Vil XP OEM virke på min nye pc?

  • Hey,


    Jeg står og skal sælge min gamle computer, hvor jeg i øjeblikket har installeret Windows XP i OEM-versionen. Jeg overvejer dog, om jeg kan beholde OS'et til den nye computer, som jeg selv vil samle til sommer.


    Jeg er udmærket klar over ideen med OEM, ligesom jeg godt ved, at hvis man skifter en eller flere vitale komponenter i computeren, så vil versionen ikke være gyldig længere. Men (...) jeg fandt først ud af for et par uger siden, at jeg faktisk havde en OEM-version af Windows XP, for jeg har stort set ikke haft problemer med Microsofts support. Den har altid virket, som det var en normal licens.


    Imens jeg har ejet denne version af Windows, har jeg haft - hold nu godt fast - 2 bundkort, 3 CPU'er, 3 HDD'er, 2 sæt RAM og 3 GPU'er, men jeg har kun haft brug for at ringe til deres call-center én gang. Til mit held, lader det til pga. OEM-versionen, fik jeg fat i en svensker, som jeg absolut ikke forstod. Det endte med, at jeg fik åbnet min licens igen, og nu er spørgsmålet, om jeg kan bruge den samme licens til mit nye system? Eller om jeg skal bide i det sure æble, sælge den gamle licens med det nuværende system og købe et nyt OS til den tid?

    Computer games don't affect kids, I mean if Pac Man affected us as kids, we'd all run around in a darkened room munching pills and listening to repetitive music.
    - Kristian Wilson, CEO, Nintendo Gaming Corporation, Inc, 1989

  • ja det er slet ikke noget problem så længe vi ikke snakker vista OEM

    Corsair Spec Alpha Red Custom, dual rad + single rad in front - Intel 7600k@4.9 1,24 vcore watercooled - 8GB Geil Forza DDR4 3000mhz - 450W Thermaltake SMART PSU - Kingston HyperX 240GB SSD - Asus GTX1060.

  • Det havde jeg også regnet med. De kan formodentligvis ikke se, hvilke dele jeg har skiftet ud, så jeg tænkte godt, at jeg bare kunne give den en søforklaring om et nyt bundkort, og så burde det være i hus.


    Og det skal ikke forstås, som jeg prøver at snyde deres system, men jeg gider bare ikke betale for XP en gang til, når jeg alligevel regner med at skifte til Vista, når SP1 udkommer.


    Så tak for hjælpen, gutter. :9xo

    Computer games don't affect kids, I mean if Pac Man affected us as kids, we'd all run around in a darkened room munching pills and listening to repetitive music.
    - Kristian Wilson, CEO, Nintendo Gaming Corporation, Inc, 1989