Kan pludselig ikke overclocke længere?

• Jeg har et Gigabyte GA-P35-DS3 bundkort og en Intel E2160 CPU. Den kører 8x 200 MHz (1,6 GHz;-)). Jeg har uden problemer kørt den clocket 9x 335, eller omkring 3 GHz. Men efter at have bøvlet lidt med at installere Windows fra min SATA-brænder, fik jeg det endelig til at køre.

Men nu starter min PC op i 8x200 MHz tilstand. Når jeg går ind i BIOS og overclocker som sædvanlig (hvad enten det er lidt eller meget), så sker der ikke noget. BIOS påstår at jeg overclocker (de rigtige settings etc.), men når man starter op er den som sagt IKKE overclocket. Windows siger ligeledes at den ikke er overclocket.

Kort og godt - hvordan kan jeg få den til at overclocke igen? Det er også ligesom om, at computeren 'starter to gange', når man resetter. Er det derfor? Men hvorfor skulle den pludselig gøre det?

• Madmanden, man installer aldrig en XP på en overclocket computer det kommer aldrig til at køre godt. det lykkes for mig for nogle år tilbage men argh det blev ik andet end fejl på fejl da XP så startede op :(

• Oplevede præcis det samme med mit p35-ds4, den stod som oc'et i bios som altid, men startede op med default clock på alt.
    Kørte med det et par dage uden at rode med det, og så slog lynet ned og strømmen gik, da der var strøm igen kørte den som den plejede med oc :crazyeyes:

Så enten ta strømmen fra den, eller reset bios manuelt.

Puma, jeg har installeret xp på oc'ede maskiner mange mange gange, uden problemer overhovedet.
    Så din com har nok ikke været 100% stabil.

• jo var mit gamle Opteron 146 - socket 939 men xp har ik godt af det...

Oprindeligt indlæg af noxon

Kom med nogle beviser for det tak, for det er da noget sludder at sige, xp er da totalt ligeglad så længe ens oc er stabilt.

Jeg har enda installeret xp på min ved 4050mhz, hvor den ikke er orthos stabil, heller ingen problemer.

ja har jo ik mit Opteron system mere, min kammerats P4 har det problem, så er vi nødtil at oc ned ellers laver den fejl under installeringen.

Oprindeligt indlæg af noxon
    Oplevede præcis det samme med mit p35-ds4, den stod som oc'et i bios som altid, men startede op med default clock på alt.
    Kørte med det et par dage uden at rode med det, og så slog lynet ned og strømmen gik, da der var strøm igen kørte den som den plejede med oc :crazyeyes:

Så enten ta strømmen fra den, eller reset bios manuelt.

Ok, jeg prøver at tage strømmen. Jeg har prøvet at loade default settings fra BIOS men det hjalp ikke. Kan man resette CMOS via en jumper/batteri eller andet?

puma99dk: Sidst jeg installerede Windows var på selvsamme overclockede maskine (blot fra et IDE drev) og det gik fint. Så tror ikke det er det store problem. :)

• Jeg ins nu også altid på min instillingere.. Gider ikke sætte den til stock bare for og installere.. Og har aldrig oplevet problem.. Hverken Windows 95-98-Me eller XP så det må vist være en and med ikke og ins på clockket pc..

- MSI GT70 2PC DOMINATOR
    - Intel PM87
    - Intel Core I7-4810QM 2,8Ghz
    - 1x8196 Kingston PC12800 Ram DDR3 800Mhz / 11-11-11-28
    - nVidia GTX870 (941-2500)@(1010-3100)
    - 256GB Samsung EVO840 (C+E) / 1000GB HGST 7200 rpm (D) / 3TB Seagate (Extern)
    - 17,3" Widescreen 1920x1080/60Hz / 180Watt PSU / Logitech G3

• hvis ens system ikke er stabilt vil win xp nu være ekstra sårbart under indstallationen, så det har måske været problemet fra starten...men en bios reset kunne da godt være nødvendig...nogle bundkort har det dog med over tid at kunne oc lidt mindre end de kunne fra ny af...har specielt set det på flere asrock bundkort.

Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

• Sikker på der ikke bare var en eller anden thermal control på hvor den skruer ned når PC'en ikke belastes? Og man kan sagtens installere windows på en overclocket pc, man skal bare være sikker på man ikke ha clocket den for meget, for så får du ram-fejl eller andet der laver ballade med din installation ;)

Lian Li V2000B - HX1000W
    DFI DK X58 - 920 - ATI 5870
    6GB OCZ PC12800 CL7 - 2*Samsung 2443BW - Samsung 240HD
    Seagate ES.2 32mb 250GB - 2*WD160GB RE SATA2 - 1 TB USB - 1TB Lan
    måske en MD20 til salg

Oprindeligt indlæg af teko
    Sikker på der ikke bare var en eller anden thermal control på hvor den skruer ned når PC'en ikke belastes? Og man kan sagtens installere windows på en overclocket pc, man skal bare være sikker på man ikke ha clocket den for meget, for så får du ram-fejl eller andet der laver ballade med din installation ;)

Ja, alt det gøjl var slået fra i BIOS. Og har som sagt ikke haft problemer med at installere XP før - og det kom da også fint ind igen og kører stabilt. :-)

Jeg har søgt lidt på nettet, og der er andre, der har oplevet det samme - ofte i forbindelse med skift af grafikkort. Og det kan egentlig godt passe at det startede der, for jeg har lige købt nyt grafikkort for et par dage siden.