Windows Vista 32 bit vs. 64 bit

  • Hey! :D


    Jeg skal ud og have Windows Vista her om ikke så længe.


    Dog har jeg et lille problem da jeg ikke helt ved om jeg skal tage 32 bit Vista eller 64 bit Vista?


    Kan nogle sige mig hvad jeg burde vælge? Hvad forskellen er osv.

  • Mener der er laver lignende tråde, prøv evt. at søge efter nogle af dem for andres svar.


    Ellers har jeg et par fordele og ulemper ved 64-bit frem for 32-bit.


    Fordele ved 64-bit frem for 32-bit:
    1. 64-bit styresystemer er hurtigere end 32-bit (længere forklaring, men de kan håndtere flere data ad gangen).
    2. 64-bit kan udnytte op til 128 GB ram (Vista Ultimate), hvor i mod 32-bit kun kan bruge op til 4 GB ram. (Vista Home premium eller Basic kan kun udnytte 16GB ram).


    Ulemper ved 64-bit frem for 32-bit:
    1. Der er mange der stadig kun udgiver drivere til 32-bit versionerne, og så må man forsøge sig med beta-drivere til 64-bit versionerne.


    Men hvis du er indstillet på nogle beta-drivere, og lidt ekstra søgen efter 64-bit software. Så er det klar at anbefale 64-bit styresystem.
    Hvis du der i mod bare vil have en computer der skal virke (så godt som Vista nu kan), og have nemt ved at finde drivere, så tag 32-bit.

    \\PoLLuX
    CPU - Intel Core 2 Quad Q6600 - 2.4Ghz @ 3.0Ghz
    MB - Asus Striker, nForce 680i
    RAM - 2048MB DDR2 800Mhz
    GFX - 2x nVidia Geforce 8600GTS Silent SLi
    PSU - 750W Thermaltake Toughpower
    HDD - 250GB WD C16 +500GB WD +250GB Maxtor
    OS - Windows Vista Ultimate
    KAB - Antec P182

  • da du har 4 gb ram er der entlig kun et valg vista 64 bit.


    skulle jeg vælge vista ville jeg også tage vista 64 .ikke at det er mere brugbart end vista 32 lige nu men med lidt held bliver der vel udviklet software der kan udnytte 64 bit også er man jo klar :)


    har selv begge og driver er der ca lige mange af til dem begge


    virker ting i vista 32 virker de som regel også i vista 64.



    jeg har kun haft problemer med crysis og vista 64 med mit gamle bundkort der havde nvidia 680i chipset da jeg skiftede til intel chipset var der ingen problem mere.


    enda uden at reinstallere.

  • Som regel virker alle 32 bit programmer osse i 64 bit vista.
    Har kun 1 enkelt gang mødt et program som ikk virked i vista 64 og ikke kunne findes i 64 bit version.

    / OS: Win7 x64 \
    / GFX: PNY GTX570 \
    / PSU: Corsair TX750w \
    / RAM: 2x2 Gb G.Skill Trident \
    / CPU: Intel I7-920 Box-køler \
    / HDD: 240Gb Corsair Force 3 SSD \
    / Lager: 500Gb Western Digital Lagerdisk \
    / Mobo: Asus Rampage II-Extreme Bios v.2101 \

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af |Mojo|Jojo|
    Som regel virker alle 32 bit programmer osse i 64 bit vista.
    Har kun 1 enkelt gang mødt et program som ikk virked i vista 64 og ikke kunne findes i 64 bit version.


    Ja det eneste jeg stødte på var avg free. Det ville sgutte kører i vista 64bit. Så jeg måtte finde et program med en ordentlig "key" så var den hjemme. :))

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Hitman


    Ja det eneste jeg stødte på var avg free. Det ville sgutte kører i vista 64bit. Så jeg måtte finde et program med en ordentlig "key" så var den hjemme. :))

    det er ellers det jeg bruger og har brugt hele tiden :)

    / OS: Win7 x64 \
    / GFX: PNY GTX570 \
    / PSU: Corsair TX750w \
    / RAM: 2x2 Gb G.Skill Trident \
    / CPU: Intel I7-920 Box-køler \
    / HDD: 240Gb Corsair Force 3 SSD \
    / Lager: 500Gb Western Digital Lagerdisk \
    / Mobo: Asus Rampage II-Extreme Bios v.2101 \

  • Eneste problem jeg stødte på var med mit lydkort i 64-bit... Men det er også noget tid siden så de har nok smidt en update siden sidst som fixer problemet...

  • Nogen der kan linke til et Vista Premium i 64bil?
    Altså, et sted man kan købe det..


    EDIT: Fandt noget på MM-Vision.. Men hvorfor give 3 gange så meget for en ikke OEM-version?

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

    Rettet en gang, sidst af urbananen ().

  • Hejsa


    Har også prøvet at køre med både x86 og x64 kan enligt ikke mærke den helt store foreskeld men hvis jeg nu skulle anbefale dig noget så bliv ved med at køre xp et års tid enu da vista stadig som andre også skriver køre som vinden blæser men det er jo så bare min mening ! ;)

    PSU Corsair TX750W & Asus ROG STRIX B450-F GAMING
    Ryzen 5 3600 3.6GHz
    & Zalman CNPS7500-Cu LED

    Kingston DDR4 PC3200 16GB CL16 HyperX Fury

    Inno3D Geforce GTX 1060 3 GB
    Samsung 970 EVO 500 GB NVMe & 2 TB Seagate 7200rpm SATA3
    OS: Linux Mint x64 & Win 10 x64

  • Hvis du kan leve med at købe en upgrade version af vista kan man for under 100,- ektstra få både 32 og 64 bit versionen af vista, jeg har begge versioner og det kostedede mig 850,- ialt.

    Asus P6T Deluxe V2 - Antec Nine Hundred
    Core i7 920 - Scyhte Mugen 2
    ASUS GTX 580 - NorthQ 1000W
    3x2GB OCZ PC12800 cl8 - X-Fi Xtreme Gamer
    Intel 320 128Gb SSD
    2x250 GB Samsung SP2504C RAID 0
    My flickr

  • Synes nu Vista er langt hurtigere end XP hvis man har de ekstra ram det kræver, har slet ikke haft nogen problemer med drivers i 64bit versionen, Og så er netværks delen jo genial i vista.



    Dog er alt det 64-bit lidt falsk markedsførring da det kun er itanium processorer der pt. kører "ægte" 64bit, men det giver selfølgelig ekstra hastighed alligevel.