hvilket kamera?

• Jeg er på udkig efter et nyt kamera som må koste omkring 5000,-

Har set et canon Eos til 5300,- og et nikon til ca samme pris, men da jeg ikke har fulgt med i udviklingen på det her område ville jeg høre jeres mening.

Hvilket kamera er i øjeblikket det bedste i denne prisklasse?

Krav:

omkring 10 Mpixel
    Spejlrefleks

Asus P6T Deluxe V2 - Antec Nine Hundred
    Core i7 920 - Scyhte Mugen 2
    ASUS GTX 580 - NorthQ 1000W
    3x2GB OCZ PC12800 cl8 - X-Fi Xtreme Gamer
    Intel 320 128Gb SSD
    2x250 GB Samsung SP2504C RAID 0
    My flickr

• Dejlige krav du har :)

Hvor store print skal du lave ??

Nå jeg ville kigge på et brugt Canon EOS 30D hvis jeg var dig. De er godt nede i pris da 40D er udkommet og burde nemt kunne fåes inden for dit budget.

Skal det være nyt ville jeg tage et kig på Canon EOS 400D. Hvis du skal have noget i samme pris område hos nikon er det D40x som er et ok kamera jeg vil dog klart mene at 400D er den overlegen.

| asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

• Nu har jeg selv et Nikon D40 som jeg er ovenud tilfreds med, og det er meget nemt at betjene og man holder supergodt på det, hvis man har alm hænder. :)
    Husk også på at Nikon D40 og D40X ikke har indbygget focus motor i huset, nogle mener at det er rigtig meget skit, men der kommer flere og flere objektiver med focus motor på markedet, og efter hvad jeg har læst mig frem til er det bedre at fotografere med motor i objektivet kontra motor i huset.

Som WHAT skriver kan du kikke på et brugt 30D som er et ovenud lækkert kamera, eller et nyt 400D, jeg vil dog anbefale dig at prøve at holde et 400D i hånden inden du køber, for jeg synes ikke at jeg holder optimalt på det da der er minium plads mellem grebet og objektivet.

Skal du fotografere det meste indedørs vil jeg mene at Canon 400D og 30D er bedre end Nikon D40X. ;)

Dette er ikke nogen test, men bare så du kan se billed kvaliteten mellem Canon EOS 400D VS Nikon D40X VS Olympus E-410.

http://www.photocafe.dk/digita…canon_vs_nikon_vs_olympus

• Du kan evt. prøve at kigge lidt rundt omkring på nettet. De eksempler henrik smider er jo ikke lige frem så fyldets gørende. 400D eller D40x tror jeg ikke der er vildt meget forskel på canon har dog nok lidt fordel.

30D vil klart været et bedre valg end nogen af de ovenstående.

Oprindeligt indlæg af _WHAT_
    De eksempler henrik smider er jo ikke lige frem så fyldets gørende.

Korrekt det er de ikke lige frem, da det kun er billeder, det siger lidt sig selv, da jeg skriver at det ikke er nogen test men kun billeder.

Hvorfor skulle du formulere dig på en sådan lidt nedværdiene måde. ? :ohmy:

Oprindeligt indlæg af |Henrik|

Korrekt det er de ikke lige frem, da det kun er billeder, det siger lidt sig selv, da jeg skriver at det ikke er nogen test men kun billeder.

Hvorfor skulle du formulere dig på en sådan lidt nedværdiene måde. ? :ohmy:

ØØhhh det må du da meget undskylde var ikke på nogen måde ment sådan og syntes jeg da heller ikke det ligner men sry da.

Siden er ikke fyldest gørende og de få og små billeder viser ikke rigtig noget. Kan du jo ikke gøre for var bare en opfordring til at han skulle søge mere information.

• Jeg ville nok gå efter et kamera med indbygget fokusmotor. Mange udmærkede og billige objektiver har ikke egen motor, og hvis man er helt ny på vognen synes jeg helt klart det er værd at tage med. Så kan du altid investere i de dyrere objektiver med motor senere.

Hellere bruge de ekstra penge et objektiv med motor koster på et kamera med egen motor nu - det giver flere muligheder. Den har du lettere ved at vokse med og komme igang med.
    Et par eksempler kan være Sigmas 70-300 DG APO Macro (1600-1800kr). Et billigt telezoom med macro funktion (1:2, ikke helt men udmærket) hvor du får meget for pengene. Selvfølgelig kan de fås bedre, men prisen er også derefter. Dertil er et lille 50mm fast objektiv (800-1000kr) også et kanont objektiv til en begynder der vil lave portrætfotos.
    Udmærket glas til få penge, som begge kræver fokusmotor i kameraet.

