Nybegynder skal have slrcam.

• Jeg står til næste sommer have mig sådan et kamera. Jeg har kigget en del tråde igennem.
    Men savner ligesom en masse info om de forskellige erfaringer på samme sted.
    Så opretter denne tråd for at få en masse inputs omkring det at starte fra bunden i denne hobby.

Jeg har kigget lidt på et Nikon d40. Men er der noget om at nogle linser kun passer på enkelte kamera huse?
    Og hvilket kammera hus for man det bredeste udvalg af udstyr?

Hvilke kamera vil i anbefale til en nybegynder.

Er der andre ting jeg skal være obs på?

Christian.

• Hvis du først skal have det til sommer er der ikke meget point i at kigge på det endnu. Til februar kommer der en stor messe hvor der ganske sikkert vil blive offentlig gjort nye kameraer.

Derfor vent med at kigge så meget på det til du når ind i marts/april.

Spar en masse penge sammen istedet det er en dyr hobby du begynder på :))

| asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

• Ja som WHAT skriver, så vent når du først skal bruge det til sommer.

Jeg tror der kommer et Canon EOS 450D i første halvdel af næste år, og i så fald ja så falder prisen gevaldigt på Canon EOS 400D som er et ok kamera.

Nikon D40/40X har ikke indbygget focus motor, så derfor skal der være focus motor i objektivet.
    Jeg har selv et D40, og det er et rigtig godt kamera efter min mening.
    Udover kit objektivet har jeg også et 55-200mm som koster lidt over en tusse, så det er ikke galt.

• Der går mange diskusioner om hvilket kamera det er at Canon vil lancere den 24 januar, nogle siger 450D, og andre mener det er tid til 5D får en Mk II:

http://www.photographybay.com/…-next-dslr-on-january-24/

Den svenske chef for Canon udtaler:

"Trots flera helt nya kameramodeller är 2007 inget höjdarår för Canon.
    - 2007 blev ett mediokert år, säger Robert Westin som är vd för Canon Svenska AB. Han skyller inte på produkterna utan menar att det beror på att Canon infört ett nytt affärssystem för hela Europa.

Det nya systemet innebär att en handlare på Island får betala lika mycket som en handlare i Portugal. Med det nya systemet går det då att skicka kameror och andra produkter över hela Europa dit efterfrågan är hög.
    - Jag vill inte påstå att vårt nya system mottogs med någon större glädje. Men alla kommer att införa liknande system, och vi är först ut inom den här branschen. Om tre - fyra år kommer våra konkurrenter göra samma sak. Good luck to them then!, säger Robert Westin.
    - Vår styrelseordförande tröstade mig med att vi i alla fall ökade volymen i år.

Nyheter den 24 januari
    Canons svenske vd berättar också för Kamera & Bild att nästa stora produktlansering kommer den 24 januari, någon vecka innan PMA i Las Vegas slår upp sina portar."

Asus P6T Deluxe V2 - Antec Nine Hundred
    Core i7 920 - Scyhte Mugen 2
    ASUS GTX 580 - NorthQ 1000W
    3x2GB OCZ PC12800 cl8 - X-Fi Xtreme Gamer
    Intel 320 128Gb SSD
    2x250 GB Samsung SP2504C RAID 0
    My flickr

Rettet en gang, sidst af Malk ().

• Ja jeg kan ikke sige meget andet heller, den 9 januar er der Sony show igen hvor de vil vise deres kommende sony kamera"er" frem (jeg skyder på en alpha 200) og som sagt den 24 januar er der et messe hvor canon med garanti ogs vil vise noget frem... Jeg vil dog tro der kommer en 450D eller en 500D - ved sku ikke om der kommer en 5d mark II da der ikke rigtigt er et "lille" full frame som konkurrent, men jeg ved det ikke.

også lige en lilleting som er ved at gøre mig sindsyg da jeg høre det mange gange hver dag... en linse er en man spiser eller sætter i sit øje, et objektiv sidder på et kamera... en lense er det engelske ord, ikke linse :finger: ja undskyld mig det er snart jul og jeg er nok lidt stresset .

