Backlight og metering?

  • Jeg får utroligt mange billeder som simpelthen er eksponeret forkert når jeg tager billeder af fugle i flugt mod en relativt lys himmel.


    Og når jeg forsøger at rette det i PS ender jeg med billeder som har utroligt megen støj i de mørke områder af billedet (undersiden af fuglen), og det er selvom de er skudt med ISO 100-200.


    Er der en af jer der vil dele jeres workflow med mig?
    Hvad gør i i PS eller Capture one for at rette under eksponering med backlight og stærk kontrast?


    Kan jeg gøre andet i selve eksponeringen end jeg allerede gør? (partial metering og EC og såvidt muligt solen i ryggen)


    Her er et par eksempler:


    Skal lige nævnes at det var så overskyet da jeg tog disse billeder at jeg ikke aner om jeg havde solen i ryggen :)


    [Blocked Image: http://i146.photobucket.com/albums/r280/Mdj71/IMG_3439.jpg]
    [Blocked Image: http://i146.photobucket.com/albums/r280/Mdj71/IMG_3438.jpg]
    [Blocked Image: http://i146.photobucket.com/albums/r280/Mdj71/IMG_3437.jpg]

    Asus P6T Deluxe V2 - Antec Nine Hundred
    Core i7 920 - Scyhte Mugen 2
    ASUS GTX 580 - NorthQ 1000W
    3x2GB OCZ PC12800 cl8 - X-Fi Xtreme Gamer
    Intel 320 128Gb SSD
    2x250 GB Samsung SP2504C RAID 0
    My flickr

    Rettet en gang, sidst af Malk ().

  • Er ikke noget du skal rette på computeren er noget du skal rette når du tager billederne. Skyd på manuel eller brug eksponerings kompensationen. Tjek dit histogram når du står ude i marken og se om det er som det skal være. Du kan ikke trække sådan nogle billeder op uden at skabe problemer i dem.

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Ja det tænkte jeg nok, for jeg har selv forsøgt at fifle med billederne i photoshop og det bliver ikke godt.


    Jeg opdager lige at jeg har brugt average metering til disse billeder, men jeg har forsøgt med partial (9% spot) uden synlige forbedringer.


    Så er der vel kun tilbage at enten skyde med bracketing og lave billedet til et HDR eller skyde på et andet tidspuknt på dagen hvor solen er lavere på himlen så lyset kommer mere "fra siden" end næsten lige på.

    Asus P6T Deluxe V2 - Antec Nine Hundred
    Core i7 920 - Scyhte Mugen 2
    ASUS GTX 580 - NorthQ 1000W
    3x2GB OCZ PC12800 cl8 - X-Fi Xtreme Gamer
    Intel 320 128Gb SSD
    2x250 GB Samsung SP2504C RAID 0
    My flickr

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Malk
    Ja det tænkte jeg nok, for jeg har selv forsøgt at fifle med billederne i photoshop og det bliver ikke godt.


    Jeg opdager lige at jeg har brugt average metering til disse billeder, men jeg har forsøgt med partial (9% spot) uden synlige forbedringer.


    Så er der vel kun tilbage at enten skyde med bracketing og lave billedet til et HDR eller skyde på et andet tidspuknt på dagen hvor solen er lavere på himlen så lyset kommer mere "fra siden" end næsten lige på.


    Du kan fint gøre det hele dagen. Himlen bagved vil bare blive helt hvid. Men brug partiel og lav måling når fuglen fylder mest mugligt og selvfølgelig dækker center af søgeren. Brug derudover manuel eller eksponerings kompensation.

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Malk
    Ja det tænkte jeg nok, for jeg har selv forsøgt at fifle med billederne i photoshop og det bliver ikke godt.


    Jeg opdager lige at jeg har brugt average metering til disse billeder, men jeg har forsøgt med partial (9% spot) uden synlige forbedringer.


    Så er der vel kun tilbage at enten skyde med bracketing og lave billedet til et HDR eller skyde på et andet tidspuknt på dagen hvor solen er lavere på himlen så lyset kommer mere "fra siden" end næsten lige på.


    HDR duer jo ikke med mindre fuglen flyver het stille, eller ihvertfald ikke basker med vingerne.

  • Ellers bare kør +1 i EV. Lidt mere eller lidt mindre prøv dig frem.

    AMD 4000+ / Notura NH-U12
    Abit KN8 SLI
    XFX 7900GT / Zalman VF900
    Kingston value 2 x 1G
    Tagan TG480-U15[
    Barracuda 7200.10 250G