Spørgsmål om skolemad.

  • Hej alle d:


    Vi er 3 drenge som er igang med projekt og vi ville høre om i ville svare på 3 spørgmål.



    1 Ved du hvad måltidet i skolen gør ved børn og unges indlæringsevne? (Forklar)


    2 Hvem synes du skal betale for skolemad?


    3 Hvem har ansvaret for at børn bliver rigtigt ernæret?


    Vi håber i vil svare på vores spørgmål.


    Mads, Martin og Christian :D

  • 1. Nu så jeg tilfældigvis et program i TV for ikke så længe siden med Jamie Oliver, hvor han skulle komme frem med et bedre måltid mad til eleverne på en skole i England. Måltidet måtte ikke koste mere end det nuværende, som bestod af burgere, fish and chips og andre usundheder. Efter sigende, så havde den ringe mad en stor betydning for elvernes indlæring, eftersom kroppen ikke får den rette energi, så at sige. Derved kunne man altså ikke koncentrerer sig ordentlig. Det kunne også være man bare generelt ikke følte sig specielt frisk og veloplagt grundet den elendige mad.


    2. Jeg kan ikke helt finde ud af, hvem jeg synes skal betale. Det kunne selvf. være fedt nok, hvis det blev betalt af skolen, men det har de næppe midlerne til?


    3. Synes bla. det er forældrene som skal lære børn om den korrekte indtagelse af mad, men i og med mange har så meget fokus på deres karriere og måske ikke orker at bruge tiden herpå. De har måske heller ikke den rette viden på området. Derfor kunne det måske være fint nok, hvis skolen ligesom kunne komme med de rette inputs.

  • 1. Varieret kost har selvfølgelig en positiv virkning på indlæringsevnen. Bla. kartofler, pasta og lign. indeholder langtidsvarende energi.


    2. Jeg synes at forældrene skulle betale for barnets kost.


    3. Først og fremmest er det forældrene. Hvis de ikke kan få deres barn på en skole med god mad i kantinen, så må de selv smørge (eller lære børnene at smøre) madpakker. Jeg går i 1g og tager stadig madpakke med.

  • 1. Som andre er inde på har en varieret kost en positiv indvirkning på indlæringsevnen
    2. Det mener jeg institutionerne skal, ved at børn får kendskab til sund og varieret kost har de mulighed for at påvirke forældrenes kostvaner.
    3. Det har forældrene, men skoler og institutioner kan godt en hjælpende hånd med.

  • 1) Sund mad giver mere energi, og gør at hjernen kan arbejde bedre, hvilket vil sige at du er mere fokuseret og deltager aktivt i timerne.


    2) Det ville være super lækkert med gratis mad på skolerne, men med det budget som de fleste skoler har, kommer det næppe til at ske i nær fremtid.


    3) Deres forældre og børnene selv. Det kan godt være at du får at vide hjemme fra at "Nu skal du huske at spise noget sundt", men hvad hjælper det hvis barnet selv er ligeglad.
    Der er flere og flere af de ældre elever rundt omkring på de danske skoler, som spiser ren sukker til frokost. Der ligger ofte en bager nær skolerne, og man er vel ikke i tvivl om at en romkugle måske ikke liiiiige er så sund igen. En måde man kunne komme dette problem til livs på, var at give bagerne/tankstationer forbud imod at sælge 'søde sager' til børn i skole tiden, men det kommer næppe til at ske.
    Det er selvfølgelig ikke kun de ældre elever som ofte spiser usundt, en mælkesnitte og en kakaomælk er nemlig ikke et sjældent syn i store så vel som små klasser.

  • Vi var 3 i gruppen..


    2 af os fik 10 og den sidste 7. (efter den nye selvfølgelig)


    d: Tak for hjælpen :D


    - og det skal lige siges, at dagen efter jeg fik karakteren ^^ af vide, fik jeg 12 i stil :D så har ikke kunne få armene ned siden :P

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Maleficus
    1) Sund mad giver mere energi, og gør at hjernen kan arbejde bedre, hvilket vil sige at du er mere fokuseret og deltager aktivt i timerne.


    Det giver ikke decideret mere energi. Fastfood shizzle giver ufatteligt meget energi, men over korte perioder og derefter bliver ens krop træt pga ingen mad til at give energi.


    Sund mad afgiver lige så roligt energi. Stikmodsat af hvad fastfood gør.