voksen elev - det bliver man automatisk når man fylder 25?

  • jeg har lige underskrevet en ansættelseskontrakt her idag og nu har jeg så lige tjekket overenskomsterne på området. Jeg gik som udgangspunkt ud fra at jeg ville blive voksen-elev når jeg blev over 25 (altså 26) - men det er åbenbart allerede når man bliver 25. Så faldt jeg over det her "Ved voksne elever forstås elever, der ved uddannelsesaftalens indgåelse er fyldt 25 år." - men hvad så når man fylder 25 år under uddannelsens forløb? Så går man bare over på voksenløn eller hvad?


    håber der er nogen der har tjek på reglerne - ellers kan jeg jo self bare prøve at få fat på en studievejleder på mandag..

  • Det bliver du ikke automatisk nej for der er ikke noget krav om du skal være det. Lønnen til voksen lærling er højere end almindelig lærling, så det er helt sikkert noget du skal have tjek på med det sted du er kommet i lærer.


    Du kan fint gå under et uddannelses forløb som over 25, men stadig til den lille løn der er ikke noget krav det er noget i skal opnå en aftale om.

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • jeg har lige været ude og skrive en kontrakt under idag - men der er nogen ting der lige skal rettes på den kontrakt alligevel - jeg må hellere lige høre hvad min virksomhed havde forestillet sig...


    tak for info WHAT

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af xenon
    jeg har lige været ude og skrive en kontrakt under idag - men der er nogen ting der lige skal rettes på den kontrakt alligevel - jeg må hellere lige høre hvad min virksomhed havde forestillet sig...


    tak for info WHAT


    Altså når du har skrevet under, så er der jo slet ikke noget der skal/kan rettes til, da du har givet dit samtygge til lige hvad der står.


    Og når du er startet i lære, som normal elev, så er der ikke noget med du lige pludselig får mere i løn fordi du bliver 25, det har jeg i hvertfald aldrig hørt noget om. (men det kan jo være mig der tager fejl)

    Canon EOS 400D
    Canon BG E3
    Canon EF-S 18-55 (Kit) + EW-60C
    Canon EF 28-135 f/3.5-5.6 IS USM + EW-78BII
    Canon EF 70-300 f/4-5.6 IS USM
    Canon Speedlite 430 EX
    Canon 0C-E3 Off-Camera Shoe Cord
    SanDisk Extreme III 2Gb + SanDisk Extreme III 4Gb

  • Hvis du fylder 25 imens du er under uddannelse ændrer ikke på noget. Du vil være "almindelig elev" resten af din læretid. Har nogle på mit hold som er fyldt 25 undervejs i løbet af uddannelsen som har fundet ud af det på den "hårde" måde.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af xenon
    der stod et forkert uddannelses sted på kontrakten, så jeg skal måske skrive under på en ny...


    Hvis det skal være helt juridisk korrekt så ja... men jeg ved ikke hvis det kun er adressen... det ville være noget andet vis det var nogle arbejdsvilkår og noget i den dur.

    Canon EOS 400D
    Canon BG E3
    Canon EF-S 18-55 (Kit) + EW-60C
    Canon EF 28-135 f/3.5-5.6 IS USM + EW-78BII
    Canon EF 70-300 f/4-5.6 IS USM
    Canon Speedlite 430 EX
    Canon 0C-E3 Off-Camera Shoe Cord
    SanDisk Extreme III 2Gb + SanDisk Extreme III 4Gb