Hjælp noob til at OC

  • 37 min er fint indtil man finder max. Jeg lader ikke min køre meget mere end 10->20min hvis jeg prøver at finde max! For hvis den er ustabil vil det vise sig hurtigt. Det er først når du har fundet max eller det ønskede max at du skal tæve den i et par timer!


    Skulle heller ikke mene at det er nødvendigt med 4 gange orthos - Der er lavet programmer til at lave burntest på quadcores - prime95@nyeste version.


    Jeg skal lade være uvist om temperaturen da jeg ikke kender dit board og ikke aner om det er 100% præcist det proben måler. Men jeg vil ikke lade den gå over 60-65 grader hvis jeg var dig - men det er jo hvad man selv føler er forsvarligt.

    E8200 2.66@3.92 | GA-P35-DS3 F13 | G.Skill PC8000 @ 5-5-5-15 588MHz | 9800GTX+

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Jupiter Downs
    37 min er fint indtil man finder max. Jeg lader ikke min køre meget mere end 10->20min hvis jeg prøver at finde max! For hvis den er ustabil vil det vise sig hurtigt. Det er først når du har fundet max eller det ønskede max at du skal tæve den i et par timer!


    Skulle heller ikke mene at det er nødvendigt med 4 gange orthos - Der er lavet programmer til at lave burntest på quadcores - prime95@nyeste version.


    Jeg skal lade være uvist om temperaturen da jeg ikke kender dit board og ikke aner om det er 100% præcist det proben måler. Men jeg vil ikke lade den gå over 60-65 grader hvis jeg var dig - men det er jo hvad man selv føler er forsvarligt.


    Havde 4 åbnet fordi jeg så der var 4 forskellige tests, og de har nu kørt 2 timer, hvor den sagde GO :D


    noxon: Jamen er det kun FBS'en jeg skal rode med? og hvad skal man sætte den til efter 333MHz?
    Og har ikke styr på det med vcore og sådan noget.
    Så forresten også i den der engelske test, at hans ram kørte 5-5-5-12? (mener jeg) og mine køre vidst fra standart 5-5-5-18, har det nogen effekt?


    Edit: CoreTemp siger:
    Core 0 = 71
    Core 1 = 71
    Core 2 = 55
    Core 3 = 56 (grader)

  • god tråd.. står nemlig med en Q6600 som jeg snart skal sætte til noget nyt hardware.. og der er jeg jo også interesseret i at OC.


    men har et spørgsmål.. hvad vil i sige er en forsvarlig temperatur at have sin cpu liggende på?

  • Der kan du lige præcis se hvorfor du ikke skal bruge orthos til quad!! :hb: :clap: :pokey:


    Du har jo kun burntestet 2 af dine kerner fordi du ikke har sat affinity! orhtos er lavet til dualcore! og derfor skal du manuelt sætte hvilke programmer der stresser hvilken CPU i Task Manager! Irriterende måde - DERFOR brug prime95! Det program er lavet til at burnteste ALLE 4 kerner.... :9xo


    Og det er tosset af kører forskellige burns i orthos - én test af gangen - ellers ligger kernerne alligevel bare og tosser rundt mellem forskellige instruktionssæt og bliver derfor ikke stresset max - men stadig, brug prime95!



    Hvis den er stabil så lang tid ved 333FSB så ville jeg smide den højere op i fsb. 335-340 og stille og roligt opaf!


    Jeg kan dog SLET ikke li' din temperatur på de to kerner du har stresset! Jeg vil mene at du begynder at blive kritisk varm under load! og det bliver værrer nu når du får belastet alle kerner med prime95.

    E8200 2.66@3.92 | GA-P35-DS3 F13 | G.Skill PC8000 @ 5-5-5-15 588MHz | 9800GTX+

  • Det lader til at mersenne.org er nede - the creator of prime95 - og det er derfor der er problemer med din forbindelse.


