Newbie OC af e6420 og Asus P5B-V

• Hey gutter!

Håber I har tid og lyst til at hjælpe.
    Jeg skal for første gang prøve og overclocke mit system, og det er ikke gået ret godt indtil nu.
    Jeg har prøvet at bruge Asus AI Suite i Windows, men det hjælper overhovedet ikke.
    Jeg har også kigget lidt i BIOS, men når jeg ikke ved hvad jeg skal ændre, så er jeg lidt lost.

Jeg vil i første omgang gerne hæve cpu'en fra 2,13 GHz til 2,5 GHz.

Jeg har følgende:
    Intel Core2Duo 2,13 GHz E6420 (den med 4Mb cache)
    Asus P5B-V med onboard grafik som jeg bruger
    1 Gb (2x512 dual) Kingston Value ram PC5300/667 MHz CL5 DDR2-SDRAM

Hvordan gør jeg? I må gerne skære det ud i pap, da jeg er total newbie på dette område.

MVH Stone

• Jeg ved ikke hvad du mener med 2/4 ?

Hvis du mener hvor de sidder rent fysisk i soklerne, så skal der sidde en klods i hver "kanal" for at køre Dual Channel og det er A1 og B1.
    A2 og B2 er tomme.

• hvis du vil over 300FSB skal du hæve PCI-E bus fra 100-110 og mere hvis du vil endnu højere. Det bundkort er ikke til oc-folket men lidt er da muligt

Corsair Spec Alpha Red Custom, dual rad + single rad in front - Intel 7600k@4.9 1,24 vcore watercooled - 8GB Geil Forza DDR4 3000mhz - 450W Thermaltake SMART PSU - Kingston HyperX 240GB SSD - Asus GTX1060.

Originally posted by hot_fifty
    hvis du vil over 300FSB skal du hæve PCI-E bus fra 100-110 og mere hvis du vil endnu højere. Det bundkort er ikke til oc-folket men lidt er da muligt

Det med at hæve PCI-E bussen hjalp selvfølgelig ikke.

Nogen andre med lidt mere kvalificerede bud? Det er ikke megen viden der er herinde, hvis dette er alt!

• Jeg har prøvet med 533 med så kommer der en fejl under opstart "Overclocking failure. Press F1 to enter Setup".

Her er indstillingerneni bios:

CPU Frequency = 266 (150-600) har prøvet med 333 uden virkninig
    DRAM Frequency = Auto (533, 667, 800, 889, 1067 MHz)
    PCI Express Frequency = Auto (90-150)
    PCI Clock Sync Mode = Auto (33,33 MHz)
    Memory Voltage = Auto (1.8-2.45V)
    CPU Vcore Voltage = Auto (1.25-1.7V)
    FSB Termination Voltage = Auto (1.2-1.5V)
    NB Vcore = Auto (1.25-1.55V)
    SB Vcore (SATA...) = Auto (1.5-1.8V)
    ICH Chipset Voltage = Auto (1.05-1.15V)
    ------------------------------------------------
    Modify Ratio Support = Disabled
    Ratio CMOS Setting = 8 (max:8 min:6)
    C1E Support = Enabled
    Max CPUID value = Disabled
    Vanderpool Technology = Enabled
    CPU TM Function = Enabled
    Execute Disable Bit = Enabled
    PECI = Disabled
    Intel SpeedStep = Automatic (Disabled)
    ---------------------------------------------------
    Vcore Voltage = 1.312V (ignored)
    3.3V Voltage = 3.328V (ignored)
    5V Voltage = 5.145V (ignored)
    12V Voltage = 12.038V (ignored)

(parantes angiver valgmulighederne)

Skal de 4 ovenstående alle sættes til Ignored, inden jeg prøver at hæve
    FBS'en?

• Prøv at sæt dine indstillinger således:

CPU Frequency = 333 (150-600) har prøvet med 333 uden virkninig
    DRAM Frequency = 667 (533, 667, 800, 889, 1067 MHz)
    PCI Express Frequency = 100 (90-150)
    PCI Clock Sync Mode = 33 (33,33 MHz)
    Memory Voltage = 2.0 (1.8-2.45V)
    CPU Vcore Voltage = 1.400 (1.25-1.7V)
    FSB Termination Voltage = Auto (1.2-1.5V)
    NB Vcore = 1.35 (1.25-1.55V)
    SB Vcore (SATA...) = 1.5 (1.5-1.8V)
    ICH Chipset Voltage = Auto (1.05-1.15V)
    ------------------------------------------------
    Modify Ratio Support = Disabled
    Ratio CMOS Setting = 8 (max:8 min:6)
    C1E Support = disabled
    Max CPUID value = Disabled
    Vanderpool Technology = disbaled
    CPU TM Function = disabled
    Execute Disable Bit = Enabled
    PECI = Disabled
    Intel SpeedStep = disabled (Disabled)

• Tak for hjælpen. Ved opstart af computeren står der nu E6420 2,13 GHz @ 2,14 GHz.
    Og 2 sekunder efter kommer meddelelsen: "Overclocking failure! Press F1 to enter Setup or F2 to reset system".

Så det virker desværre ikke. Er der noget helt galt med mit system siden det er så besværligt?