Intel i5 760 @ 3.8 GHZ
    Asus P7P55E-LX
    8GB Kingston DDR3
    Asus HD 5850 1GB GDDR5
    Intel X25-V 40 SSD OS system
    4xWD 120GB Sata in Raid 0
    All powered by Corsair 600W
    Samsung SyncMaster 2493HM

Oprindeligt indlæg af jK^
    Ja jeg kan ikke sige meget andet heller, den 9 januar er der Sony show igen hvor de vil vise deres kommende sony kamera"er" frem (jeg skyder på en alpha 200) og som sagt den 24 januar er der et messe hvor canon med garanti ogs vil vise noget frem... Jeg vil dog tro der kommer en 450D eller en 500D - ved sku ikke om der kommer en 5d mark II da der ikke rigtigt er et "lille" full frame som konkurrent, men jeg ved det ikke.

også lige en lilleting som er ved at gøre mig sindsyg da jeg høre det mange gange hver dag... en linse er en man spiser eller sætter i sit øje, et objektiv sidder på et kamera... en lense er det engelske ord, ikke linse :finger: ja undskyld mig det er snart jul og jeg er nok lidt stresset .

Både og :)

Det heder et objektiv men det indeholder flere linser som også kan være et enkelt glas element :)

Oprindeligt indlæg af _WHAT_

Både og :)

Det heder et objektiv men det indeholder flere linser som også kan være et enkelt glas element :)

Korrekt men når folk omtaler en "linse" mener de et objektiv ;)

Intel i5 760 @ 3.8 GHZ
    Asus P7P55E-LX
    8GB Kingston DDR3
    Asus HD 5850 1GB GDDR5
    Intel X25-V 40 SSD OS system
    4xWD 120GB Sata in Raid 0
    All powered by Corsair 600W
    Samsung SyncMaster 2493HM

• Nu skrev jeg også nybegynder :crazyeyes: Hehe. Men ja det ville være fedest at man ikke skal have et OBJEKTIV med focus motor :)

Grunden til jeg søger lidt info nu, er at det er så bredt et område. Så hvis man bare går ned i den lokale fotobiks for man jo en masse forklaringer om hvorfor netop lige det cam han står med i hånden er bedst.
    For der er altid delte meninger. Så det er såmen lidt lektie til en ny hobby :clap:

Er der nogle af de messer der er på sjælland?

Christian.

• Min kammerat sendte forresten nogle billeder han havde taget af min bil i sommers.
    Da jeg modtog dem blev jeg lidt øv over kvaliteten. Men ingede til min flinke ven og spurgte hvad der var sket.
    Han forklarede at det var noget med kameraret der manglede noget. Så når han tog billeder i mørke blev de grynet. I kan se det her:
    [Blocked Image: http://img257.imageshack.us/img257/1349/billed034zq3.jpg]

Mener det var et ældre kamera han havde. Da jeg snakkede med ham tidligere idag sagde han at han fået købt en ting der skulle gøre at det ikke blev grynet.

Så er det mit spørgsmål er. Hvor meget skal man købe andet end kamera hus, objektiv og noget stativ værk.?

Det mere hvad der skal spares sammen til. :D

Glad for i kan hjælpe.

Christian.

• Du skal ihvertfald også have et Memory kort :)
    Grunden til billedet er så grynet er fordi det er taget ved høj ISO, men hvis du køber et stativ vil du kunne tage billeder i samme lys bare med lav ISO som ikke griver ISO støj (det du kalder grynet), men næsten ligemeget hvilket SLR kamera du vælger vil de allesammen have mindre ISO støj mellem 100-1600 ISO.

Der er kommet godt styr på støj ved høje ISO værdier de sidste par år, og udover det så findes der udemærket software der kan fjerne meget af den støj høj ISO laver.

Men som sagt syntes jeg du skal starte med kamera - objektiv - Tripod - og et 2 GB memorykort, hvis du har pengene ville jeg nok også købe en form for taske til kameraet.

Men køb de ting og brug et stykke tid på at lege med kameraet og lære alle funktionerne, så efter et stykke tid vil du have en meget bedre ide om hvilken slags billeder du kan lide at tage, og derved hvad du mangler af udstyr :)

Intel 320 128Gb SSD
    My flickr

• Løsningen på det billede du viser af bilen er stativ og lang lukketid.

