"Universal" objektiv til Nikon?

• Hey Tweak.

Jeg har sådan lidt for sjov kigget rundt efter et "universal" zoom objektiv til mit D50.
    Dvs. et objektiv med en brændvidde der spænder imellem de 28 - 200 mm.

Jeg er ikke typen der slæber hele kameratasken med når jeg skal ud og skyde lidt billeder, så ville gerne have et objektiv der er godt til det hele, fra vid-vinkel til tele.
    jeg har tænkt på at have mit std Nikkor objektiv på 18 - 55mm og så købe et suplerende 55 - 200mm, men jeg tror jeg ville blive irriteret over at skulle skifte objektiv hele tiden, og slæber som sagt normalt ikke hele tasken med når jeg er ude.

Jeg står ikke lige med de helt storer penge så det må heller ikke være for dyrt.

Jeg har selv fundet dette objektiv fra Sigma:
    http://www.sigma-photo.com/len…s.asp?id=3270&navigator=2

Det står til 1700kr hos kamerashop.dk

Umidelbart synes jeg det ser godt ud, men ville lige høre hvad i synes, eller om i har andre ideer.
    som sagt skal prisen helst ligge omkring det sammen som Sigma'en der.

Mvh TheiZ ;)

• Objektiver ligger på kanten ti et superzoom-objektiv. Superzooms leverer ikke optimal optisk kvalitet, pga. det store spekter de skal spænde over. Vi taler her om 7,14x optisk zoom, og det gør at du vil få nedsat skarphed, mere kromatisk aberration og andre ikke-ønskelige objektivfænomener, i forhold til objektiver med mindre x optisk zoom.

Dog er jeg lidt i tvivl for den ligger lige på grænsen til det man ville kalde en superzoom. Syntes nu du skal overveje at køre med 2 objektiver.

Intel i5-4690K @ 4,7ghz
    Coolmaster EVO212
    ASUS Z97-A
    Crucial Ballistix Sport 2x4GB
    Crucial MX100 240GB SSD
    Gigabyte 970 G1 4GB
    Fractal Design Arc Midi R2

• Hvis linsen skal have så meget zoom tror jeg ikke du får meget linse for 2k. En 55-200 til samme penge vil være af noget bedre kvalitet, så jeg vil nok bare råde dig til at skifte linse hver gang du skal bruge noget nyt.

zepto 6224w \ 14.1''
    c2d 1.66ghz \ 8600m gt

dfi lanparty 915p-t12 ut \ intel p4 3.0ghz
    geil value 2*512 mb pc3200 [2,5-4-4-8]
    leadtek 6600GT pci-e \ seagate 120gb
    chieftec 410w \ lg flatron l1915s 19'' tft

http://www.kidsmythology.com

• Hmmm okay, det var jo ikke just positiv kritik.

Hvad så hvis man går lidt ned, og siger en 18 - 135mm eller noget ligenende.
    Er det så stadig umuligt at finde noget godt i den prisklasse, og som du siger celfa ikke giver nedsat skarphed og de andre nævnte dårligdomme?

Med andre ord hvor langt skal man ned i zoomområde før at man kan få noget godt til de penge?

• Nikon har en sindsyg god mega zoom. Nikor 18-200VR det er et rimelig nyt objektiv men er virkelig også det bedste jeg har set af superzooms.

| asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

Originally posted by ||TheiZ||
    Hmmm okay, det var jo ikke just positiv kritik.

Hvad så hvis man går lidt ned, og siger en 18 - 135mm eller noget ligenende.
    Er det så stadig umuligt at finde noget godt i den prisklasse, og som du siger celfa ikke giver nedsat skarphed og de andre nævnte dårligdomme?

Med andre ord hvor langt skal man ned i zoomområde før at man kan få noget godt til de penge?

Som jeg skrev skal du ikke langt ned i mm. Men det område din 28-200 mm spænder over er stort ;) Derfor der kan komme en masse snavs. 70-300 mm (eller der omkring) er bedre det er jo kun 4,2 x zoom.

Men 18-135 er jo også 7,5 x zoom ;)..

Men hvad er det du går efter? For du svinger da meget rundt i de forskellige zoom længder.

