Hjælp til fætters kommende PC

  • Er ved at sætte en computer sammen til min fætter, og det er jo lidt af en jungle at finde dele derude.


    Han skal bruge den til følgende:
    - Internet
    - Kontorarbejde
    - E-mail
    - Små spil (altså ikke noget seriøst)


    Han har forlangt:
    - Godt med harddisk-plads
    - DVD-brænder (vel en selvfølge)
    - Hurtigt computer


    Det er altså ikke en hardcore-gamer vi har med at gøre, men derimod blot en der gerne vil have en ok hurtigt computer til hverdagens gøremål.


    Mit forslag er som følgende:
    CPU: Intel Core 2 Duo E6550 2.33GHz
    Motherboard: Asus P5B AiLifestyle Series
    RAM: Kingston ValueRAM 2 x 1 GB (KVR667D2N5K2/2G)
    Grafikkort: Asus EAH2600Pro/HTDP/256M
    Kabinet: Antec LifeStyle SOLO
    PSU: Corsair HX520W
    DVD-R: Samsung WriteMaster SH-S203B (Sort)
    HDD: WD Caviar SE16 WD5000AAKS 500GB
    Skærm: Samsung SyncMaster 931BW
    OS: Microsoft Windows Vista Home Premium OEM (32-bit)
    Tastatur: Logitech Internet 350
    Mus: Logitech LX3 Optical Mouse
    Snupper man det ved SHG bliver det 8500,- DKK incl. fragt.


    Jeg har lovet ham at gøre det så billigt som muligt, det vi er oppe imod er Bilka PC'er etc. som jeg forsøger at holde ham fra.


    Jeg vil såvidt gerne forsøge at holde det hos SHG, både pga. det er nemt og pga. fragtomkostningerne.


    - Har i forslag til forbedringer?
    - Er der noget jeg mangler (evt. har overset)?


    Håber i har noget input!

    Q9450 | Asus P5Q3 Deluxe | 4GB Corsair DDR3 (1600MHz, CL7) | Sapphire 7870XT Boost

    Dell UltraSharp U2410 | Windows 7 Home Premium 64 | 80GB x25-m

  • Ja - der er én vigtigt ting du har overset!
    Så snart der er noget galt med hans PC - er det DIG, der kommer til at hænge på den. Overvej lige det.


    For 8500,- kan du få en DELL Inspiron 530 med ca. samme specs + inkl. en 19" skærm og 3-års onsite-service.
    http://configure.euro.dell.com…D09506M&s=dhs&~ck=expbuy3


    Det ville være mit bud...


    GENNEMSE DIT RESUME
    Tillykke! Systemet er klar
    Komponenter
    PROCESSOR Intel® Viiv™-teknologi - Intel® Core™ 2 Duo E6550-processor (2,33 GHz) Rediger
    OPERATIVSYSTEM Original Windows Vista® Home Premium - Dansk Rediger
    SKÆRM Dell™ 19" Silver fladskærm i bredformat (SE198WFP) - Dansk Rediger
    HUKOMMELSE 2048 MB Dual Channel DDR2-hukommelse 667 MHz [2x1024] Rediger
    HARDDISK 500 GB Seriel ATA-harddisk (7200 omdr./min.) med 16 MB DataBurst™-cache Rediger
    GRAFIKKORT 256 MB nVidia™ GeForce 8600GT-grafikkort Rediger
    OPTISKE DREV 16x dvd +/-rw-drev Rediger
    TASTATUR Dell™ Quietkey USB-basistastatur - Dansk (QWERTY) Rediger
    MUS Dell optisk Premium-rullemus Rediger
    Tilbehør
    LYDSOFTWARE Integreret 7.1 Channel High Definition Audio Rediger
    HØJTTALERE Uden højttalere Rediger
    DISKETTE-/MEDIEDREV 13-i-1 Hukommelseskortlæser Rediger
    MODEMER Uden modem Rediger
    MICROSOFT-PROGRAMMER Microsoft® Works 8.5 - Dansk Rediger
    Services og Software
    RO I SINDET 3 års Consumer Hardware Support inkl. aften- og lørdagsservice Rediger
    DÆKNING AF HÆNDELIGE UHELD Uden Accidental Damage Support Rediger
    SIKKERHEDSSOFTWARE Uden sikkerheds-/antivirusbeskyttelse - Dansk Rediger
    Leveres også sammen med dit system
    Systemmedie Ressource-dvd'en indeholder diagnosticeringsværktøjer og drivere
    Følgesedler Dansk dokumentation med dansk netledning
    Gedis Bundle Reference D0906M
    Ordreoplysninger Inspiron Desktop Order - Denmark
    Standardsupport 1 års Base Warranty - Collect & Return
    Rabat Save 500 kr incl VAT
    Dell-internetordre Dell™ Internet ordre.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Zulu
    Ja - der er én vigtigt ting du har overset!
    Så snart der er noget galt med hans PC - er det DIG, der kommer til at hænge på den. Overvej lige det.


