Overvejer DSLR

• Det er da fint du føler dig hævet over nogle af de mest anderkendte fotosider der findes :D

Det er bare vigtigt at man køber det kamera, som dækker ens behov bedst. Det nytter jo ikke noget at det er en smule bedre (og her mangler dokumenteringen) at have stabiliseringen i objektiverne, hvis det koster langt over hvad man er indstillet på at betale for et objektiv. På Sony og Pentax er det i huset og virker fra dag et, hvilket er og bliver en kæmpe fordel for langt de fleste.

Pentax K10D er i øvrigt vejrforsejlet, så hvis man er et meget aktivt udemenneske skal den også overvejes.

Anyway - jeg gider ikke gå længere ind i diskussionen, kameramærker er næsten er religion for nogle.

Held og lykke med købet, du bevæger dig ind i en verden af spændende oplevelser.

AMD 4000+ / Notura NH-U12
    Abit KN8 SLI
    XFX 7900GT / Zalman VF900
    Kingston value 2 x 1G
    Tagan TG480-U15[
    Barracuda 7200.10 250G

• Ja det syntes jeg da egentlig også det er.

Som du selv siger så skal man vælge ud fra erfaring og behov min erfaringer siger at sony kameraet ikke er så godt et valg som de andre.

Jeg kører pt. med canon men har flere gange overvejet nikon og den religions krig som nogen kører kan jeg ikke bruge til noget.

Jeg ville til enhver tid også hellere have et pentax K10D end det sony.

Lige meget hvad du vælger så for du med D40, D40x, D50, D80, 350D og 400D et godt kamera som leverer nogle gode billeder og har mange muligheder.

Du kunne jo også kigge på et brugt 20D som er en tak højere oppe i klasse.

| asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

Originally posted by _WHAT_

Dårlige farver, langsom fokus, fnider, støj, upræcis fokus, skidt hvidbalance måling.

Det er første gang sony kaster sig over denne type kamera og de har sgu noget at lære endnu også hvad ergonomi angår. Kan være det kommer men pt ikke noget jeg skulle i nærheden af.

Det lyder utroligt meget som om at du ikke selv har prøvet det kamera og sammenlignet det med et 400D.

Originally posted by Zaxzz

Det lyder utroligt meget som om at du ikke selv har prøvet det kamera og sammenlignet det med et 400D.

Hvis du lige læste hvad jeg skrev så har jeg haft 3 styk i hånden og har faktisk brugt næsten brugt det mere en 400D sådan sammenlagt.

Dog langt fra så meget som jeg har brugt 350D.

Originally posted by _WHAT_
    Hvis du lige læste hvad jeg skrev så har jeg haft 3 styk i hånden og har faktisk brugt næsten brugt det mere en 400D sådan sammenlagt.

Dog langt fra så meget som jeg har brugt 350D.

Jeg har læst det du har skrevet, men så har du vist ikke sammenlignet dem særlig godt. Af alle de billeder jeg har set sammenlignet mellem 400D og Sony'en, der er de næsten identiske. Hvor 400D har en fordel i lav ISO-støj, så har Sony'en indbygget IS. "Medmindre du vil spendere en mindre formue på stabiliserede objektiver, så overgår Sony'en alt i den samme prisklasse." Sagde ekspedienten i hvert fald.

Originally posted by Zaxzz

Jeg har læst det du har skrevet, men så har du vist ikke sammenlignet dem særlig godt. Af alle de billeder jeg har set sammenlignet mellem 400D og Sony'en, der er de næsten identiske. Hvor 400D har en fordel i lav ISO-støj, så har Sony'en indbygget IS. Medmindre du vil spendere en mindre formue på stabiliserede objektiver, så overgår Sony'en alt i den samme prisklasse. Sagde ekspedienten i hvert fald.

Tror du på alt hvad en ekspendient siger til dig???? Så er du sku lidt naiv.

Jeg skal ikke kunne sige hvilket kamera der er bedst eller hvorfor.

Men jeg tror ikke at der er et som skiller sig voldsomt ud fra de andre. Jeg ville tage det som ligger bedst i hånden.

Originally posted by recruit

Tror du på alt hvad en ekspendient siger til dig???? Så er du sku lidt naiv.

Nej, det gør jeg da godt nok ikke... måske skulle jeg have sat det i "", men det er kun den sidste sætning jeg har quoted ekspedienten for.

Originally posted by recruit
    Jeg skal ikke kunne sige hvilket kamera der er bedst eller hvorfor.

Men jeg tror ikke at der er et som skiller sig voldsomt ud fra de andre. Jeg ville tage det som ligger bedst i hånden.

Woooord.

