#17 Billederne | Børn

• |Henrik|
    [Blocked Image: http://img403.imageshack.us/img403/1839/signeme1.jpg]

jacobask
    [Blocked Image: http://kritik.askhansen.dk/Uffe.jpg]

Lahnet
    [Blocked Image: http://img409.imageshack.us/img409/3261/copyofjosefine10r9resizeh0.jpg]

celfa
    [Blocked Image: http://img73.imageshack.us/img73/7269/img6350frederezqe6.jpg]

Dare devils billede er ikke med grundet manglende exif bare så han er fri for at skrive og spørge.

| asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

• Ville ellers godt selv have deltaget med et billede til den her opgave men har jo været under kniven og da det var i foden har jeg ikke lige haft så mange muligheder :(

|Henrik|
    Et nemt lille trick til at gøre sådan et billede lidt bedre er større afstand til baggrunden. På dit billede kaster lille signe (mener det er hvad hun heder :) en skygge på væggen bag hende som ikke er så køn.

Hvis du stiller hende 2 meter væk fra væggen har du lyst det problem men har stadig den samme baggrund. Dine hudtoner er en smule røde, kan hurtigt klares med lidt hue saturation. Derudover tror jeg godt billedet kunne klare lidt levels det virker lidt fladt især på højlys siden.

jacobask
    Rigtig gode farver og faktisk et ret godt billede. Det jeg savner mest er lidt kontakt med barnet altså at øjne lige havde været lidt mere imod kameraet så man fik mere af hans udtryk med.
    Et lille skud fill flash havde nok også været godt havde lidt løftet øjne lidt og klaret noget af skyggen på siden af ham.

Lahnet
    Det her rammer ikke rigtig i min smag. Baggrunden er meget rodet og det forstyrer. Der er bevægelses uskarphed som i det her billede bliver for meget i mine øjne og ikke rigtig bidrager med noget. Du har også nogle områder som er på kanten til at kridte ud.

celfa
    Uha godt forsøg på et billede desværre mangler det lige det sidste. Baggrunden bliver rodet men det er jo ikke altid nemt. Laver dybdeskarphed havde dog nok hjulpet en del. Jeg ville rigtig gerne have haft bolden eller hvad han nu slår efter med i billedet. Det er jo et action skud og lidt langsommere lukketid kunne måske have fanget lidt bevægelse i hans slå arm.

En ting til action skud. Normalt har det en retning hvilket det også har her, fra venstre mod højre. Din person er placeret meget midt i billedet og har lige meget plads til begge sider. Når man skyder action skud er det en god ide at lave plads i den retning det hele bevæger sig. Så laver vores hjerne selv en opfattelse af bevægelse hvilket giver billedet mere dynamik.

Prøv evt. at kigge det her billede hvis du dækker venstre side af den men hånden mister det meget af dens effekt. http://www.theis.dk/fotogaller…image.php?album=49&pos=11

Originally posted by _WHAT_

Dare devils billede er ikke med grundet manglende exif bare så han er fri for at skrive og spørge.

Ja nu har gym kun gallafest en gang om året.. Så det burde ikke være så svært at regne ud, at det er fra i fredags.. :idea:..

.. men hvis det skal være så firkantet hvordan tilføjer man så exif?

[ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]

[ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]

• _What_
    Ja, kontakt er altid godt. Mit problem var lidt af de andre billeder jeg havde fået taget (med kontakt) gav alt for lidt liv i resten af billedet, og lagde alt for meget op til et "centreret" motiv, hvilken jeg ofte syntes bliver noget kedeligt.
    Jeg tror faktisk at du tidligere har nævnt at jeg burde benytte fill-flash og det er sku nok ved at være tiden hvor jeg skal have skaffet mig en ordentlig flash! På den anden side kan jeg faktisk godt lide at der er nogle skygger til at fremhæve "formen" - måske virker det bedere i S/H, men jeg syntes ofte at man mister noget spil ved at lyse de mørke område for meget op.

|Henrik|
    Et teknisk rimeligt godt billede, men som _What_ skriver er der lidt problemer med skyggen på baggrunden.
    Jeg savner også lidt mere udtryk hos Signe.
    Igen har _What_ ramt ret lige på - det giver ofte en meget større dynamik i billedet, hvis man bruger et større omrøde af lysspekstret (fra helt hvid til helt sort)
    Læs evt lidt her: http://www.outbackphoto.com/workflow/wf_55/essay.html

Lahnet
    Et dejligt udtryk, som desværre bliver ødelag lidt af den store bevægelsesuskarphed. En større blænde og lidt hurtigere lukketid ville måske have givet en større skarphed i ansigtet mens bevægelserne stadigt ville kunne ses i hår og arme - måske ville det som bonus også have slåret baggrunden lidt yderligere (den er en anelse rodet nu).

