Hjælp please med at vælge mellem 32 og 64 bit

• Hey.

Jeg har brug for hjælp til at vælge mellem 32 bit og 64 bit, da jeg ikke ved hvad er bedst.

Har hørt at 64 bit har problemer med spil, og da jeg spiller meget lægger det jo op til at jeg skal tage 32 bit.

Men... Er det nu rigtigt? Hvad mener I?

• Hvis du skal have 64-bit skal du ud og have 4GB ram jeg har ikke haft andet end problemer med at kører noget som helst i Vista 64-bit... (Går ud fra det er Vista vi snakker om og ikke XP).

• Har 2 GB ram i min vista 64bit maskine og det funker fint

[i]Asus P5N-E Sli nForce 650i --------------------- Aerocoool Extremengine T3
    Geforce 8800GTS 320MB Inno3D ------------------------ WD 160GB SATAII
    Core 2 Duo E6400 2,1 @ 2,6 GHz ----------------------- Samsung DVD±RW
    Cosair Twin 2 x 2048 PC5400 ------------------------------- SHG PSU 500W

Oprindeligt indlæg af Carstoned
    Har 2 GB ram i min vista 64bit maskine og det funker fint

har du prøvet at spille BF2 på din maskine? For det kunne jeg overhovedet ikke i 64-bit...

Oprindeligt indlæg af Svan
    Hvis du skal have 64-bit skal du ud og have 4GB ram jeg har ikke haft andet end problemer med at kører noget som helst i Vista 64-bit... (Går ud fra det er Vista vi snakker om og ikke XP).

Det er vista ;) - Men hvad er forskellen på 64-bitten og 32 bit?

har du prøvet at spille BF2 på din maskine? For det kunne jeg overhovedet ikke i 64-bit...

Virker fint her?

i7-7700K@5.1GHz (delidded - delid.dk )- Corsair H115i Pro AIO- ROG STRIX 2080 ti OC - Asus Prime-P Z270 - 16 GB DDR4 Corsair Vengeance 3200 MHz - Corsair 750TX - 500GB EVO 960 NVMe

Oprindeligt indlæg af RAC

Virker fint her?

Når, jeg kunne ikke kører det da Windows slugte noget med 800MB standard så skulle man have nogle småting åbne og så BF2 fx...

Når, jeg kunne ikke kører det da Windows slugte noget med 800MB standard så skulle man have nogle småting åbne og så BF2 fx...

800 MB :D lol hvor voldsomt,

Min ligger på 500 mb

i7-7700K@5.1GHz (delidded - delid.dk )- Corsair H115i Pro AIO- ROG STRIX 2080 ti OC - Asus Prime-P Z270 - 16 GB DDR4 Corsair Vengeance 3200 MHz - Corsair 750TX - 500GB EVO 960 NVMe

Rettet en gang, sidst af RAC ().

Oprindeligt indlæg af Azyle

Det er vista ;) - Men hvad er forskellen på 64-bitten og 32 bit?

64-bit Vista sætter din CPU i det der hedder "long mode", som åbner for alle de 64-bit features der sidder i din CPU...

det der skelner mellem 32- og 64-bit, er størrelsen på CPUen's adresseregister, der indeholder informationer om adresser i dine RAM. i et 32-bit OS, er halvdelen af adresseregisteret ubrugt, og kan (ligesom enhver 32-bit CPU) kun bruge maks. 4 gb RAM.

Hvis du kører på et 32-bit OS med 4 GB RAM i maskinen, så vil du kun kunne bruge ca. 3.5 GB, fordi Windows (og muligvis andre styresystemer) sætter den sidste halve gigabyte af til noget buffer.

Der nogle måder man kan undgå dette:

1. Memory remapping, der kan findes i BIOS, og hjælper computeren til at "se" alle 4 GB

2. PAE: en funktion der ligger i langt de fleste nye CPU'er, især dem til servere. De har et udvidet adresseregister på 38 bit så vidt jeg husker, og giver mulighed for op til 8 GB RAM på styresystemer der understøtter det.

I et 64-bit OS kan du have mere end 4 GB RAM i maskinen uden at det gør noget, faktisk op til 16 EB (exabytes - 1 EB = 1024 TB) tror jeg det er.

Man skal dog ikke sammenligne mellem 32-bit win XP og 64-bit Vista, da Vista tager flere ressourcer end XP gør.