Intel i5-4690K @ 4,7ghz
    Coolmaster EVO212
    ASUS Z97-A
    Crucial MX100 240GB SSD
    Gigabyte 970 G1 4GB

Originally posted by _WHAT_
    Nikon har en sindsyg god mega zoom. Nikor 18-200VR det er et rimelig nyt objektiv men er virkelig også det bedste jeg har set af superzooms.

Er jo 11,11 x zoom.. Levere den en ordentlig kvalitet?

Intel i5-4690K @ 4,7ghz
    Coolmaster EVO212
    ASUS Z97-A
    Crucial MX100 240GB SSD
    Gigabyte 970 G1 4GB

Rettet en gang, sidst af celfa ().

• Altså det jeg havde i tankerne var et zoom objektiv med en rimelig vid-vinkel, men som samtidig også kan bevæge sig op i "teleområdet" eller hvad man kalder det.

Lige nu har jeg bare det medfølgende Nikkor 18 - 55mm men jeg er begyndt at lege med min fars gamle 100% analoge 135mm objektiv, men her savner jeg MEGET autofocus og lysmåling osv.
    Så kunne godt tænke mig et objektiv som havde begge funktioner og så selvfølgelig autofocus osv. :9xo

• Tror du skal lytte til _WHAT_ ;)
    Med den her Nikor 18-200VR

Jeg ved ikke hvad prisleje den ligger i.

Intel i5-4690K @ 4,7ghz
    Coolmaster EVO212
    ASUS Z97-A
    Crucial MX100 240GB SSD
    Gigabyte 970 G1 4GB

• Jeg kender ikke lige prisen på den men det er uden tvivl det bedste man kan få af den type objektiv. Den har desuden også billedestabilisering hvilket også er et plus.

Men det er rigtig godt objektiv og uden tvivl det bedste af sin slags.

Originally posted by _WHAT_
    Jeg kender ikke lige prisen på den men det er uden tvivl det bedste man kan få af den type objektiv. Den har desuden også billedestabilisering hvilket også er et plus.

Men det er rigtig godt objektiv og uden tvivl det bedste af sin slags.

Jah det lyder godt nok sådan, fandt lige det her på dpreview.
    http://www.dpreview.com/news/0511/05110103nikon18-200vr.asp

749 euro :ohmy: var ikke lige hvad jeg havde i tankerne...

men kvalitet koster jo også, desvære.

• Ja det koster da lidt men det er billigt for så stort et område og den kvalitet vil jeg mene.

• Kan næsten ikke sige andet end du skal spare de penge sammen. Tænk du skal næsten ikke tænkte på objektiv mere. Kun hvis du ville have mere zoom.

EDIT: Den pris de skriver der passer ikke ;) Den kommer til at koste mindre, det er bare vejledene pris. Ikke den endelige udsalgspris i de forskellige shops.

Intel i5-4690K @ 4,7ghz
    Coolmaster EVO212
    ASUS Z97-A
    Crucial MX100 240GB SSD
    Gigabyte 970 G1 4GB

Originally posted by celfa

Kan næsten ikke sige andet end du skal spare de penge sammen. Tænk du skal næsten ikke tænkte på objektiv mere. Kun hvis du ville have mere zoom.

EDIT: Den pris de skriver der passer ikke ;) Den kommer til at koste mindre, det er bare vejledene pris. Ikke den endelige udsalgspris i de forskellige shops.

Hehe er selvfølgelig rigtigt nok ;) men på trods af at det ikke bliver den endelige pris, tvivler jeg stærk på prisen havner nede omkring mit realistiske budget :)

• Nu ved jeg ikke hvad dit budget siger men prisen herjemme ligger på lige godt 5300,-

• Hvis du regner med 2k så behold den kit optik der følger med til kameraet du for ikke bedre for de penge ??

• Nikons 18-200 VR er et super fedt objektiv... Dog kan jeg godt sige dig du skal nok lede lidt efter det da nikon har haft kæmpe leverings problemer i over et år på objektivet :S

Intel i5 760 @ 3.8 GHZ
    Asus P7P55E-LX
    8GB Kingston DDR3
    Asus HD 5850 1GB GDDR5
    Intel X25-V 40 SSD OS system
    4xWD 120GB Sata in Raid 0
    All powered by Corsair 600W
    Samsung SyncMaster 2493HM