    Hvilken køler har du på din quad?

    E8200 2.66@3.92 | GA-P35-DS3 F13 | G.Skill PC8000 @ 5-5-5-15 588MHz | 9800GTX+

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af S.STAACK


    Nemlig, kan stadigvæk ikke få Prime til at virke, og vil ikke gå videre, før jeg ved det er stabilt!


    Der er massere af alternative downloads http://www.majorgeeks.com/Prime95_d4363.html


    Du kan også
    Run TWO copies of orthos.


    Go into your task manager and right click the orthos processes, and use the set affinity feature.


    Set one to CPU 0 and 1, and the other to CPU 2 and 3.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af S.STAACK


    Nemlig, kan stadigvæk ikke få Prime til at virke, og vil ikke gå videre, før jeg ved det er stabilt!


    thx - så kan man lære at læse hele indlægget grundigt :cheers:


    Jeg ville stadig stoppe hvor du er pga dine temperaturer - Det er ikke verdens ondeste køler plus du dræber bare din quad hvis du holder den så varm....

    E8200 2.66@3.92 | GA-P35-DS3 F13 | G.Skill PC8000 @ 5-5-5-15 588MHz | 9800GTX+

  • Vælg blend - hvis din cpu failer så vil det vise sig! For så er der også 'fejl' på ram, da de 'forkert' bits bliver sendt rundt -


    Sænk evt din vcore et hak eller to, så vil du også få temperaturen ned.


    Har du sikret dig at der er ordenligt flow i dit kabinet?!

    E8200 2.66@3.92 | GA-P35-DS3 F13 | G.Skill PC8000 @ 5-5-5-15 588MHz | 9800GTX+

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Jupiter Downs
    Vælg blend - hvis din cpu failer så vil det vise sig! For så er der også 'fejl' på ram, da de 'forkert' bits bliver sendt rundt -


    Sænk evt din vcore et hak eller to, så vil du også få temperaturen ned.


    Har du sikret dig at der er ordenligt flow i dit kabinet?!


    Ja der er god airflow i mit Lian Li v1000B med 3* 120mm fans.


    Hvor lang tid skal testen køre? (har kørt i 5min. og er ved test 1)


    EDIT: NU ved test 2,
    temps:
    68
    68
    65
    63 (grader)

  • hvad er temps?


    giv den 20min på alle kerner! derefter tilbage i bios - smid den nogle fsb op og tilbage i windows og stressteste!



    EDIT: der var du squ lidt hurtig til at lave en edit :P Fine temperature - har hørt om 70->80grader på vand og luft - og en tjunction på 100grader - så der er masser af plads til at lege endnu! Og dit board skulle være super nice til q6600.


  • Efter 20mins test:
    72
    72
    68
    68


    Hvad er det næste jeg skal, sætte FSB op til 340 eller hvad? (andet der skal instilles?)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Jupiter Downs
    Dunno - 345fsb måske - har hørt om 3.5->3.6GHz på luft - Der burde ikke være andet der skal ændres...


    prøver lige 340, skal ramne forresten stadigvæk stå på 1068 (eller hvad det nu hedder i Ra, frequence)


    Testen har nu kørt i 37min og temp'en er faldet med 1 grad :crazyeyes:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Jupiter Downs
    Pas - der er ikke andet for end at prøve! Og de 7fsb du hæver med er jo 'kun' 63MHz.....


    Så prøver jeg 345 :D


    EDIT:


    3,1GHz :D (Har testet i ca. 25min)
    [Blocked Image: http://img106.imageshack.us/img106/6804/oc31ghzlg5.th.jpg]


    -Men i BIOS står min RAM frequncy til DDR2-1104MHz (hvad skal den stå på?)


    -I CPU-z, står DRAM Frequncy på 553,5MHz (5-5-5-18) og i SPD står der at mine ram er PC6400 (400MHz)
    Hvorfor når mine ram er pc8500???