Håndtering af tøris ( transport osv )

• Hejsa!
    Vi er et par stykker som vil ha en boks-fuld tøris med på roskilde festival i år. Måden hvorpå vi vil opbevare det foregår i sådan en flamingokasse, er faktisk en varmekasse, sådan nogle som kokke bruger. Er det sikkert nok at transportere det i en bus ( med lukket låg ) ? Vi skal køre fra Aalborg - Roskilde. Når vi skal bruge det, er et par arbejdshandsker af læder så beskyttelse så nok ? Hvis det står i solen ( i kassen ) så fordamper det vel, korrekt eller ? Når festivallen er ovre, hvordan skaffer vi os så mest korrekt af med det ? Jeg tænker på, er det skadelig for naturen på nogen måde ? Hvad vil I anbefale ?

Har aldrig haft noget med tøris at gøre før, men er naturligvis klar over at det ikke er noget at spøge med!

Håber I kan hjælpe os!

P.F.T

• Jeg trode sådan noget forsvandt forholdsvist hurtigt, altså på en dag, men det kan da være jeg tager fejl.

En anden ting er, tøris på en festilva fuld af stive mennesker, jeg tror ikke det er en særlig god ide.

E8400 @ 4.05GHz 1.2V Lapped/Lapped TRUE Black 2xP12
    HD4850 512 @ 730/1075 HR03 GT B9

Originally posted by nano
    Jeg trode sådan noget forsvandt forholdsvist hurtigt, altså på en dag, men det kan da være jeg tager fejl.

En anden ting er, tøris på en festilva fuld af stive mennesker, jeg tror ikke det er en særlig god ide.

Har jeg også lige fundet af at det nok desværre gør. Øv , læste ellers et tip på ekstrabladet om at det var en go måde og køle bajere på :P Men gider ik hvis det kun er 1 dage vi kan benytte det.

• Ja det er fint i sådan en flamingokasse, men det suger ilt til sig, så man kan ikke ha det stående inde i et så lukket rum, for det kan ende med man får det dårligt og evt. kan besvime, især farligt hvis man kører bilen selv.

Det samme gælder LN2.

Det er nice at ha kolde øl ja, men et koldt klæde over ens øl som så ligger i solen gør også ens øl kolde..

EDIT: Da vi havde OC event stod det i sådan en flamingokasse der, også den måde det blev transporteret til dørs.

Mvh Mads :T

• Det er jo lavet af CO2, og det er det man blir dårlig af når det fordamper.
    Symptomerne på CO2-forgiftning (Hypercapnia) er typisk øget åndingsfrekvens og åndingsmodstand, angst, besvimelse og død.

• At have det i bussen er en skidt ide.
    At have en kasse med 10 kg skulle kunne holde lukket i nogle dage, op mod en uge, hvis jeg ikke husker fejl. Det er hvis den bare står lukket. Hvis man går og smider med det osv holder det kortere ;)
    Det samme hvis man kaster øl i.

• Tøris er herligt til at køle øl/sodanvand med, men sørg for det ikke ligger helt op af hinanden, ellers kommer der bare en ordentlig klodt is inden i ølen, og så er der ikke meget at drikke og brusen forsvinder :)

Har rodet meget med tøris (500KG+), hvor jeg dog har 25KG af gangen for det meste.
    Hvis intet bliver brugt og ligger i en køletaske, tager det ca. 2-3 dage før alt er forsvundet af sig selv, så du skal sørge for at bruge det i starten.

ps. det jeg normalt bruger er i stænger af ca. 5 CM, så det forsvinder noget hurtigere end en stor klodt pga overflade arealet.

• Det kan i sagtens.

men den skal sku være tæt den kasse ;)
    Brug noget tape rund langs kanterne , og bare vær venlig med det.

Så kan i jo smide den ned i 2 sorte sække og tape dem til også.
    Så kan i jo se det hvis den lækker :)

HUSK man skal ikke ligge øl eller sodanvand KLODS op af det, selv hvis de ikke fryser så forsvinder brusen :(

Det er VIRKELIG nedern.

Der er jo mange smarte måder at gøre det på.
    Hvorledes vil i helt præcis gøre ?

Det kan skam godt holde 2-5 dage alt efter hvor god en kasse i har.
    Lad mig se kassen måske eller en identisk ? :D

• CO2 er ikke "giftig" som sådan, men den fortrænger ilten. God ventilation...så skulle der ikke være nogle problemer.

edit: Pas på med at komme tørisen ned i en container og forsegle fuldstændig = kabooooom

• hvem vil dog have så kolde øl :ohmy:

den bedste måde at køle øl på til festival er by far, en "swampcooler"..
    du tager en lav (ca lige så høj som dåserne) papkasse og lægger en plastikpose uden om... et håndklæde ned i, gerne et "vamset" et, så stiller du bare øllene ned i den og fylder den op med vand...
    toppen af øllene må ikke være dækkede af vand! så lægger du den anden halvdel af håndklædet op over øllene, og så har du kolde øl.

hvis det står ude i solen, og der er god ventilation, kan øllene blive så kolde at det gør ondt i tænderne at drikke dem! absolut ingen grund til tøris (ud over at det kunne skabe sjove situationer)

ekstrabladet ved vist ikke hvad de snakker om

Pentium d805 2660@3660Mhz
    775dual-vsta
    Geforce 6800 GS/XT super 512 MB gddr3.
    1536 mb ddr400 3-3-3-7 (4gb ballistix bestilt)
    120+200+250 GB Maxtor sata
    logitech tastetur - razer diamondback magma - s&s steel gaming pad - gg3 gaming glove

• Også det jeg snakkede om tidligere, skide smart! :))

Mvh Mads :T

• i skal også passe på at øllet ikke ligger der for længe!!

For så springer dåsen ..

jeg prøvede sidst jeg var i besidelse af tøris at ligge en dåsebajer ned i det. Den var forholdsvis varm, og efter 3min i tørisen, var den PÆNT kold!!

Mig og en ven har designet og svejset en køleboks til tøris til roskilde.
    Der kan ca være 3-4 rammer bajere i den, og der kan nok ligge 2kg tøris i den.

Det går ud på at der ligger tøris i bunden, så en aluplade oven på tørisen , også bajere oven på den plade, alt sammen i en alukasse med isolering.

• Svin :)) Kigger forbi jeres telt og køler øl så :P hehe aj tror sku vi dropper det tøris sjov, vil ikke risikere noget, og har også hørt det tip med håndklædet i solen, den virker lidt mere "promille-venlig" end at skulle rode med tøris. Tak for tippet med papkassen noferatu :)

• Jeg ville sku tage tørisen med.

Der er INGEN andre måder at køle øl til 20 mennesker på :D

Man skal bare have en spejder skovl med, en stor fiske kasse og 20 kb tøris.

Så graver man ca 50 cm ned i jorden, Smider en plade issulering i bunden, tøris kassen derned.
    Issuler rindt langs kanterne også lav nogle huller i tøris kassen.

Det burde sku være nok :)