• Heya

Jeg går lidt og tænker på at købe mig et ordentligt digi cam.. Men syntes der er helt vildt meget at vælge imellem, og er ikke helt inde i alle specifakitionerne, og deres betydning.. Så håber i måske kan hjælpe mig lidt på vej.

Mit behov er til grafisk brug, og vil derfor gerne have noget der sparker lidt røv ;)

Jeg har rodet lidt med digi cam's før, men ikke nogen dyre, eller vildt avanceret.

Regner med at bruge en del penge.. Max 10k dog :roller:

Håber i gider hjælpe, og guide mig lidt på rigtige vej, på forhånd tak.

Asus maximus v extreme
    Intel Core i7 3770k

Corsair H100
    Corsair Dominator GT 1866
    Samsung 830, 256GB
    2x Asus 7970 DIRECT-CUII
    Corsair HX 1050

• Du ville vel forhåbentligt have spejlrefleks?

Men til 10 kilo ville jeg da kigge på Canon's splinternye 40D.

Intel i5-4690K @ 4,7ghz
    Coolmaster EVO212
    ASUS Z97-A
    Crucial Ballistix Sport 2x4GB
    Crucial MX100 240GB SSD
    Gigabyte 970 G1 4GB
    Fractal Design Arc Midi R2

• Nikon D80 + Nikon 18-135mm fx, det koster vel ca 7500 kr, og så når du har købt stativ, taske, kort osv holder man sig stadig under prisen.

Et Canon 400D koster vel ca 5 kilo med en 15-55 Linse og så med et Zoom objekt samt alt det andet er de 10 kilo nok også tæt på.

Ellers er der også Canon nye 40D, men der koster tæt på 9 kilo bare for huset så kommer pludselig noget over dit budget.

Men absolut ingen ekspert, men du kunne skrive lidt flere krav så kunne de kloge hoveder bedre hjælpe. Evt om de 10 kilo er med stativ, taske osv. Om du kræver specielle linser til nogle særlige krav osv.

|^|Dell Inspiron 6400
    |^|Intel Core Duo T2500 ( 2 Ghz )
    |^|2 * 1 GB DDR2 533 Mhz - 4,4,4,12
    |^|15.4" WSXGA UltraSharp (1680x1050) TrueLife™ - widescreen
    |^|ATI Mobility X1400 256mb - 80 GB 5400 rpm

• Takker for de hurtige svar..

Og der skulle self, have stået "nyt" i overskriften og ikke ney :O

Men ja tænkte selv på noget Canon 400D. Men ikke ikke helt inde i hvad man skal købe af linser.

Men de 10k er med taske og det hele.. Men ville jo ikke gøre noget det kostede mindre end 10k :D

Mine behov er ikke vildt store, vil bare gerne have et fedt cam, der kan tage nogle gode billeder, og så måske lidt micro, men ellers ikke det vildt store.

Asus maximus v extreme
    Intel Core i7 3770k

Corsair H100
    Samsung 830, 256GB
    2x Asus 7970 DIRECT-CUII
    Corsair HX 1050

• Tja 400D tager fine billeder. Hvis du ikke skal bruge mere end det så snup det og køb et godt objektiv også. Men hvis du ville have noget godt så tager du et Canon 40D til ca. 9 kilo også finder du dig en taske og et hukommelses kort for de resterende penge.

Intel i5-4690K @ 4,7ghz
    Coolmaster EVO212
    ASUS Z97-A
    Crucial MX100 240GB SSD
    Gigabyte 970 G1 4GB

• Så kæmpe meget forskel er der altså ikke fra 40D til 400D tror slet ikke han vil kunne mærke og se forskellen..

Og forresten Objektiver.. ikke LINSER!! :boxing:

Thomas

Intel I5 2500k | Gigabyte Z68 | 16GB Kingston | Radeon 380 | 1 Samsung EVO850 512MB | Enermax Digifanless 550W
    27" (U2711) DELL | 24" (2408WFP) DELL | Ergotron LX Dual Side-by-Side

Canon 5DM4 | 16-35mm 2.8L | 24-70mm 2,8L | 85mm 1.2L USM II | 70-200mm 2.8L IS
    Nogle Speedlites | PocketWizards

Oprindeligt indlæg af Axel
    Så kæmpe meget forskel er der altså ikke fra 40D til 400D tror slet ikke han vil kunne mærke og se forskellen..

