• Hejsa alle,

Så fik jeg i dag handlet for mit julegavekort til photocare. :clap:

Tog lige turen til Photocare i Vordingborg og handlede en SB-600, umiddelbart en super lækker Nikon Blitz. :D

Men gosh, den kan jo en masse, så skal lige ha' sat mig lidt ind i den. :D

/ Henrik

• En rigtig dejlig blitz du har fået dig der :)

Den kan en masse men så skulle du se hvad en SB-800 kan :D

Intel i5 760 @ 3.8 GHZ
    Asus P7P55E-LX
    8GB Kingston DDR3
    Asus HD 5850 1GB GDDR5
    Intel X25-V 40 SSD OS system
    4xWD 120GB Sata in Raid 0
    All powered by Corsair 600W
    Samsung SyncMaster 2493HM

Oprindeligt indlæg af jK^
    En rigtig dejlig blitz du har fået dig der :)

Den kan en masse men så skulle du se hvad en SB-800 kan :D

Jep, men de mange penge extra en SB-800 koster, er umiddelbart ikke pengene værd i forhold til SB-600.

Oprindeligt indlæg af |Henrik|

Jep, men de mange penge extra en SB-800 koster, er umiddelbart ikke pengene værd i forhold til SB-600.

Det kan du jo ikke sige :) Det kommer jo an på dit behov ;)

| asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

Oprindeligt indlæg af _WHAT_

Det kan du jo ikke sige :) Det kommer jo an på dit behov ;)

Fik vidst ikke udtrykt mig ordenligt, men det var også det jeg mendte, altså at jeg ikke har behov for en sb-800.

Men umiddelbart kan den vel ikke så meget mere end en sb-600, eller hvad. ?

Oprindeligt indlæg af |Henrik|

Fik vidst ikke udtrykt mig ordenligt, men det var også det jeg mendte, altså at jeg ikke har behov for en sb-800.

Men umiddelbart kan den vel ikke så meget mere end en sb-600, eller hvad. ?

sb600 dækker 24-85. Ledetallet 38 ved 100 ISO eller 58 ved 200 ISO, målt i 35 mm zoom-indstilling.

sb800 dækker 24-105(14 mm med vidvinkel adapter), har noget der hedder Focal plane (FP) flash.
    Ledetal 30 ved 100 ISO eller 42 ved 200 ISO, målt i 35 mm zoom-indstilling

Så jo der er da lidt foreskel.

Men tillykke med den :) Jeg køber også flash engang i det nye år.

Intel i5-4690K @ 4,7ghz
    Coolmaster EVO212
    ASUS Z97-A
    Crucial Ballistix Sport 2x4GB
    Crucial MX100 240GB SSD
    Gigabyte 970 G1 4GB
    Fractal Design Arc Midi R2

• Ja, har lige læst lidt om den sb-800 den har også nogle farve filtre mm + at den vidst er lidt bedre til at samarbejde med andre enheder, men umiddelbart ikke noget jeg har brug for.

Det lækre ved den og ved andre externe flashes er at når den vippes ca 60 grader op så den reflektere i loftet ( Skal self. være et helt hvidt loft ), ja så undgås skygger ( Bagved motivet ) ved et portræt foto, og det er da super lækkert. :D

• Jeg havde både sb-600 og sb-800 med hjemme, og fik dem testet lidt, og mit valg endte på sb-800, den kan lidt mere, så ville hellere give det extra i stedet for at komme til at mangle det i sidste ende, også skulle invistere i helt ny flash igen..

• Tillykke med den!
    En kammerat har en SB-600 og det er en kanon flash. Kan ikke huske om D40 understøtter CLS, ellers er det ihvertfald en kæmpe fordel hvis man ikke kan/vil investere i pocketwizards eller andre trådløse triggere. CLS giver også mulighed for TTL hvis man tænder på den slags og mulighed for at justere styrken på blitzen direkte fra kameraet - det kan man ikke hvis man bruger en uoriginal som slave for eksempel.

Har selv en SB-800 og er mega glad for den. Fordele for mig var større ledetal, flere styrketrin og muligheden for at bruge den som commander, skulle jeg engang få investeret i flere nikon flashes. Derudover er det rart at kunne hægte et 5. AA batteri på, hvilken reducerer cyklustiden en del.

At bounce en flash monteret på kameraet er et stort skridt frem fra at bruge den indbyggede - men synes nu først det bliver rigtig spændende når flashen ryger af kameraet. Bouncer somregel on-cam hvis jeg skal tage billeder til et selskab eller andet. Hvis det er noget opsat, så er der flere muligheder i at have flashen sat op hvor lyset passer.

Oprindeligt indlæg af Carlsen
    Tillykke med den!
    En kammerat har en SB-600 og det er en kanon flash. Kan ikke huske om D40 understøtter CLS, ellers er det ihvertfald en kæmpe fordel hvis man ikke kan/vil investere i pocketwizards eller andre trådløse triggere. CLS giver også mulighed for TTL hvis man tænder på den slags og mulighed for at justere styrken på blitzen direkte fra kameraet - det kan man ikke hvis man bruger en uoriginal som slave for eksempel.

Har selv en SB-800 og er mega glad for den. Fordele for mig var større ledetal, flere styrketrin og muligheden for at bruge den som commander, skulle jeg engang få investeret i flere nikon flashes. Derudover er det rart at kunne hægte et 5. AA batteri på, hvilken reducerer cyklustiden en del.

At bounce en flash monteret på kameraet er et stort skridt frem fra at bruge den indbyggede - men synes nu først det bliver rigtig spændende når flashen ryger af kameraet. Bouncer somregel on-cam hvis jeg skal tage billeder til et selskab eller andet. Hvis det er noget opsat, så er der flere muligheder i at have flashen sat op hvor lyset passer.

Takker, og jo D40 understøtter CLS. ;)

Den kan klare indtil 85mm, men de skud jeg har prøvet ved 135 og 200mm har den umiddelbart ingen problemer med at oplyse, den kører så også på fuld knald udover 85mm. .

Og ja, super lækkert med Nikons CLS system. :clap:

• Det skulle den også gerne kunne, men det afhænger jo mest af alt af din blænde. Det eneste den gør mht. din brændvidde er at rette spejlene i stroben til, så lyskeglen bliver mere spids og rækker længere. Det er praktisk eftersom at en bredere lyskegle ved kort brændvidde somregel er at foretrække.