Celfa
    Et ret godt billede med at godt udtryk. _What_ har nævnt det, men jeg er nok også mest til ikke at centrere motivet for meget (specielt actionmotiver).

/ask

Originally posted by Dare_Devil

Det er ikke noget man tilføger, men noget kameraet skriver i billedet, så sørg for at rediger og gem uden at skære copy/paste billedet over på et "tomt" lærred.

Du skal også være opmærksom på om det pogram du bruger til at skære i et billede med kan finde ud af at beholde/gemme EXIF.

/ask

• Hmm.. :P.. Kan ikke lige gennemskue, hvordan jeg skal beskære uden at copy/paste? Men med hensyn til program, så bruger jeg Adobe Photoshop CS2 eller CS3 (er lige ved at lære 3eren at kende) ;)

[ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]

[ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]

• Dare D:Når du gemmer vælger du Save As i stedet for Save for Web. Så bliver Exif på billedet.

Ellers tak for kritikken, lidt synd der kun var 4 med.

Mit eget falder åbenbart kun i min egen smag. Et billede virker helt anderledes når man har set siturationen "live", noget jeg helt sikkert vil tænke over i fremtiden.

AMD 4000+ / Notura NH-U12
    Abit KN8 SLI
    XFX 7900GT / Zalman VF900
    Kingston value 2 x 1G
    Tagan TG480-U15[
    Barracuda 7200.10 250G

Rettet en gang, sidst af Lahnet ().

• Super tak for kommentarene WHAT & jacobask, igen nogle kommentarer jeg kan bruge fremover til min videre drift som amatør fotofreak. :9xo

Og ja WHAT hun hedder Signe. :)

EDIT, jeg kunne godt tænke mig at høre fra jer, og jeg har beskåret billedet rigtigt. ?

Originally posted by |Henrik|
    Super tak for kommentarene WHAT & jacobask, igen nogle kommentarer jeg kan bruge fremover til min videre drift som amatør fotofreak. :9xo

Og ja WHAT hun hedder Signe. :)

EDIT, jeg kunne godt tænke mig at høre fra jer, og jeg har beskåret billedet rigtigt. ?

Til den her type billede er det faktisk helt ok beskåret. Du kunne måske være gået endnu tættere på og have udelukket mere baggrund men ikke helt galt.

_What_
    Ja, kontakt er altid godt. Mit problem var lidt af de andre billeder jeg havde fået taget (med kontakt) gav alt for lidt liv i resten af billedet, og lagde alt for meget op til et "centreret" motiv, hvilken jeg ofte syntes bliver noget kedeligt.
    Jeg tror faktisk at du tidligere har nævnt at jeg burde benytte fill-flash og det er sku nok ved at være tiden hvor jeg skal have skaffet mig en ordentlig flash! På den anden side kan jeg faktisk godt lide at der er nogle skygger til at fremhæve "formen" - måske virker det bedere i S/H, men jeg syntes ofte at man mister noget spil ved at lyse de mørke område for meget op.

Det er jo ikke altid nemt at få det til at gå op i en højere enhed nej :) fill flash er ikke så nemt at bruge men giver en god effekt hvis det bliver gjort ordenligt. Du kan sagtens have formgivende skygger alligevel det giver bare mere detalje i skyggerne.

Syntes helt sikkert ikke du skal lave det her billede om til s/h der er nogle gode farver i billedet som er med til at løfte det.

Originally posted by Dare_Devil

Ja nu har gym kun gallafest en gang om året.. Så det burde ikke være så svært at regne ud, at det er fra i fredags.. :idea:..

Der er jo en del flere info i exif end dato og de info kan være med til at lære folk noget. Desuden bliver gallafest afholdt på vidt forskellige tidspunkter rundt omkring i landet :)

Originally posted by Lahnet
    Mit eget falder åbenbart kun i min egen smag. Et billede virker helt anderledes når man har set siturationen "live", noget jeg helt sikkert vil tænke over i fremtiden.

