"Svindlet" for 1350 kroner

  • Jeg har et mindre problem - eller rettere sagt en bekendt har, efter han har hævet over med sit Dankort i en butik den anden dag. Han købte en vare til 50 kroner og hævede 100 kroner over. Godkendte blot beløbet og fik de 100 kroner han hævede over. Nu kan han så på sit kontoudtog se, at der er hævet 1500. Det var selvfølgelig utrolig uopmærksomt, men det er jo nemt at være bagklog. Det lyder umiddelbart som en almén tastefejl, at der lige er blevet tilføjet et ekstra nul, så han gik i banken i håb om at kunne løse problemet. De var dog til absolut ingen hjælp og var næsten direkte afvisende overfor, at der var noget at gøre i situationen - han kunne jo blot have set ordentligt efter på terminalen. Han har så selv kontaktet ejeren af butikken, som var væsentlig mere imødekommende. Han lovede at tjekke regnskabet efter en difference og ville vende tilbage inden søndag. Han står dog naturligvis tilbage med den frygt, at det kunne have været en uærlig sælger som opdagede og udnyttede situationen og simpelthen har nappet de resterende penge til egen lomme. I så fald synes al håb ude, for banken var som sagt på grænsen til at være direkte uhøflig.


    Mit spørgsmål er naturligvis så, om der er noget man kan gøre for at tage sagen videre? Det er jo desværre ord mod ord hvis kassen stemmer for butiksejeren og derfor kan jeg vel godt se, hvorfor han ikke gider tro på min ven og blot udbetale ham 1350 kroner. De der erklæringer som kan benyttes hvis man eksempelvis betaler med Dankort på nettet, men aldrig får sin vare og dermed kan få pengene betalt retur, er det ikke noget der kan benyttes her?


    Forhåbentlig er der en med lidt kendskab til disse ting, som kan bringe lidt optimisme på bordet. Min ven er stadig student og derfor forstår jeg ærlig talt godt, hvorfor det er sur bagdel at miste 1350 kroner bare sådan. Man vrimler jo ikke ligefrem i penge i den periode af ens liv.


    På forhånd tak. :crazyeyes:

  • Øv.. Jeg prøvede næsten det samme eventyr for en måneds tid siden.. Sku' ud og handle for de gamle, og skulle lige forbi Q8 for at hente nogle smokes osv. Havde ingen cash, så lånte de gamles dankort. Det blev 338,-kr ialt. Havde lidt travlt, så godkendte bare prompte. Pigen bag disken var ny, og sagde at hun havde trykket et nul for meget - 3.380 kr. Jeg bad hende om at annulere beløbet, men det kunne ingen af de 3 der arbejdede der finde ud af, fandt jeg ud af, efter at have ventet 85 minutter derinde.. Jeg får besked på at jeg selv må gå ned og ordne det i banken den næste dag. Det gør jeg så, men der er beløbet bare 33.800 kr. Men beløbet bliver annuleret. Banken havde så nævnt det for de gamle (jeg undlod at sige det, da jeg håbede på en nem afslutning). Og næste gang jeg møder min far... tjahh lad oss bare sige at det var knap så sjovt :D



    Men din makkers situation er lidt mere håbløs, for hvis han ingen bong har, så er der ikke meget bevis for, at det faktisk har hændt.. Jeg tror sg ikke den sag får en go' afslutning, desværre.. men det kan være der er nogle andre der kan sige noget klogt.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af BukkeMand
    Øv.. Jeg prøvede næsten det samme eventyr for en måneds tid siden.. Sku' ud og handle for de gamle, og skulle lige forbi Q8 for at hente nogle smokes osv. Havde ingen cash, så lånte de gamles dankort. Det blev 338,-kr ialt. Havde lidt travlt, så godkendte bare prompte. Pigen bag disken var ny, og sagde at hun havde trykket et nul for meget - 3.380 kr. Jeg bad hende om at annulere beløbet, men det kunne ingen af de 3 der arbejdede der finde ud af, fandt jeg ud af, efter at have ventet 85 minutter derinde.. Jeg får besked på at jeg selv må gå ned og ordne det i banken den næste dag. Det gør jeg så, men der er beløbet bare 33.800 kr. Men beløbet bliver annuleret. Banken havde så nævnt det for de gamle (jeg undlod at sige det, da jeg håbede på en nem afslutning). Og næste gang jeg møder min far... tjahh lad oss bare sige at det var knap så sjovt :D



    Men din makkers situation er lidt mere håbløs, for hvis han ingen bong har, så er der ikke meget bevis for, at det faktisk har hændt.. Jeg tror sg ikke den sag får en go' afslutning, desværre.. men det kan være der er nogle andre der kan sige noget klogt.