Jeg er klar over, at 800 MHz ram havde været bedre end mine 667 MHz, men jeg burde vel alligevel kunne nå op omkring de 2,5 GHz fremfor de nuværende 2,13.

Jeg fik to fejl da jeg skulle ændre parametre før:
    Memory Voltage = 2.0 (1.8-2.45V) kunne ikke lade sig gøre. Max var 1.9V.

Og NB Vcore = 1.35 (1.25-1.55V) kunne max sættes til 1.25V.

Håber på flere forslag. På forhånd tak.

Originally posted by Stone6000

Det med at hæve PCI-E bussen hjalp selvfølgelig ikke.

Nogen andre med lidt mere kvalificerede bud? Det er ikke megen viden der er herinde, hvis dette er alt!

Sarkastiske svar til gode råd er en meget dårlig idé.
    At du efterfølgende får hjælp fatter jeg simpelthen ikke.
    Du sidder med et billigt bundkort (med onboard grafik), billige RAM, så jeg ved sgu ikke hvad du havde forestillet dig.

• Tror umiddelbart dit bundkort er noget værre hø til OC!

Overvej at købe et P5K-E eller P5N-E SLI hvis du vil overclocke, det er de billigste gode overclockere!

EDIT: Har du opdateret bios til den nyeste?

• prøv med OC-Dog's indstillinger igen og ændre "DRAM Frequency" til 533 så rammen køre 1:1 med FSB'en hvor de køre 4:5 ved 667 indstillingen og da du max kan give 1.9V på rammen, så smæk 1.9V på rammen.

[Sarkastiske svar til gode råd er en meget dårlig idé.
    At du efterfølgende får hjælp fatter jeg simpelthen ikke.
    Du sidder med et billigt bundkort (med onboard grafik), billige RAM, så jeg ved sgu ikke hvad du havde forestillet dig.

Ja, jeg kan godt se at det kom til at lyde forkert og det beklager jeg. Var egentlig slet ikke sådan ment. Men jeg synes I holder kortene tæt til kroppen. Eller er alle bare på ferie? Jeg havde nok bare forventet lidt mere respons.
    Den ene person fortæller mig at bundkortet har masser af potentiale til oc (ifølge en person der ved hvad han snakker om) og andre fortæller at det er noget billigt bras. Jeg synes nu ikke ligefrem at det er biiligt, og et P5B skulle vel være ok til oc? På mit er der så bare onboard grafik, fordi jeg ikke gider ofre penge på et grafikkort og fordi mit system dermed er lydløst. Og jeg går efter en lydløs pc og spiller ikke. Ram er selvfølgelig noget billigt ValueRam, men jeg kan ikke se hvad det skulle ændre?

Hilsen Stone6000

prøv med OC-Dog's indstillinger igen og ændre "DRAM Frequency" til 533 så rammen køre 1:1 med FSB'en hvor de køre 4:5 ved 667 indstillingen og da du max kan give 1.9V på rammen, så smæk 1.9V på rammen.

Det virker desværre heller ikke :-(
    Under Post startup når der lige at stå Intel E6420 2,13 GHz @ 2,14 Ghz og så kommer fejlen "Overclocking failed! Press F1... "
    Så jeg kan ikke engang overclocke med 0,01 GHz! *LOL*
    Tragisk!

• Nej jeg har ikke opdateret bios. Det er måske nødvendigt? Vil det sige at man ikke kunne oc mit board for ½ år siden med den gamle bios i? Eller er det bare nemmere med nyeste bios eller hvad?

Jeg har 1 gang prøvet at opdatere et asus board, og der ville lortet ikke starte. Så jeg skulle på netcafe med en diskette for at finde den gamle bios igen! hehe

Men jeg kan lige prøve at opdatere bios og se hvad der sker.

Kan det have noget at gøre med onboard grafik som en skriver? Eller at der skal bruges 8-pin + 24-pin strøm, men jeg bruger kun 4-pin + 24-pin fordi min 385W HEC strømforsyning ikke har de nyeste stik?

Jeg har CPUz og ClockGen hvis nogen mangler oplysninger.

• Så har jeg opdateret bios fra v 0501 til 1102!

Men det har desværre ikke hjulpet. Jeg kan stadig ikke få det til at virke. Nu vil den slet ikke skrive 2,13 @ 2,14 GHz som før. Nu står den bare som 2,13 GHz og melder "Overclocking failure!"

Da jeg prøvede at opdatere bios stødte jeg på nogle problemer.
    Man skal bruge et program fra Asus der hedder Aflash.exe under DOS. Men det virkede ikke. Der kom en fejl "ERROR! Can't Find System BIOS' Hook."
    Så jeg brugte Asus Update i Windows i stedet for. Og det virkede fint. Nu står der i hvert fald bios v1102 ved opstart.

Skal jeg prøve og nulstille bios helt? Altså ved at jumpe bundkortet?

Flere råd modtages meget gerne :-)

[Blocked Image: http://www.steenmartin.dk/cpuz/cpuz1.jpg]

[Blocked Image: http://www.steenmartin.dk/cpuz/cpuz2.jpg]

[Blocked Image: http://www.steenmartin.dk/cpuz/cpuz3.jpg]