jeg ved har en KVM switch kun VGA, men det er muligt de også laver dem med DVI.
    Men da begge computere har VGA, er der ikke noget problem i det.
    Og skulle det endelig være, så er der addaptoren, når det er den vej, men signalet på skærmen bliver VGA.

  • Nu skal vi lige være enige om at det bestemt ikke er en selvfølge at DVI kan laves til VGA!
    -det kan den kun hvis det er en DVI-I som netop kan køre analog, er det en DVI-D som på mange sprit nye kort så kan den KUN køre digitalt og nix mere..
    Kig evt. på Wikipedia hvis du er i tvivl, der er alle 6 udgaver af DVI nævnt (vi bruger dog heldigvis kun de 2 af dem på normale computere)