Et nyt Canon 400D eller brugt 30D. Eller nyt Nikon D80 eller brugt D200. Det er nok mine bud.

Det er ihvertfald vigtigt at tænke på dine muligheder med ekstra udstyret senere hen.
    Og tag helt sikkert ned i en forretning og prøv dem i dine hænder. Hvordan grebet er på kameraet, om søgeren er stor og lys, om knapperne passer dig.

>

Har selv et D80 som jeg er meget glad for, og bl.a. den 50mm faste og sigmas 70-300. Det er jeg ganske tilfreds med. Det er udmærket udstyr til en begynder - jeg føler mig ihvertfald ikke begrænset af udstyret, det er mere aben bag kameraet der skal i udvikling.

• 100 tak for rådene :)

Det blev så et Nikon da jeg fandt et rigtigt godt tilbud, fik en 200mm linse + en masse ekstra udstyr med.
    Og så kiggede jeg lidt rundt på nettet og fandt en del tests der viste at Nikon tager lidt skarpere billeder end Canon gjorde.

PS

Er der en som har et Nikon som kan hjælpe mig med en indstilling?
    I manualen viser den hen til en menu som jeg ikke ummiddelbart kan finde :(
    Det drejer sig om den funktion der slukker skærmen efter man har taget et beillede, den er sat til 3-5 sek nu, og det er alt for lidt, jeg vil sætte den til 30 sek men som sagt kan jeg ikke finde den menu :)

Intel 320 128Gb SSD
    My flickr

• Er det noget du vil væde på at nikon tager skarpere billeder :)

Det er stort intet med kameraet at gøre det er 99.9% objektivet der afgør det. Ikke mindst også fotografen. Men du kan jo prøve at se et af mine billeder med min 85L så kan det meste nikon godt pakke sammen. Hvis jeg ellers holder den ordentlig stille så nærmer den sig mellemformat skarphed.

Men fint du fandt et godt tilbud.

Til det med skærmen bag på så lad den endelig stå til den korte tid. Brug tid på at tage billeder ikke på at kigge på din strømslugende lcd. Min er sat til 2 sek og det er mere end rigeligt.

Hvis du rigtig skal have et kig på billederne så åben dem og kig dem igennem. Ellers brug din forhåbentlig udmærkede søger til at se billeder :)

Oprindeligt indlæg af _WHAT_

ØØhhh det må du da meget undskylde var ikke på nogen måde ment sådan og syntes jeg da heller ikke det ligner men sry da.

Siden er ikke fyldest gørende og de få og små billeder viser ikke rigtig noget. Kan du jo ikke gøre for var bare en opfordring til at han skulle søge mere information.

Synes bare det lød som om: Henrik for f***** dette kan ikke ikke bruges til en s*** MM.

Men lækkert at du ikke mendte det på en sådan måde.

Oprindeligt indlæg af |Henrik|

Synes bare det lød som om: Henrik for f***** dette kan ikke ikke bruges til en s*** MM.

Men lækkert at du ikke mendte det på en sådan måde.

Selvfølgelig ikke :)

• Hvad er det for et nikon og hvad er det for en indstilling?

• Godt valg du har foretaget. ;)

Det er et Nikon D40X du har købt ikke. ?

Ang. instillingen:

Den fulde menu er ikke sat til som standard, så dette skal man selv gøre.

Åbn Menuen
    Gå ned på Setup Menu
    Klik på CSM/Setup Menu
    Klik på Full og OK. ;)

• Jo det er D40X :)

Og tak for det med menuen :)
    Jeg har så lige et tillægsspørgsmål, Hvilket digitalkamera omkring 2500,- vil du anbefale?

Intel 320 128Gb SSD
    My flickr

• Forskellen mellem D40 og D40X er kun 6.1 vs 10 MP ikke?

Jeg leder efter et kamera til mine forældre, og så vidt jeg kan læse mig til er D40 tilstrækkeligt hvis de ikke skal blæse billederne op i størrelser over A4 størrelse.

Men lad mig lige høre jeres mening.

Intel 320 128Gb SSD
    My flickr

Oprindeligt indlæg af Malk
    Forskellen mellem D40 og D40X er kun 6.1 vs 10 MP ikke?

Jeg leder efter et kamera til mine forældre, og så vidt jeg kan læse mig til er D40 tilstrækkeligt hvis de ikke skal blæse billederne op i størrelser over A4 størrelse.

Men lad mig lige høre jeres mening.

Jo det er den største forskel, dog er der lidt nytænkning i D40x med ikke rigtig noget der gør dette til et meget bedre kamera end D40. ;)