    Selv med en bong vil det blive ord mod ord. Han skal jo bevise at han aldrig har modtaget de 1350,-. Og det kan han jo ikke bare sådan lige. Så hvis sælger ikke kan se der er begået en fejl i sit regnskab (det burde han jo nok kunne), så tror jeg næppe han udleverer pengene.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af |KTS|


    Selv med en bong vil det blive ord mod ord. Han skal jo bevise at han aldrig har modtaget de 1350,-. Og det kan han jo ikke bare sådan lige. Så hvis sælger ikke kan se der er begået en fejl i sit regnskab (det burde han jo nok kunne), så tror jeg næppe han udleverer pengene.


    Jeg formoder alle kan tjekke dagens transaktioner på deres Dankort-terminal.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Maverick


    Jeg formoder alle kan tjekke dagens transaktioner på deres Dankort-terminal.


    Ja, men sælger skal stadig have 1350 for meget i sit regnskab. På transaktionen vil der jo stadig kun stå at der er trukket 1500,- på kortet. Der står jo ikke noget om, om pengene er udlveret til kunden eller ej.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af |KTS|


    Ja, men sælger skal stadig have 1350 for meget i sit regnskab. På transaktionen vil der jo stadig kun stå at der er trukket 1500,- på kortet. Der står jo ikke noget om, om pengene er udlveret til kunden eller ej.


    Tja, jeg havde de 2K for meget i kassen om aftenen.
    Kunden fik bare sine penge igen uden probemer. Der er altså noget der virker i DSB :D


  • Snak med butikken - eftersom at de skal gøre op hvor mange penge der er kommet ind den dag, og hvad der er solgt, så vil de to beløber ikke passe.

  • Det var desværre lidt det jeg havde forventet. Vi har naturligvis taget kontakt til butikken, men der er jo naturligvis stadig den mulighed, at ekspedienten eventuelt har taget pengene i egen lomme og regnskabet dermed stemmer. Som sagt var butiksejeren dog ganske venlig og bestemt til at snakke med, så hvis der ikke er noget der stemmer er jeg ikke i tvivl om, at pengene nok skal ryge retur. Desuden kan han sagtens huske hvilken medarbejder han snakkede med, så hvis der skulle være problemer, må vi jo håbe på, at vi kan finde ud af noget mere den vej.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Happy^
    Snak med butikken - eftersom at de skal gøre op hvor mange penge der er kommet ind den dag, og hvad der er solgt, så vil de to beløber ikke passe.


    Medmindre ekspedienten har stukket de 1.350 kr ned i sin egen lomme, efter Britions ven forlod butikken. I så fald vil beløbene jo stemme når de gør kassen op.


    Men okay, i så fald er den sælger virkelig et uærlig sv*n...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Simonthk
    Så er det nu jeg skal lære at tænke mig om!


    ja for der er da ikke vold nok i denne verden , nej selvtægt er ulovlig og man går til politiet med sådan noget.


    utrolig at mods lader sådan noget gå på en side hvor man ellers bliver banket på plads hvis man kommer til at skrive noget om andre ulovlige ting.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af DKsDEVIL


    ja for der er da ikke vold nok i denne verden , nej selvtægt er ulovlig og man går til politiet med sådan noget.


    utrolig at mods lader sådan noget gå på en side hvor man ellers bliver banket på plads hvis man kommer til at skrive noget om andre ulovlige ting.


    hvorfor kommer jeg altid til at klikke på rediger knappen i stedet for quote knappen.


    anyways, så er der ingen grund til at begå selvtægt på grund af ussel mammon, da slet ikke overfor en butik der har langt flere penge til en god advokat end en selv.


    der er en rapporter knap lige ved siden af rediger knappen, sådan at modsne bedre kan finde frem til problemet

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Burger


    Nu skal vi jo liige have tid til at se hvad der bliver skrevet, og der findes vist også en reportknap ;)


    burde ikke være nødvendig når mikkel liga har læst i tråden.


    han er da kvik nok til at flytte tråde der ligger forkert så kan han vel også rette indlæg ;)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af DKsDEVIL
    burde ikke være nødvendig når mikkel liga har læst i tråden.


    han er da kvik nok til at flytte tråde der ligger forkert så kan han vel også rette indlæg ;)


    Jeg tænkte ikke over hans indlæg, så ja, det var en fejl fra min side - det undskylder jeg hermed. Jeg håber det kan tilgives.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af |KTS|


    Selv med en bong vil det blive ord mod ord. Han skal jo bevise at han aldrig har modtaget de 1350,-. Og det kan han jo ikke bare sådan lige. Så hvis sælger ikke kan se der er begået en fejl i sit regnskab (det burde han jo nok kunne), så tror jeg næppe han udleverer pengene.


