Nikon D80 vs. Canon 40D @ ISO 1600

  • Det ser lidt vildt ud, men hvilket objektiv er der brugt på 40D?


    billedet fra canon ser noget mørkere ud - hvilket jo i sig selv vil gøre at støjen bliver værre! Det er vidst ikke helt fair, hvis der er sammenlignet med et nikon vr (og specielt anden eksponering) og et canon kit objektiv.


    Jeg siger ikke at det er ubrugeligt, men bare at det vidst ikke er en helt fair sammenligning.


    /ask

  • Syntes ikke man kan sige at objektivet ikke har noget med støjen at gøre..


    IMO ikke en særlig fair test. Smid et L glas på 40D og der ville være minimal foreskel..

    Intel i5-4690K @ 4,7ghz
    Coolmaster EVO212
    ASUS Z97-A
    Crucial Ballistix Sport 2x4GB
    Crucial MX100 240GB SSD
    Gigabyte 970 G1 4GB
    Fractal Design Arc Midi R2

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af celfa
    Syntes ikke man kan sige at objektivet ikke har noget med støjen at gøre..


    IMO ikke en særlig fair test. Smid et L glas på 40D og der ville være minimal foreskel..


    Støjniveauet har vel ikke noget med objektivet at gøre, men det kan være svært at se helt fair på det, når det ene billede ikke er skarpt, og samtidigt væsentligt mørkere end det andet.


    /ask

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af jacobask


    Støjniveauet har vel ikke noget med objektivet at gøre, men det kan være svært at se helt fair på det, når det ene billede ikke er skarpt, og samtidigt væsentligt mørkere end det andet.


    /ask


    Tænker mere på at et mørkt gnidret og slørret billede nemmere kan se støjet ud.

    Intel i5-4690K @ 4,7ghz
    Coolmaster EVO212
    ASUS Z97-A
    Crucial Ballistix Sport 2x4GB
    Crucial MX100 240GB SSD
    Gigabyte 970 G1 4GB
    Fractal Design Arc Midi R2

  • Det her bliver diskuteret mange stede lige nu. Efter min mening mangler der dokumentation på alt. Billedene kunne for den sags skyld være taget med en mobil.


    Alle ved hvis at jeg ikke er Canon fanboy, men jeg tror bare ikke på der er mindre støj i et Nikon D80 end i et Canon 40D.


    Sonys nye model A700 som alle steder bliver rost op til iso 1600, ser heller ikke for godt ud her.

    AMD 4000+ / Notura NH-U12
    Abit KN8 SLI
    XFX 7900GT / Zalman VF900
    Kingston value 2 x 1G
    Tagan TG480-U15[
    Barracuda 7200.10 250G

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Lahnet
    Det her bliver diskuteret mange stede lige nu. Efter min mening mangler der dokumentation på alt. Billedene kunne for den sags skyld være taget med en mobil.


    Alle ved hvis at jeg ikke er Canon fanboy, men jeg tror bare ikke på der er mindre støj i et Nikon D80 end i et Canon 40D.


    Sonys nye model A700 som alle steder bliver rost op til iso 1600, ser heller ikke for godt ud her.


    Den undrede jeg mig også over..


    Syntes det er latterligt folk ikke kan skrive noget ordenlig information eller lade vær' med at lave en sammenligning som ikke er fair.

    Intel i5-4690K @ 4,7ghz
    Coolmaster EVO212
    ASUS Z97-A
    Crucial Ballistix Sport 2x4GB
    Crucial MX100 240GB SSD
    Gigabyte 970 G1 4GB
    Fractal Design Arc Midi R2

  • Nu har jeg selv canon som de fleste ved, men jeg er heller ikke sen til at sige at nikon laver gode kameraer.


    Men lige på støj punktet har nikon IKKE kunne følge med canon før D300 og D3.


    En ting er helt sikkert 40D har meget mindre støj end D80 og jeg har selv fotograferet med begge kameraer.


    Sammenlignede mine 20D filer en del med D80 og selv 20D er bedre end D80. Så i skal ikke være det mindste i tvivl om at støjen er bedre på 40d end D80.


    Har generelt lidt svært ved at tage det seriøst når man kigger de forskellige eksempler på den side. De sammenligner billeder som ikke engang er eksponeret ens selvom motivet er det samme.


    Jeg har også set billeder fra den nye sony hvor støj så noget bedre ud end et par af deres eksempler. Tror den er nye a700 følger rimeligt med 40D.

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Testen kan man ikke bruge til en pind.


    D80 er kendt for at støje mere end 400D generelt. Den Sony sensor de har købt er ikke for heldig.


    Billedet taget med 40D er uskarpt og mørkere. Selvom uskarpheden ikke har noget med støjen at gøre (ligesom objektivet ikke har) så har det helt sikkert noget at sige mht. til "beskuerens" subjektive bedømmelse af billedet. Som andre også nævner, er støj -meget- mere synligt på et mørkere billede.
    Et billede taget i et studie, under kontrollerede forhold og med ens ensponeringer ville helt klart se anderledes ud.


    Dog synes jeg ikke støjen på D80 er uacceptabel. Den er bare ikke så god som på 400D og uden tvivl ikke så god som 40D som er endnu bedre end 400D mht. støj.