• Hey tweakers.

Jeg har her for nyligt hørt om "KIVA".
    Det er en organisation der hjælper fattige folk i gang med deres "business".

Det det går ud på er at man "låner" nogle penge til en person man selv vælger, og når personen får sin forretning i gang og begynder at tjene penge så bliver der betalt tilbage.

Jeg synes at det er en fantastisk god ide og måde at hjælpe andre i gang på, mikrofinanciering på den fede måde :hb:

I kan se det for jer selv: http://www.kiva.org/

Originally posted by GiZzZa
    Hvor godt er man sikret?

Sikret hvordan?

Som at man får sin penge tilbage eller som at pengene går til det rigtige formål?

We show you where your money goes
    Kiva provides a data-rich, transparent lending platform for the poor. We are constantly working to make the system more transparent to show how money flows throughout the entire cycle. The below diagram shows briefly how money gets from you to a third-world borrower, and back!

og de har en del supporters som ikke vil supporte i tilfælde af fake : http://www.kiva.org/about/supporters/

og de svarer selv på en del spørgsmål her: http://www.kiva.org/about/faq/…_I_keep_track_of_my_loans

Og så lige denne her:

• Laver lige et firma og så betaler jeg tilbage når jeg engang er gået igang med firmaet, om 10 år.

i7-7700K@5.1GHz (delidded - delid.dk )- Corsair H115i Pro AIO- ROG STRIX 2080 ti OC - Asus Prime-P Z270 - 16 GB DDR4 Corsair Vengeance 3200 MHz - Corsair 750TX - 500GB EVO 960 NVMe

Originally posted by Happy^
    Har svært ved at se hvorfor jeg skal låne penge ud til nogen.. hvad får jeg ud af det?

"nøøørrrhh du kan godt gøre noget for at hjælpe andre" - banken er til for at man kan låne penge. Vil banken ikke låne en penge, så er der nok en god grund til det.

Nu er det jo ikke sikkert at der i de områder som hjælpen går til er skide mange banker. Det er jo typisk til områder der er pænt meget ude og skide.

Jeg syntes egentlig ideen er rigtig god. Du kan vælge at give til røde kors eller sådan noget og være 100% sikker på ikke at få noget igen eller ud kan give her og være rimelig sikker.

En positiv ting kunne også være at de penge nok bliver brugt fornuftigt da de føler en form for forpligtigelse til at få dem betalt tilbage. Det betyder at de nok bruger dem på noget som på sigt kan give dem penge i stedet for mad her og nu.

| asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

• Jeg ville da også 10 gange hellere give til dette end til organisationer som Røde Kors. Her går de ind og er med til at indrette et bæredygtigt samfund så de på et tidspunkt gerne skulle kunne klare sig selv.

Ved de store organisationer ved man at de første 80 % eller mere går til lønninger administration osv.

Kan forresten lige nævne at denne lånetype er opfundet af en Asiat (Laos, Cambodia eller deromkring), og han vandt Nobels Fredspris i 2006 (hvis jeg husker korrekt).

- Anders

---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

• Muhammed Yunus (og wiki) fra Bangladesh
    Happy:

Har svært ved at se hvorfor jeg skal låne penge ud til nogen.. hvad får jeg ud af det?

Ikke noget end at du får hjulpet nogen som har brug for det.
    Det samme kan du jo spørge mht. alle andre nødhjælpsorganisationer.

Min personlige holdning er at vi alle er en del af et fællesskab og har pligt til at hjælpe hinanden, men det jo min holdning.