• Jeg for 2x 500gb diske hjem imorgen som gerne skulle kører i et spejlings array.

Nu har jeg absolut ingen erfaring med dette og kunne derfor godt bruge en smule hjælp.

Hvordan sættes dette op ?

Jeg kører vista 64bit og i kan se mit hardware i sig.

| asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

• spejl = raid 1 - 2x500 gb ses og fungerer som 500 gb

kender ikke personligt dit bundkort - men på de fleste foregår det sådan

hvis du har installeret divere til raid( har man som regel)

smid diskene i pc på raidcontroller - tænd pc - tryk CTRL + en eller anden tast
    det står i bios havd du skal trykke for at komme derind.

derinde konfigurerer du dit raid til raid 1 (mirror)
    gem og luk - - genstart - konfigurer disk under
    denne computer - administrer - diskhåndtering

PC: Defini Mini, Asus GENE VIII Maximus, 6700 K , Noctura 12S, 2 x 8 gb Vengance 3000 MHz

Samsung pro 850, GTX 970 KFA 2 , 750 W psu EVGA G2

Server/TV PC:Silverstone Sugo SG05 Black,Intel H57 M-ITX mobo 2x2 gb ram
    slimdvd, 80 SSD+ 1500 gb lager

• Det lyder jo rimelig simpelt.

Nogen der har erfaringer med mit mobo hører jeg gerne fra dem skulle jo gerne have det hurtigt og smerte frit op at kører.

Oprindeligt indlæg af _WHAT_
    Det lyder jo rimelig simpelt.

Nogen der har erfaringer med mit mobo hører jeg gerne fra dem skulle jo gerne have det hurtigt og smerte frit op at kører.

Mon ikke det står i manualen... :P

• Skal de sidde som ekstra diske udover en systemdisk? Hvis ikke kræver det en formatering, og du skal så installere RAID driveren ifm. installation af OS. Driveren skal komme fra en diskette en eller USB-stick.
    Skal de der imod bare sidde som ekstra lagerdiske kan du bruge de orange stik på bundkortet, som vidst direkte er beregnet til det du skal bruge diskene til.
    Jeg kan ikke huske hvad de hedder, men de skal bare enables i BIOS og sættes op, og du er kørende.

• Takker for input :)

De skal bare kører som billede lager og ikke andet. overvejede at snuppe fire diske og spejle dem 2on2 så jeg kunne øge hastigheden også men blev enig med mig selvom det nok ikke var nødvendigt :)

• Sættes op hvordan.

Jeg har nu smidt de 2 diske på de orange og sat EZ til.

Jeg kan nu i disk manegement se en ny disk, men hvordan kan jeg lige være sikker på det er begge diske og ikke bare den ene som jeg ser ??

Oprindeligt indlæg af _WHAT_
    Sættes op hvordan.

Jeg har nu smidt de 2 diske på de orange og sat EZ til.

Jeg kan nu i disk manegement se en ny disk, men hvordan kan jeg lige være sikker på det er begge diske og ikke bare den ene som jeg ser ??

Den burde vise controlleren når du starter op. Her kan du så gå ind i RAID-menu´en...
    Det er over et år siden jeg har rodet med den slags, og jeg er ikke blevet yngre... :)

• Wee fandt en ez backup der virker under vista 64bit :)

Der kører som de skal :)

• Ret mig hvis jeg tager fejl, men RAID 1 giver da ikke nogen hastighedsforøgelse i forhold til alm. Sata?

RAID 1 giver dig bare en sikkerhedskopi af disk 1, hvis du skal have hastighed skal du over i RAID 0 (Striping), men tag ikke mine ord for 100% sandhed :), lad lige en af de mere garvede tweakere rette mig eller bekræfte hvad jeg skrev ;)

Asus P6T Deluxe V2 - Antec Nine Hundred
    Core i7 920 - Scyhte Mugen 2
    ASUS GTX 580 - NorthQ 1000W
    3x2GB OCZ PC12800 cl8 - X-Fi Xtreme Gamer
    Intel 320 128Gb SSD
    2x250 GB Samsung SP2504C RAID 0
    My flickr

Oprindeligt indlæg af Malk
    Ret mig hvis jeg tager fejl, men RAID 1 giver da ikke nogen hastighedsforøgelse i forhold til alm. Sata?

RAID 1 giver dig bare en sikkerhedskopi af disk 1, hvis du skal have hastighed skal du over i RAID 0 (Striping), men tag ikke mine ord for 100% sandhed :), lad lige en af de mere garvede tweakere rette mig eller bekræfte hvad jeg skrev ;)

Du har helt ret men det er ikke speed jeg går efter det er netop data sikkerhed.

Jeg fotograferer en del som mange herinde har opdaget hvilket betyder jeg MEGET nødigt vil miste mine billeder. Med det her setup så har jeg dem stadig hvis der går en disk :)

• Kun et problem nu der er ikke plads til diskene i mit kabinet der er allerede 4 i, så nu er jeg oppe på 6 stk.

Oprindeligt indlæg af Maverick

Dét er der jo heldigvis råd for... Et par eksterne kasser eller et større skur...

Skal nok være et større skur hvis det endelig er. De skal sgu kører på sata og raid har jo mange billeder og nogen af filerne er temmelig tunge :)

• det bundkort er ekstremt smart mht EZ systemet...det er blot at sætte en jumper fysisk alt efter hvilken slags raid man ønsker....kører selv raid0 med 2*wd2500ys på den måde, som står eksternt i 2*låget af en psu ...det passer fint som hdd box :)

Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

Oprindeligt indlæg af Fragman
    det bundkort er ekstremt smart mht EZ systemet...det er blot at sætte en jumper fysisk alt efter hvilken slags raid man ønsker....kører selv raid0 med 2*wd2500ys på den måde, som står eksternt i 2*låget af en psu ...det passer fint som hdd box :)

Lige nu ligger mine bare lige på de andre diske :)