Og lige netop ved dette emne er der ekstra stor risiko for at falde i, da man jo (som regel) kender ungerne og derfor meget nem bliver lidt farvet af dette.

At det kun falder i din smag er ikke helt rigtigt. Måske fik jeg skrevet det for hårdt, men jeg syntes faktisk at motivet er ret godt, men at det tekniske halter en anelse.

/ask

celfa
    Uha godt forsøg på et billede desværre mangler det lige det sidste. Baggrunden bliver rodet men det er jo ikke altid nemt. Laver dybdeskarphed havde dog nok hjulpet en del. Jeg ville rigtig gerne have haft bolden eller hvad han nu slår efter med i billedet. Det er jo et action skud og lidt langsommere lukketid kunne måske have fanget lidt bevægelse i hans slå arm.

En ting til action skud. Normalt har det en retning hvilket det også har her, fra venstre mod højre. Din person er placeret meget midt i billedet og har lige meget plads til begge sider. Når man skyder action skud er det en god ide at lave plads i den retning det hele bevæger sig. Så laver vores hjerne selv en opfattelse af bevægelse hvilket giver billedet mere dynamik.

Prøv evt. at kigge det her billede hvis du dækker venstre side af den men hånden mister det meget af dens effekt. http://www.theis.dk/fotogaller…image.php?album=49&pos=11

Takker :) Billedet er taget til en konfirmation. Jeg havde næsten aldrig tid til at skyde løs, for så kom der en sang eller et eller andet :P

Jeg giver dig nu ret i det hele;) Kan sagtens se det når jeg læser det du skriver og kigger på billedet i mens. Men jeg har da fundet ud af at action billeder er meget sjove at tage :clap:

EDIT: Theis, der er ingen bold. Det er "kongespil" sådan noget hvor man kaster med pinde. Han har bare ikke forstået reglerne med underhåndskast.

Celfa
    Et ret godt billede med at godt udtryk. _What_ har nævnt det, men jeg er nok også mest til ikke at centrere motivet for meget (specielt actionmotiver).

Takker. Og giver dig fuldt ud ret i det med centrering.

Kan i bedre lide denne beskæring :) ?

[Blocked Image: http://img370.imageshack.us/img370/4554/fredeiw9.jpg]

Lige lidt kritik af jeres andres:

|Henrik|
    Udmærket skud. Billedet virker lidt fladt/gråt/kedeligt. Det kan nok ordnes med en gang leves i photoshop. Derudover er der kommet en kraftig slagskygge - der har theis jo kommet med løsningen: Hvis du stiller hende 2 meter væk fra væggen har du lyst det problem men har stadig den samme baggrund. Ellers et fint billede :)

jacobask
    Jeg ville gerne have haft lidt øjenkontakt. Der mangler lidt skarphed. Ellers et godt billede :) God baggrund, lidt ærgerligt den store sorte skygge er der.

Lahnet
    Jeg hopper med på vognen. Jeg kan ikke lide det. Billedet havde sikkert været godt skarpt og klart. Fordi selve ansigtudtrykket er godt. :)

Intel i5-4690K @ 4,7ghz
    Coolmaster EVO212
    ASUS Z97-A
    Crucial Ballistix Sport 2x4GB
    Crucial MX100 240GB SSD
    Gigabyte 970 G1 4GB
    Fractal Design Arc Midi R2

Rettet 2 gange, sidst af celfa ().

Originally posted by |Henrik|
    Takker for kritik til dig også celfa. ;)

Måske jeg skulle ha' givet hende en mere farveri bluse på. :)

Tror jeg faktisk havde livet billedet lidt op ;)

Intel i5-4690K @ 4,7ghz
    Coolmaster EVO212
    ASUS Z97-A
    Crucial MX100 240GB SSD
    Gigabyte 970 G1 4GB

Originally posted by celfa

Tror jeg faktisk havde livet billedet lidt op ;)

Tror jeg så er en dum ide for så ville den få opmærksomheden istedet for hende og det er jo ikke meningen.

Originally posted by _WHAT_

Tror jeg så er en dum ide for så ville den få opmærksomheden istedet for hende og det er jo ikke meningen.

Bare en anelse. Måske en lidt kraftigere blå eller sådan noget. Selvfølgelig ikke pang farver.

Intel i5-4690K @ 4,7ghz
    Coolmaster EVO212
    ASUS Z97-A
    Crucial MX100 240GB SSD
    Gigabyte 970 G1 4GB

Rettet en gang, sidst af celfa ().