Et humanitært verdensomspændende dreamteam

• Copy Paste direkte fra politikken.dk:

Et humanitært Dream Team har set dagens lys i Johannesburg.

Sydafrikas tidligere præsident, Nelson Mandela, har samlet en række eks-verdensledere samt andre store personligheder i et Ældreråd, der skal kombinere al deres visdom og komme med gode løsninger til at tackle klodens største problemer.

Gruppen har fået navnet 'The Elders' og har naturligvis sin egen hjemmeside.

Udfordringerne ligger ikke fast
    »Denne gruppe kan tale frit og tydeligt (...) Sammen kan vi skabe mod, hvor der er frygt, skabe enighed, hvor der er konflikt og skabe håb, hvor der er nød«, siger Nelson Mandela.

'The Elders' vil bruge de næste mange måneder på at overveje, hvilke områder de skal rette fokus på.

Kriteriet er ikke, at udfordringerne skal være så vanskelige som mulige, men derimod at gruppen har en reel mulighed for at bidrage væsentligt til at løse problemerne.

Nye ældre er velkomne om bord
    I første omgang består gruppen af ti personer.

Men nye medlemmer vil løbende blive inviteret med om bord, hvis de opfylder kriterierne om at være 'pålidelige, respekterede, verdenskloge individer med et stort engagement, der tidligere har bevist, at de ønsker at løse globale problemer'.

For eksempel er menneskerettighedsforkæmperen Aung San Suu Kyi inviteret med i gruppen, men hun sidder som bekendt stadig i husarrest i hjemlandet Myanmar.

Bliver et medlem af 'The Elders' valgt til et offentligt embede, skal personen træde tilbage.

Penge fra Branson og Gabriel
    Gruppen finansieres af en række uafhængige fonde og enkeltpersoner som rigmanden Richard Branson og musikeren Peter Gabriel.

Sidstnævnte udtaler:

»I traditionelle samfund har de ældre altid en rolle, når konflikter skal løses, og der skal tænkes langsigtet. Verden er på vej til at blive en global landsby, men alligevel har vi ikke globale ældre ledere. 'The Elders' kan blive en gruppe, som har verdens tillid, som kan tale frit, være vildt uafhængige og kan svare hurtigt og fleksibelt i konfliktsituationer«.

Jeg syns personligt dette er det skridt i den rigtige retning, hvis vi bare kan sørge for at folk som " `em old bushes", Anders Fogh og Tony Blair ikke kommer der ind, så tror jeg faktisk på at en gruppe som denne vil gavne denne planet på de fleste fronter.
    Hvis de altså kan holde sig upartiske og få folk på magten rundt på kloden til at lytte efter. Ikke at jeg tror sådan en som Mugabe eller Frøken Bin laden vil høre efter, men måske vil et "råd" som dette give håb til de lande som virkelig ikke har håb?
    Og selvfølgelig skal der ikke være nogen økonomisk gevinst ved at sidde i et råd som det - så vil det jo tiltrække de forkerte folk. Men udover det så kan jeg kan ikke sige andet end at det er en kanon idé, hvis det altså viser sig at de kan få indflydelse.

:clap:

EDIT: Hvis det på noget tidspunkt kommer en afstemning om hvem der skal i et råd som dette, så stem på mig ;)

EDIT: self, medlemmerne;

De er med i 'The Elders'

* Nelson Mandela, eks-præsident i Sydafrika
    * Mandelas kone, Graça Machel
    * Desmond Tutu, ærkebiskop fra Sydafrika
    * Kofi Annan, eks-generalsekretær for FN
    * Jimmy Carter, eks-præsident i USA
    * Li Zhaoxing, eks-udenrigsminister i Kina
    * Gro Harlem Brundtland, eks-statsminister i Norge
    * Mary Robinson, eks-præsident i Irland
    * Muhammad Yunus, økonom og Nobels Fredsprismodtager fra Bangladesh
    * Ela Bhatt, jurist og kvinderetsaktivist fra Indien
    * Gruppen støttes økonomisk af blandt andre forretningsmanden Richard Branson og musikeren Peter Gabriel.

Originally posted by Lemon
    Synes det er en kanon ide.. Men det er nok ikke alle der er lige tilfredse, men sådan er det jo altid..

Jeg tror sq at alle, udover en person som Hitler og hans hjernedøde følgere, syns at det her er en god idé :) ... Kan slet ik se hvem der skulle se det her som en dårlig idé ? ...

Originally posted by Rasmus_yamaha
    bush skal nok finde noget at klage over

Ja,.. det var også sådan noget jeg tænkte? og så stor forskel er der vel heller ikke med bush og hitler? "same shit. Different asshole" :P

Ej.. men der er da sikkert nogle der vil synes at det går fint, og bare lade det kører som det gør..

• Rigtig god idé, men det er ligesom prøvet før, bare på andre måder. Og desvære ikke lykkedes UTROLIG VELLYKKENDE.
    Men rigitg nice at folk atager initiativ til sådanne ting!
    Thumbs up til dem :9xo

Originally posted by FlexQ

Jeg tror sq at alle, udover en person som Hitler og hans hjernedøde følgere, syns at det her er en god idé :) ... Kan slet ik se hvem der skulle se det her som en dårlig idé ? ...

Sadam husseins tilhængere f.eks? nazister terrorister og helt sikkert også de gæve børn fra ungeren :finger:

Originally posted by |KTS|
    Jeg synes de hver i sær skal tildeles en stor brun kappe og light sabers. Det skal nok blive godt.

Hehe det alleførste jeg også tænkte :D :D

Originally posted by jackal83
    Tror Bono er ked af, at han ikke kom med! :))

Bono er ikke upartisk nok, og han har flere gange vist at selvom han vil verden det bedste, så er hans økonomi meget vigtig for ham.