    Det gør jeg såmænd i forvejen, samt min ene onkels, min anden onkels, min onkels naboer, min anden fætter, min kusine, mine naboer, min fars venner, flere af mine venner osv. osv. så én til eller fra betyder vist ikke det store :))

    Q9450 | Asus P5Q3 Deluxe | 4GB Corsair DDR3 (1600MHz, CL7) | Sapphire 7870XT Boost

    Dell UltraSharp U2410 | Windows 7 Home Premium 64 | 80GB x25-m

  • jeg ville tage en gang win xp istedet og måske et lidt bedre gfx kort hvis der er råd til det.....ellers ser det fornuftigt ud....2 stk wd2500ks i raid0 ville give emre plads og være hurtigere, overvej det evt.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Fragman
    jeg ville tage en gang win xp istedet og måske et lidt bedre gfx kort hvis der er råd til det.....ellers ser det fornuftigt ud....2 stk wd2500ks i raid0 ville give emre plads og være hurtigere, overvej det evt.


    Windows XP er skam overvejet, men så igen om ½-år så piver han over ikke at have Vista og så er vi lige langt.


    Men forklar lige hvordan 2x 250GB nogensinde kan give MERE end 500GB? :))
    Sagen med Raid0 er så at så er der så dobbelt så stor chance for at hans data går tabt, det lyder jo heller ikke optimalt i mine ører?


    Bedre grafikkort er skam også overvejet, men manden er skolelærer, har ikke selv børn og klarer sig vist med en PlayStation engang imellem.


    EDIT:
    Og naturligvis tak for responsen til jer begge to!

    Q9450 | Asus P5Q3 Deluxe | 4GB Corsair DDR3 (1600MHz, CL7) | Sapphire 7870XT Boost

    Dell UltraSharp U2410 | Windows 7 Home Premium 64 | 80GB x25-m

    Rettet en gang, sidst af ayu ().

  • Synes også personligt du skulle nuppe den dell.


    Men hvis du er fast besluttet på at han skal have svinet fra shg, så ser det mig fornuftigt nok ud.


    Men synes nu god tlige du kunne være flink så anbefale ham et 2600xt. koster ca en køter mere. Ellers kunne du også vælge et 8600gt


    Desuden forstår jeg ikke hvorfor du ikke også vælger en 64 bit vista. koster det samme, og så er han sikret, hvis han engang skulle få lyst til flere ram

  • Jeg vil naturligvis vende "Dell-idéen" med ham, eftersom det er hans valg. Men jeg kan ikke se hvad han skal bruge kraftigere grafikkort til, eftersom han ikke skal game på den overhovedet.


    Det der trækker ned ved Dell fra mit synspunkt:
    - dyrt hvis man vil have ekstra ram
    - opgraderinger noget mere bøvlede


    Men kan bestemt godt følge jer i det er det nemmeste.


    Og hvad 64-bit Vista angår, hvor langt er man kommet med drivere til diverse enheder, og er der ingen bagdele ved at køre dette fremfor alm. 32-bit?

    Q9450 | Asus P5Q3 Deluxe | 4GB Corsair DDR3 (1600MHz, CL7) | Sapphire 7870XT Boost

    Dell UltraSharp U2410 | Windows 7 Home Premium 64 | 80GB x25-m

  • Han skal bruge den til følgende:
    - Internet
    - Kontorarbejde
    - E-mail
    - Små spil (altså ikke noget seriøst)


    Med det behov synes jeg at 8500,- og Vista 64 er at skyde langt over målet. Reelt set kunne du vælge noget som f.eks:


    CPU: Athlon64 X2 4000+, 2.1GHz: ca. 500,-
    Bundkort: MSI - K9AGM2-FIH, X1250 onboard VGA: ca. 500,-
    Harddisk: 320 GB (WD, Hitachi eller Samsung): ca. 550,-
    Ram: 2 GB Valueram: ca. 800,-
    Windows XP Home OEM: ca. 750,-


    Find et billigt MicroATX kabinet og en strømforsyning og din fætter burde være godt kørende (samt stadigvæk have penge tilovers).