• Jeg ville også anbefale Canon EOS 400D. (har selv lige bestilt et)
    Det ligger godt i hånden (ihvertfald i min hånd)
    Hurtig opstarts tid
    Og meget mere godt!

Eller noget helt andet, pentax k10d som ''lahnet'' nævner, så godt nok lidt dyere!
    Men hvis jeg var dig, så ville jeg prøve at holde de forskellige kameraer i hånden først..

• Pentax'et er lidt for dyrt. Det er meget muligt jeg kigger lidt brugt. Folk passer jo som regel på den slags ting her.
    Jeg har kigget mig meget omkring. Jeg ved ikke helt. Hvor godt er D40x ud over at man ikke kan bruge gamle objektiver? jeg har ingen alligevel jo..
    Men hvis det alligevel ikke er rigtig godt er det jo træls. Synes bare at have hørt kitobjektiver er ret nice, hvilket med alle kameraerne er startobjektivet.
    Mangler det ellers vigtige features?
    Støjer det meget?
    Det tiltaler mig ikke så meget at sonyet støjer mere. Har kigget på dpreview og jeg synes det er en del mere. Jeg synes Canons virker bedre rent teknisk.

• Det er helt sikkert et ok kamera sådan et 400D, men mange mugligheder.

Men spørger du mig, så havde jeg ikke valgt sådan et og det er ene og alene af den grund at jeg synes at man holder elendigt på det, min fingre kommer nærmest i klemme mellem grebet og objektivet.
    Men hvis man har dame fingre er det sikkert fint nok. :D

Nu har jeg jo det mindste Dslr kamera fra Nikon, det levet fulgt ud op til mine forvendtninger, super lækkert kamera.

Det næste kamera jeg skal have, bliver næsten 100% sikkert et Nikon igen. Et D80 står på ønskelisten.

Jeg vil anbefale dig at du prøver at holde de diverse kameraer i hånden inden du køber. ;)

• det vil jeg også. Men det tekniske er og ret vigtigt :)
    Det irriterer mig lidt at diverse sites ikke tester med kitobjektiverne. Har set flere sige at D400's ikke tegner så flot, og at d40x'ets er det bedste ca. Deriblandt dig jo faktisk..
    Jeg gad godt se dem head to head i en professionel test som feks dem på dpreview, men med kitobjektiver.
    Det er mest de to jeg hælder mod pt må jeg indrømme. Hvor stor er prisforskellen på et objektiv med fokusmotor og et nogenlunde tilsvarende uden, ca?
    Hvis det tegner meget bedre kan man jo nok leve med at skulle betale en kende mere for hver objektiv (ejg regner slet ikke med at anskaffe den slags lige med det første), manglen på mulgihed for vertikalt greb og lignende, hvilket er ca det der er lidt med..
    Tror jeg?

• De kit objektiver der er med er ok allesammen og forskellen på dem er sgu minimal og bliver først tydelig hvis du begynder at lave nogle halv store print i over A4 og den er stadig meget lille.

Jeg har taget nogen billeder med kit optikken ved canon og de fejler sgu ikke noget.

Med hensyn til størrelse så er D40 jo faktisk en lille bitte smule mindre end 400D og faktisk syntes jeg den er næsten være at holde ved men det er alt sammen smagssag.

400D vinder utrolig meget ergonomi hvis man smider batterigreb på, der syntes jeg ikke D40 eller D40x vinder helt så meget. Skal lige siges jeg stod og testede de nikon huse til speedoflight her i fredags der var hele lineup fremme :)

Et par eksempler som er taget med canon's kit objektiv.

http://www.theis.dk/fotogalleri/thumbnails.php?album=77

http://www.theis.dk/fotogaller…yimage.php?album=80&pos=0

http://www.theis.dk/fotogaller…yimage.php?album=28&pos=0

http://www.theis.dk/fotogaller…yimage.php?album=28&pos=1

• Sorry for OT, men hvilken optik har du brugt til: http://www.theis.dk/fotogaller…yimage.php?album=80&pos=2

Ville også stærkt overveje et batterigreb!

Originally posted by Lecter

Sorry for OT, men hvilken optik har du brugt til: http://www.theis.dk/fotogaller…yimage.php?album=80&pos=2

Ville også stærkt overveje et batterigreb!

Det billede er skudt med Canon EF-S 10-22 og er taget på 14mm så er slet ikke helt ude i vidvinkel :)

Batterigreb er en virkelig god ide så det vil jeg meget varmt anbefale man kigger på. Det er sgu lige meget hvilket kamera man har så er det en ting som man ikke bør undvære.

• Desuden kan EF-S objektiver kun monteres på 1.6 crop kameraer så giver helt sig selv :)