Vista på MacBook Pro

• Hej alle,

jeg står og skal købe en ny bærbar, til privat og skole brug.

Jeg ville lige høre om i har nogen erfaringer med MacBook Pro, Bootcamp, og Vista.
    Det er jeg er lidt i tvivl om er om Vista kører lige så godt på den, som på en PC.

mvh. Robert Rungholm

• Hvorfor købe Macbook, når du ikke vil bruge Macs eget OS?

• Præcis, det er designet jeg er helt vild med.

Det du linker til er stort set noget jeg allerede har læst.. alle anmeldelser siger at det kan lade sig gøre og at der er nogle små fejl osv. Det jeg efterlyser er erfaringer med hastigheder, stabilitet osv..

• Jeg har Vista kørende på min Macbook. Det kører bedre end på min PC. Så det kan klart anbefales. Men når du først har prøvet macs operativsystem så vil du ikke ha' microsoft igen:-)

• Hvordan er hardwaren i din Mac så i forhold til din PC?

Jeg tænker på om Vista kører langsommere på en Mac end på en PC der har samme hardware..

Originally posted by robertrungholm
    Hvordan er hardwaren i din Mac så i forhold til din PC?

Jeg tænker på om Vista kører langsommere på en Mac end på en PC der har samme hardware..

Nu har MacBook's jo onboard, og så vidt jeg husker har de seneste udgaver af MacBook's Santa Rosa CPU og dermed X3100 onboard grafikkort hvilket skulle yde rimelig godt..

Det vil ikke køre bedre, men nogenlunde lige så godt med Vista.

Jeg havde Windows Vista på min MacBook, da jeg havde den og det kørte udmærket. Men der manglede en helvedes masse tegn, hvilket selvfølgelig kan være rettet nu.

• Det lyder jo godt nok. :)

En anden ting er om de filer man f.eks. henter ned fra nettet inde i Vista så også er tilgængelige i OS X og hvor de ligger og omvendt..

Det lyder jo godt nok. :)

En anden ting er om de filer man f.eks. henter ned fra nettet inde i Vista så også er tilgængelige i OS X og hvor de ligger og omvendt..

Jeg kan ikke huske om OS X kan læse NTFS filsystemet, men det mener jeg ikke det kan.

Apple bruger deres eget lige pt., men ændrer til Sun Microsystems perle af et filsystem i Leopard.

Så det vil sige at jeg ikke kan åbne en fil i OS X som er gemt i Vista?

Ikke så vidt jeg husker.

Prøv og smid en PM til mrflashbag, kan har leget noget mere med MacBook's og BootCamp. :)

Så det vil sige at jeg ikke kan åbne en fil i OS X som er gemt i Vista?

OS X kan godt mounte NTFS drevene. Du kan altså godt læse fra NTFS drevet, men ikke skrive til det. For at åbne filen i OS X kræver det selvfølgelig også at du har det rigtige program osv- - men det ved du sikkert.

Originally posted by Carlsen
    OS X kan godt mounte NTFS drevene. Du kan altså godt læse fra NTFS drevet, men ikke skrive til det. For at åbne filen i OS X kræver det selvfølgelig også at du har det rigtige program osv- - men det ved du sikkert.

Ja for han spørger jo fordi han kender svarene. Hvad tror du selv?

Originally posted by Spyro

Hvorfor skal Carlsen nu provokeres eller have smidt sarkastiske bemærkninger mod sig? Det var da en mærkelig indstilling, men nok om det.

Ang. NTFS kan man finde noget her: http://www.hackszine.com/blog/…write_to_ntfs_drives.html
    Der skulle være guides og link til nødvendige programmer.

B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

Originally posted by Spyro

Ro på Nancy.

Jeg går da ud fra at han spørger til om de to maskiner kan læse hinandens filsystemer. At man skal bruge adobe reader (eller preview) i OS X for at åbne en PDF fil på et NTFS drev giver mere eller mindre sig selv.

• Det lyder meget mere avanceret end forventet :O men bestemt noget jeg vil lægge mere tid i hvis jeg køber en Mac.

Folk siger jo at der ikke kommer virus på en Mac, hvilket jeg ikke helt kan regne ud hvorfor - men det jo også ligemeget da det jo kun er positivt. Hvad så hvis jg åbner en virus med Vista, er den så kun aktiveret når jeg kører Vista?

• Hvis du vil have en mac, så ville jeg klart vælge at bruge mac OS istedet for windows, det er korrekt at man kan installere windows via bootcamp, men dual-boot er (for mig) aldrig rigtigt optimalt.

Hvis du har nogle programmer som du SKAL bruge og som kun findes til windows ville jeg istedet for en dual-boot hente vmware server og køre en virtuel windows istedet. Det er maginalt sløvere, men meget nemmere.

Hvis du ikke vil bruge Mac OS vil jeg klart råde dig til at revudere dit valg af computer og istedet lede efter en ikke mac med et design du kan lide.

Mht til vira til Mac OS skyldes mangelen primært at der ikke er noget marked for det så længe windows sidder på størsteparten af alle private computere. Ved at skrive vira til windows rammer man en meget bredere skare.

/ask

• ok. :)

Tak for alle svarene.

Jeg tror faktisk bare jeg springer ud i det og køber en Mac og buger OS X, jeg må jo bare vende tilbage til Windows hvis det går helt galt :D

ok. :)

Tak for alle svarene.

Jeg tror faktisk bare jeg springer ud i det og køber en Mac og buger OS X, jeg må jo bare vende tilbage til Windows hvis det går helt galt :D

Klart også det bedste valg, nu du vil have en mac.
    Dual-boot er ikke en holdbar løsning. Det er ikke fedt at skulle boote ind i windows for at arbejde med ét program, når man har al sin anden dagligen gøren (email, web, kalender, office) sat op i OS X. Jeg har selv haft en Macbook pro og var nødt til at boote ind i windows for at arbejde med CAD. Det var generelt noget bøvl. Windows kørte skam fint på MBP'en, det var bare irriterende og tidskrævende. At selve laptoppen gik i stykker konstant er så en anden sag.

Originally posted by Carlsen
    Dual-boot er ikke en holdbar løsning. Det er ikke fedt at skulle boote ind i windows for at arbejde med ét program, når man har al sin anden dagligen gøren (email, web, kalender, office) sat op i OS X. Jeg har selv haft en Macbook pro og var nødt til at boote ind i windows for at arbejde med CAD. Det var generelt noget bøvl. Windows kørte skam fint på MBP'en, det var bare irriterende og tidskrævende. At selve laptoppen gik i stykker konstant er så en anden sag.

I det tilfælde ville jeg til en hver tid køre en virtuel windows, den kan bootes på noget der ligner 10 sekunder i et vindue under Mac OS / linux eller andet.

Softwaren kan findes gratis her:

http://www.vmware.com/products/server/

Jeg har flere gange brugt dette når jeg ville "lege" lidt med andre systemer og ikke gad til at skulle oprette en andre partitioner med medfølgende installationer (og evt bøvl med MBR), og det har virket fint med de 4-5 forskellige linux og windows versioner jeg har prøvet.

/ask