windows vista oem etc?

• Hvad er oem version?

Jeg kan få en oem version af min nærliggende pc forretning til 800kr, men hvad er det der oem?

Hvilken vista evrsion skal jeg vælge for mig computernørd som ikke skal meget mere end nørde osv og alligevel have en del forstand på computere (PÅNÆR) hvad OEM betyder ;)

• Hvis du vælger en OEM version i stedet for et retail version, så vil du være begrænset på den måde, at du ikke kan anvende din Windows licens på andre computere i fremtiden. Dvs. den lever og dør med den maskine den blev installeret på første gang.

Med en retail version har man i stedet for muligheden for at anvende licensen på fremtidige computere - dog stadig kun på en computer ad gangen.

Oprindeligt indlæg af Simonthk
    oem er da det værste pis shit jeg længe har hørt. Hvad er overhoevedet pointen med det? Registrerer den ens harddisk eller bundkort eller har man kun ET forsøg?

At du får en billigere Windows end med en retail version.

Den registrerer dit bundkort, og du kan godt aktivere den mere end en gang, men det kan blive nødvendigt at ringe til Microsoft på et tidspunkt for at aktivere.

• Pointen er jo den samme som når folk f.eks. køber en Dell, HP, Acer eller en hvilket somhelst anden samlet PC, at du ikke kan bruge den licens der følger med den computer på andre PC'er.

Oprindeligt var det ikke meningen at privat-personer skulle kunne købe OEM-licenser, og i starten gjorde de det kun ved køb at et stykke hardware. Sidenhen er det så blevet frit at købe OEM-licenser, dog under den "klausul" at man binder sig til én PC, som licensen lever og dør med, samt at der ingen support er derpå.

Q9450 | Asus P5Q3 Deluxe | 4GB Corsair DDR3 (1600MHz, CL7) | Sapphire 7870XT Boost

Dell UltraSharp U2410 | Windows 7 Home Premium 64 | 80GB x25-m

• har brugt min OEM XP home på to nye bundkort unden at skulle gøre noget

ASUS P5Q se
    Intel Core 2 Duo E8400
    Asus ati 4870 512mb
    4gb Corsair XMS2 1066mzh
    Disk Seagate 500gb
    Logitech G15 + Logitech G5 mus
    Asus ws222 22" lcd

• Ok har også en OEM Vista med den har jeg ikke prøvet med nyt HW ...kun slettet igen

ASUS P5Q se
    Intel Core 2 Duo E8400
    Asus ati 4870 512mb
    4gb Corsair XMS2 1066mzh
    Disk Seagate 500gb
    Logitech G15 + Logitech G5 mus
    Asus ws222 22" lcd

• Det er udelukkende fordi at Microsoft ikke har styr på det, eller fordi i lyver over for dem. Det kan godt være i kan få lov til at re-aktivere, men de er ikke forpligtede til at lade jer gøre det.

Q9450 | Asus P5Q3 Deluxe | 4GB Corsair DDR3 (1600MHz, CL7) | Sapphire 7870XT Boost

Dell UltraSharp U2410 | Windows 7 Home Premium 64 | 80GB x25-m