Og forresten Objektiver.. ikke LINSER!! :boxing:

Thomas

Nok til jeg vidste hvilket jeg ville vælge :P Selvom jeg skulle spare en slat mere sammen.

Intel i5-4690K @ 4,7ghz
    Coolmaster EVO212
    ASUS Z97-A
    Crucial MX100 240GB SSD
    Gigabyte 970 G1 4GB

• Ok, takker for de gode råd :clap:

Og undskyld Axel, Objektiver ;)

Hvilket sted er godt og billigt at købe på nettet? Eller findes der billige, gode forretninger man skal besøge? :D

Asus maximus v extreme
    Intel Core i7 3770k

Corsair H100
    Samsung 830, 256GB
    2x Asus 7970 DIRECT-CUII
    Corsair HX 1050

Men hvis du ville have noget godt så tager du et Canon 40D til ca. 9 kilo også finder du dig en taske og et hukommelses kort for de resterende penge.

Og så står du med et kamera uden nogle objekter - Et 40D koster jo 9 kilo alene for huset, og så er hans budget allerede overskredet alene med taske, kort og evt stativ.

|^|Dell Inspiron 6400

• http://www.ac-foto.dk tysk hjemmeside. Altid ok priser og fin service.

Intel i5-4690K @ 4,7ghz
    Coolmaster EVO212
    ASUS Z97-A
    Crucial MX100 240GB SSD
    Gigabyte 970 G1 4GB

Oprindeligt indlæg af Henrik-

Og så står du med et kamera uden nogle objekter - Et 40D koster jo 9 kilo alene for huset, og så er hans budget allerede overskredet alene med taske, kort og evt stativ.

Burde man da så, spare lidt mere op, og købe 40D?

Eller istedet købe 400D og så et godt Objektiv?

Asus maximus v extreme
    Intel Core i7 3770k

Corsair H100
    Samsung 830, 256GB
    2x Asus 7970 DIRECT-CUII
    Corsair HX 1050

• Altså syntes du skulle starte med og læse om dem så du selv ved bare lidt om dem til og starte med. Omkring 40D er der ikke så meget pga det er så nyt, men kig mine links her :

http://www.tweak.dk/forum/thread.php?threadid=88034&sid=

Og lidt om 400D :

http://www.steves-digicams.com/2006_reviews/rebelxti.html
    http://www.dpreview.com/review…s/Canon/canon_eos400d.asp

Og lidt om D80 :

http://www.steves-digicams.com/2006_reviews/nikon_d80.html
    http://www.dpreview.com/reviews/nikond80/

Godt nok meget læsning og måske tungt når man ikke er ekspert, men altid rart bare og vide lidt selv, og så kan du også altid se på billederne.

|^|Dell Inspiron 6400

• Jeg vil kikke lidt på det, mange tak Henrik-.

Asus maximus v extreme
    Intel Core i7 3770k

Corsair H100
    Samsung 830, 256GB
    2x Asus 7970 DIRECT-CUII
    Corsair HX 1050

• Selvfølgelig er der forskel på 40D 400D 5D 1ds osv osv... men som starter vil du klart få mere ud et fint hus som 400D og så et godt objektiv, husk du alligvel kan tage dit objektiv med til dit næste kamera... (hvis du holder dig inde for samme mærke og ikke evt skifter fra Canon til Nikon og lign.

Thomas

Intel I5 2500k | Gigabyte Z68 | 16GB Kingston | Radeon 380 | 1 Samsung EVO850 512MB | Enermax Digifanless 550W
    27" (U2711) DELL | 24" (2408WFP) DELL | Ergotron LX Dual Side-by-Side

Canon 5DM4 | 16-35mm 2.8L | 24-70mm 2,8L | 85mm 1.2L USM II | 70-200mm 2.8L IS
    Nogle Speedlites | PocketWizards