Man behøver ikke nødvendigvis have 4GB RAM i maskinen for at kunne køre på et 64-bit OS. Jeg har selv kørt med Vista x64 med 1GB RAM uden de store problemer

CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

Mig bekendt, så "sluger" den ikke, men allokerer, så der er hurtig adgang til RAM. Jeg kan ikke huske den tekniske forklaring, og er bare glad for jeg ikke har den slags problemer.

Oprindeligt indlæg af Maverick

Mig bekendt, så "sluger" den ikke, men allokerer, så der er hurtig adgang til RAM. Jeg kan ikke huske den tekniske forklaring, og er bare glad for jeg ikke har den slags problemer.

Ja okay vi kan da godt gå i deltaljer :D

Men jeg lå med 2GB ram i 64-bit og jeg kunne ikke have ret mange ting åben sammen med BF2...

• Jeg går stærkt udfra at min CPU (E6750 C2D std) er en 64'bitter, så tror bare at jeg holder mig der. Får sikker 2 gb ram mere af samme slags til jul :)

Oprindeligt indlæg af Maverick

Præcis, MS har endelig fået en mere agressiv prefetch. Samme med OSX, det kan ses i resourceovervågningen - eller hvis du installerer et iStat widget hvor meget den har allokeret i forvejen. Mener det står som "nice" i iStat.

Ingen grund til at rammene står og glor.

• Nu har jeg selv prøvet at køre både Vista 32bit og 64bit (begge UK Ultimate udgaver), og umiddelbart lader det ikke til at der er den store ydelsesforskel på de to, hvis der er nogen overhovedet.

Tværtimod har jeg kunnet konkludere at der i 64bit versionen er en del kompabilitetsproblemer, jeg har bl.a. lidt spil som enten slet ikke vil starte eller også kører utrolig ustabilt.

Corsair Carbide 500R Black - Corsair CX600M
    ASUS Z87-K (C2) - i5-4670K
    Crucial Ballistix SP 1600MHz CL9 16GB - ASUS GTX 770 OC
    Samsung 840 Pro 256GB SSD - 2x500GB Seagate SSHD
    Logitech diNovo Edge Bluetooth - Logitech G500
    Dell UltraSharp 2407WFP - Dell UltraSharp 2007WFP

Oprindeligt indlæg af engel
    Nu har jeg selv prøvet at køre både Vista 32bit og 64bit (begge UK Ultimate udgaver), og umiddelbart lader det ikke til at der er den store ydelsesforskel på de to, hvis der er nogen overhovedet.

Tværtimod har jeg kunnet konkludere at der i 64bit versionen er en del kompabilitetsproblemer, jeg har bl.a. lidt spil som enten slet ikke vil starte eller også kører utrolig ustabilt.

Yah samme her. Har også op til flere gange på andre computere osv. med 64'bit oplevet at spil ikke kunne states op, eller at det kørte utroligt ustabilt...

Så kan ikke helt se grunden til at købe 64 bit, hvis der er så mange problemer med det.

Oprindeligt indlæg af engel
    Nu har jeg selv prøvet at køre både Vista 32bit og 64bit (begge UK Ultimate udgaver), og umiddelbart lader det ikke til at der er den store ydelsesforskel på de to, hvis der er nogen overhovedet.

Har præcis samme problem, Er lidt ked af jeg brugte penge på vista 64 bit.
    Har lige købt nye spil, Men kan ikke spille dem alle.
    Jaricho køre med 15 fps, Og bruger 5-7 procent cpu, Som om den køre uden om den eller noget?
    Men prøvede på xp igår, Og der kom den jo lige pludselig op på 60fps

Medal of honor airbourne demo køre jeg med 0 fps, og bruger 100% af cpuen.
    Og igen på xp, Køre det flydende.

Alle spil kommer med nogle hak og ryk på vista, Og ikke så meget på xp, Hvis overhovdet noget.
    Håber snart der bliver rettet en masse i de drivere.

Asus P6X58D Premium--i7 920@3.8Ghz--24GB Kingston HyperX--2xGTX 570 Twin Frozr III SLI--Corsair HX1000W--Creative X-Fi Titanium Fatality Pro--Logitech Z-5400--Logitech G930--G13--G19--G700--Samsung P2770HD