    Ikke for at være en fluekne.... men en bong er noget man ryger på :pokey:


    Men tror ikke en bon hjælper, den vil jo bare vise at han har købt en vare og hævet 1500,-
    Man kan jo ikke se om han har fået 1350 over beløbet tilbage eller hvor pengene er blevet af :(
    Men føler med din ven, 1350,- er fandme mange penge når man er på S.U. :(

    Asus P6T Deluxe V2 - Antec Nine Hundred
    Core i7 920 - Scyhte Mugen 2
    ASUS GTX 580 - NorthQ 1000W
    3x2GB OCZ PC12800 cl8 - X-Fi Xtreme Gamer
    Intel 320 128Gb SSD
    2x250 GB Samsung SP2504C RAID 0
    My flickr

  • Jeg først lige sige to ting: 1. Jeg har selv arbejdet i butik. 2. en bon er ikke nødvendigt hvis ejeren f.eks kan lede efter købet i systemet via dankort nummer eller lign. betalingsnummer, der bør kunne identificeres igennem din vens bank. (hvis din ven kan give en tidsperidode med 2 timers nøjagtighed hjælper det på det)


    hvis ham ejeren virkeligt går regningerne igennem kan han se hvis der er noget mistænkeligt - en dåse flåede tomater og så 1400 kr. over beløbet er indlysende mistænkeligt da ingen butikker giver 1400 kr. over beløbet. Hvis han finder den regning vil han også kunne se hvilken ekspedient der har betjent din ven, så jeg jeg vil mene at såfremt ejeren virkeligt tjekke de regninger så er der en god chance for at pengene og tyven bliver fundet...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af xenon
    Jeg først lige sige to ting: 1. Jeg har selv arbejdet i butik. 2. en bon er ikke nødvendigt hvis ejeren f.eks kan lede efter købet i systemet via dankort nummer eller lign. betalingsnummer, der bør kunne identificeres igennem din vens bank. (hvis din ven kan give en tidsperidode med 2 timers nøjagtighed hjælper det på det)


    hvis ham ejeren virkeligt går regningerne igennem kan han se hvis der er noget mistænkeligt - en dåse flåede tomater og så 1400 kr. over beløbet er indlysende mistænkeligt da ingen butikker giver 1400 kr. over beløbet. Hvis han finder den regning vil han også kunne se hvilken ekspedient der har betjent din ven, så jeg jeg vil mene at såfremt ejeren virkeligt tjekke de regninger så er der en god chance for at pengene og tyven bliver fundet...


    Han købte blot 2 flasker vand (det var et diskotek - derfor prisen :crazyeyes:) og kan sagtens huske tidspunktet som har også har videregivet til både banken og ejeren.


    Han har dog ikke hørt noget endnu, men du har faktisk en god pointe med hensyn til, at man ikke ligefrem køber for 50 kroner og så hæver 1350 kroner over.


    Det vil jeg i hvert fald lige nævne, når han nu får snakket videre med ejeren. Det er da i hvert fald et noget usædvanligt købsmønster at have. :D

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af xenon
    Jeg først lige sige to ting: 1. Jeg har selv arbejdet i butik. 2. en bon er ikke nødvendigt hvis ejeren f.eks kan lede efter købet i systemet via dankort nummer eller lign. betalingsnummer, der bør kunne identificeres igennem din vens bank. (hvis din ven kan give en tidsperidode med 2 timers nøjagtighed hjælper det på det)


    hvis ham ejeren virkeligt går regningerne igennem kan han se hvis der er noget mistænkeligt - en dåse flåede tomater og så 1400 kr. over beløbet er indlysende mistænkeligt da ingen butikker giver 1400 kr. over beløbet. Hvis han finder den regning vil han også kunne se hvilken ekspedient der har betjent din ven, så jeg jeg vil mene at såfremt ejeren virkeligt tjekke de regninger så er der en god chance for at pengene og tyven bliver fundet...


    Passer dog ikke.. :)
    Først på dagen: Ingen beløb over købssummen, for så har men ikke en skid til resten af kunderne.
    Midt på dagen efter mange kunder: Intet problem, rart at komme af med en del sedler.


    Har selv arbejdet i et supermarkede, efter en moderat travl dag kunne jeg sagtens have over 25.000 kr. i box'en ved siden af mig (box hvori der lægges sedler når der er ved at være for mange i kassen). Ikke nok med at man hjælper en kunde, man slipper også af med nogle sedler + at der færre penge der skal tælles til fyraften + at der skal transporteres færre penge til døgnboksen.


    Alt i alt er det vidst en "win win situation!" :D :D