• Jeg er startet med et Nikon D40x.
    Det synes jeg er et lækkert kamera, som ligger i prisklassen omkring 400d. Jeg synes bestemt du lyder som typen der bør købe et 400d, højst.
    Jeg ville aldrig springe ud i 40d-klassen uden at vide at jeg virkelig gad bruge det. Til gengæld kan jeg, nu hvor jeg har haft mit kamera i et par måneder godt afsløre at jeg ender med et dyrere kamera engang..
    Men jeg tror såmænd et 400d er mindst lige så godt at lære at fotografere på, og du vil kunne tage rigtig fine billeder med det og en god optik.
    Mit personlige valg for de penge ville være et kamera i klassen omkring 400d og Nikons svar, somså er D40x. Evt hvis man er lidt fræk, de andre producenter, men der er lidt faldgruber mht objektiver med de fleste.
    Nikon kan ikke autofkusere med alle objektiver med D40 og D40x. De har ellers et bredt lineup af lækre optikker, også tredjeparts.
    Canon autofokuserer med alt der kan sættes på efterhånden, nærmest. De har også et rigtig bredt udvalg både fra dem selv og andre.
    Derfra falder udvalget i objektiver noget.

Personligt ville jeg vælge mellem 400d og D40x. Det er et svært valg synes jeg, men jeg er som sagt glad for mit Nikon.
    Dertil ville jeg nok smide en 3-4k på et lækkert objektiv. Personligt ville jeg gerne have noget der endte omkring de 70mm i den lange ende. Det afhænger lidt af ens stil.
    Men det setup vil i mine øjne producere bedre billeder end et 40d med en billigere objektivløsning. Og i sidste ende være billigere, samtidig med at det bevarer uligheden for at opgradere til et større kamera inden for samme objektivsystem senere hen.

• Ja nu siger han jo så godt nok der ikke er meget forskel på 400D og 40D. Det vil jeg ikke mene er korrekt. Jeg har nu haft begge kameraer i hånden og syntes da klart 40D er meget bedre. Ergonomi teknologi osv er way ahead.

Billede filerne den smider ud er også en del bedre, både med hensyn til støj og opløsnings power (sidste kommer selvfølgelig lidt an på glasset)

40D er et semi. pro hus meget bedre kvalitet og er på mange måder langt foran 400D. Alene dens autofokus ville få mig til at ligge de mere for den.

De kameraer som den her bliver sammenlignet med er den meget bedre end både de canon og nikon der er nævnt.

Skal vi op og sammenligne hedder det D300 ved nikon og hos canon har den selvfølgelig sit eget område da man ikke skal kæmpe med sig selv :)

| asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

• Det er jeg godt klar over - det er derfor jeg skriver jeg vil have et kamera i den klasse engang ;)
    MEN jeg synes det er voldsomt at gå ud og købe semipro for små 10k for hus alene, når det er ens første DSLR.
    IMO er semipro fedt legetøj når man allerede kan tage billeder, og allerede ved man gider tage så mange at det kan lønne sig i længden. Men det kommer selvf. også an på hvordan man personligt har det med sine penge - jeg ville bare ærgre mig en del over at have for 13k fotoudstyr til at ligge og så indse at det aldrig rigtig fangede interessen nok.

• Tjaa hvis man ikke mener man virkelig er klar til at gøre lidt ved fotografi så syntes jeg slet ikke man skal købe et dslr. Så er det bedre at købe et bridge kamera som S5 IS.

Mit første dslr var 20D og er da glad for jeg ikke startede ud med et 300d dengang :)

Mit nuværende 5D er jeg slet ikke i tvivl om sparker røven af de andre :) Det er lige et par klaser højere oppe også er FF nice :)

Regner med at handle afløseren for den når det engang kommer formodentlig næste år. Så jeg har det at bruge og den anden i backup :)

• Der er jo stadig en slat forskel på at skyde kreativt med et s5is og et dslr.
    Men ja det kan da godt være en fordel at fyre den okay af fra starten. Jeg mener også bare det kræver at man er klar på at alt andet lige koster lidt tid og penge også.

Oprindeligt indlæg af Slacker

Der er jo stadig en slat forskel på at skyde kreativt med et s5is og et dslr.
    Men ja det kan da godt være en fordel at fyre den okay af fra starten. Jeg mener også bare det kræver at man er klar på at alt andet lige koster lidt tid og penge også.

Tja jeg vil da mene du kan komme utrolig langt med et kamera som S5.