Problemet er som en er inde på for høj iso. Eneste løsning i det her tilfælde er en lang lukketid hvilket vil kræve stativ.

Oprindeligt indlæg af Inderhaten
    Mener bare også hans kamera stod på stativ?

Det bliver ihvertfald også sådan et stativ jeg skal have købt mig. Samt taske og stort memorycard. :D

Christian.

Er også muligt men hjælper jo ikke hvis han ikke indstilller kameraet rigtig. Hvis man bare kører på teknikken så vil det gå galt med sådan et billede.

• ISO øger eller sænker lysfølsomhede af din sensor, jo højere ISO jo mere følsom er sensoren.
    Dvs med høj ISO kan du tage billeder i mørkere omgivelser end med lav ISO ved samme lukkehastighed.

Det har bare den negative egenskab at høj ISO (over 800-1600 på et DLSR) vil der være tydelig støj på billedet, det vil se "grynet" ud ligesom det du har postet.

Intel 320 128Gb SSD
    My flickr

Oprindeligt indlæg af Malk
    ISO øger eller sænker lysfølsomhede af din sensor, jo højere ISO jo mere følsom er sensoren.
    Dvs med høj ISO kan du tage billeder i mørkere omgivelser end med lav ISO ved samme lukkehastighed.

Det har bare den negative egenskab at høj ISO (over 800-1600 på et DLSR) vil der være tydelig støj på billedet, det vil se "grynet" ud ligesom det du har postet.

chippen på det mobilkamera kan garanteret ikke levere ved meget mere end 100. Den er så lille, så lille. Men for lige at uddybe forklaringen er det hele, når vi taler om mørke, et spørgsmål om billedet.
    Der er tre faktorer der afgør om der er lys nok på billedet:

ISO-følsomheden. Som Malk siger afgør den hvor følsom sensoren er over for lys, men samtidig er det altid et problem med mere støj ved højere følsomheder.

Lukkertiden. Afgør hvor længe sensoren udsættes for lys. Det er her et stativ er kanon. Når lukkeren er åben i længere tid bliver håndholdte billeder rystede. Er der bevægelse i det billede du prøver at tage kommer der slør efter det. Duer altså kun til stillstående ting med mindre man er ude efter effekten.

Blændet. I bund og grund hvor stort et hul kameraet lukker lys ind igennem. Det har stor effekt på dybdeskarpheden i billedet.

Så man kan sige at hvis det er mørkt har man to-tre muligheder. Enten lever man med støjen fra ISO, ellers bruger man et stativ og hvis ingen af de to duer må man bide i det sure æble og tilføje lys, oftest med en flash (blitz).

• Min Tlf har mellem 80 og 1000 ISO, jeg er næsten sikker på den kan komme både lavere og højere, så meget støj der er på det billede kan det umuligt være taget med ISO 100 :)

Men jeg kan varmt anbefale dig at oprette dig som bruger på http://www.canoneos.dk/
    Derinde er der over 20 video kurser på 10-15 minutters varighed hver som giver grundlæggende viden om alt fra flash fotografi/High speed slow sync til Komposition osv.

Og det er ikke kun folk med Canon kameraer der kan registrere sig, og kurserne er heller ikke Canon specifikke.

Intel 320 128Gb SSD
    My flickr

• Glædelig jul alle sammen.

Har oprettet mig som bruger inde på canoneos og set lidt guides og sådan.
    Har søgt lidt rundt på nettet og egentlig forelsket mig lidt i Canon Eos 400d med et 18-55 obj.
    Men hvad siger i? Er det et godt køb.

Hvad med indkøb af kamreraet. Hvor anbefaler i at købe det?
    Er det bedre at gå ind i en fysisk butik og betale lidt mere?

Christian.

• Hvis det var mig der skulle ud og købe ind ville jeg købe 400D og det nye 18-55 med IS (image stabilizer)
    Det objektiv har fået super gode anmeldelser.

Og jeg kan varmt anbefale Platan foto i københavn, de har prisgaranti, sp hvis du ser varen billigere et andet sted matcher de prisen.
    Og så har jeg fået super god service da jeg fandt støv på sensoren efter bare 14 dage, fik det renset gratis.

Intel 320 128Gb SSD
    My flickr