Har man ikke ret til at få byttet en defekt vare til et nyt?

• Hej. Jeg har for 2 dage siden købt et 8800gt oc kort. Jeg bestilte det på nettet, Men hentede selv da butikken ligger i odense. Men det har så et problem med at det går ned i en del spil.
    Og det skrev jeg til butikken, men da jeg var oppe idag for at få det byttet til en normal udgave, Skulle de oprette en sag på det,
    Fordi det skulle testes og alt sådan noget pis. Men i den sidste mail fra ham skrev han det her

(Det skal ikke umidelbart testes, men jeg skal se det før jeg tager stilling til en evt bytning. Det er ikke sikkert vi har et hjemme)

Så jeg forstod det som om at jeg nok fik det byttet, Og ved de har de andre på lager.
    Ved der er flere her inde som arbejder i pc butikker, Så kan i lige fortælle om det ikke er dårlig service?

Jeg fortalte om ham her fra tweak med samme problem, Og at det kan køre ordenligt hvis man sætter ram ned på 1800 fra de 1900 som de kørte.

Og så fra en engelsk tråd med nogen som har præcis samme fejl.

Det da vidst tydeligt der er noget galt med kortet?

Fra den anden tråd http://www.tweak.dk/forum/thread.php?threadid=92783&sid=

Asus P6X58D Premium--i7 920@3.8Ghz--24GB Kingston HyperX--2xGTX 570 Twin Frozr III SLI--Corsair HX1000W--Creative X-Fi Titanium Fatality Pro--Logitech Z-5400--Logitech G930--G13--G19--G700--Samsung P2770HD

• De har ret til at forsøge at reparere det inden for en rimelig tid.

• Ja men alle ved jo at man ikke bare laver et defekt grafikkort, Og da slet ikke når det er fordi det ikke kan tåle at køre ram på 1900 mhz. og der er jo ikke nogen pointe i at købe et oc model, som man så nedclocker.. Derfor jeg ville have et almindeligt model.

Men er det mig der misforstod den besked han sendte? For der lyder det da som om han nok vil bytte

Asus P6X58D Premium--i7 920@3.8Ghz--24GB Kingston HyperX--2xGTX 570 Twin Frozr III SLI--Corsair HX1000W--Creative X-Fi Titanium Fatality Pro--Logitech Z-5400--Logitech G930--G13--G19--G700--Samsung P2770HD

Oprindeligt indlæg af Slacker

De har ret til at forsøge at reparere det inden for en rimelig tid.

Når varen er så ny må kunden selv bestemme om han vil have en ny, eller den gamle vare repearet så denne holder ikke helt.

Oprindeligt indlæg af Zalam

Når varen er så ny må kunden selv bestemme om han vil have en ny, eller den gamle vare repearet så denne holder ikke helt.

Så vidt jeg ved er der ingen klare regler på det område ved butikskøb, mn ved fjernkøb hvor man ikke har mulighed for at besigtige varen inden køb har man 14 dages fuld returret. I dette tilfælde må man sige vi er i en gråzone mellem de to.

• Ja men det er bare for dårligt når det er en defekt vare, Jeg kan jo ikke stå i butikken og se den er defekt. Så troede man kunne få byttet til nyt når det var defekt fra start.

• De har ret til at tage kortet, sende det til rep, altså RMA. Det er meget normalt. Det må max tage 3 uger, for hver lokation de sender til, hvis de overskrider den grænse, har du ret til nyt eller penge tilbage. Men ja, de tester det, og hvis de kan lave det, laver de det. Ellers får du et nyt.

"There are 10 kinds of people in this world, those who understand binary, and those who don’t"

Oprindeligt indlæg af Slacker

De har ret til at forsøge at reparere det inden for en rimelig tid.

Rimelig tid er ifølge forbrug.dk, 3 uger.

"There are 10 kinds of people in this world, those who understand binary, and those who don’t"

Oprindeligt indlæg af Zalam

Det passer desværre ikke helt. Den må være til rep 3 gange, med samme fejl, uanset om den er ny, før du kan få et nyt. Men butikkerne er normalt venlige ved at give et nyt hvis det sker med det samme.

• Ja ok så det bare fordi de har dårlig service, Det er sidste gang jeg handler det latterlige sted.
    jeg har aldrig oplevet at jeg ikke kan få byttet til nye vare når det er defekt fra jeg pakker det ud.

Sgu en skam jeg ikke kan få mine penge tilbage, Så var jeg gået over i bob.dk,
    Dem har jeg sgu altid fået god service ved.

Edit: Og en anden ting der er latterligt er at jeg jo har fundet så mange steder på nettet med folk som har det problem, Og det er alle ved de oc modeller. Så jeg gider ikke have den model igen, Skal bare have en normal udgave som kan tåle at blive brugt.

Rettet en gang, sidst af Susperia ().

• http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/36/

"Hvor længe må sælger være om at afhjælpe eller ombytte?

Uanset om det er dig, der kræver afhjælpning/ombytning eller sælger, der tilbyder at afhjælpe eller at ombytte, skal det ske “inden rimelig tid”.

Der kan ikke gives noget klart svar på, hvor lang tid ”rimelig tid” er. Ofte taler man i stedet om, at sælgeren har ét til to afhjælpnings-/ ombytningsforsøg."

• http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/26/
    Angående når man klager mellem 0-6måneder..

http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsguide/7/
    Gå ned i forretningen og klag.
    Sælgeren skal tage stilling til din reklamation, uanset på hvilket tidspunkt indenfor de to år du klager.

Det kan sælger gøre ved at undersøge varen selv, eller ved at sende den til værkstedet eller til importøren til en nærmere undersøgelse. Han kan også tage stilling til din reklamation uden at undersøge varen - fx fordi din forklaring om hvilken fejl, der er tale om, og hvor længe efter købet den opstod, er nok for ham til at afgøre, om der var tale om en fejl, der var til stede på leveringstidspunktet - fx en fabrikations eller materialefejl.

http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsguide/5/
    Hvis en vare har en mangel, skal sælgeren afhjælpe manglen 1. gang, han reparerer varen. Lykkes reparationen ikke, kan sælgeren have lov til at afhjælpe for 2. gang, men der skal være en grund til, at manglen ikke blev afhjulpet i det første forsøg. Det kan fx være at fejlen var svært af finde, fordi den er periodisk.

http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsguide/4/
    Hvis du har købt en vare med fejl, kan du vælge mellem at

få varen repareret
    få den byttet til en tilsvarende vare,
    medmindre sælger godtgør, at det er umuligt, eller vil påføre ham uforholdsmæssige omkostninger
    .

I nogle tilfælde kan du vælge mellem at

få afslag i prisen
    få pengene tilbage
    medmindre sælger tilbyder en ny tilsvarende vare eller reparation.

Du kan også læse, hvad du kan gøre, hvis sælger ikke reparerer eller bytter varen inden rimelig tid.

Læs konkrete afgørelser fra Forbrugerklagenævnet om, hvornår sælgeren kan afvise dine krav mv. Se nedenfor.