VASKE TØJ, jeg blank

• Hej, er begyndt at skulle vaske mit eget kluns, har nogen hættetrøjer som er blevet ret løse og usle at se på. Jeg vasker ved 30 som der står, men der står man kan putte i tørretumbleren ved lave temp, men jeg hænger det til tørre i stedet. Kan dette være grunden til de er blevet helt løse og usle at se på, elastiken i livet er osse blevet helt løs, og hvis man lader den hænge åben med lynlåsen åben, er den osse helt skæv at se på. Er det fordi jeg ikke putter i tørretumbleren eller kan der være en anden forklaring?

TOTAL WEIRD TOPIC, men vil meget gerne have svar, 3 trøjer til ca 1800 er ødelagt :(

SØGER OPTERON 185 til s. 939

Dont hate tha playa, hate tha game
    CPU: Athlon64 3500+ winny@2200mhz
    Bundkort: A8N-SLI deluxe, nVidia nForce4
    Grafikkort: MSI NX6800-TD256E GeForce 6800 PCI-E 256MB GDDR3.@415/881 cooled by ac cooling5 rev.2
    Ram: 2x1GB kingston Value pc3200, 400mhz ddr
    PSU: 450watt, 14A på 12'ern
    CD/DVD drev: NEC DVD-ROM DV-5700A
    DVD brænder: NEC DVD_RW ND-3540A

• For det første skulle du nok have søgt lidt råd fra personen (mor?) som tidligere vaskede for dig, inden du overhovedet gik igang :D

For det andet, så forstår jeg ikke hvorfor dine trøjer bliver løse i det. Hænger du det ud i stormvejr eller spænder du den så meget ud at det "tækker" i den?

Det kan self være at de er alt for våde når du hænger dem op, og derfor er for tunge. Vores vaskemaskine centrifugerer ikke specielt meget når vi bruger en 30ºC vask, så vi centrifugerer ofte lige tøjet en enkstra gang inden det kommer op at hænge ;)

• Langt det meste tøj kan holde til vask ved 40 grader. Jeg har i hvert fald endnu ikke haft nogen problemer med krympet eller ødelagt tøj siden jeg i sommers begyndte at vaske tøj selv. En god idé er i øvrigt at give det en ekstra omgang centrifugering, inden man piller tøjet ud af maskinen. Hvis ikke, er tøjet stadig drivvådt efter vasken, hvilket betyder at det skal hænge til tørre i dobbelt så lang tid.
    Desuden bliver det tungere og hvis stoffet er lidt følsomt, kan det trække i sig selv mens det hænger til tørre, og så er det man risikerer at ærmer og andre dele bliver skæve/længere...

Til dit spørgsmål om tøjet har bedre af at få en tur i tørretumbleren frem for at hænge til tørre, er svaret klart NEJ. ;) Jeg smider aldrig trøjer eller nyere t-shirts i tørretumbleren. For det første krymper tøjet, og for det andet bliver det hurtigt slidt og fnulret. Hvis du dog vil bruge den alligevel, så er tricket med en ekstra omgang centrifugering også her en fordel. :)

At dit tøj er blevet underligt kan i øvrigt skyldes flere ting... dårlig tøjkvalitet, vaskepulver, vaskemiddel, strygning, tørremetode...

Et nyttigt link >> http://glemsom.dk/hjemmet/vaskeanvisninger.htm

• Jeg bruger nu hellere tørretumbleren end tørresnoren.. (bare for at være på tværs af Mikkel)

Når det hænger ude i solen bliver det hurtigt kedeligt i farven.
    Det bleget det helt utrolig meget.
    En tørretumbler slider rigtig nok også på tøjet, og krymber det en lille smule, men som sagt, så vælger jeg hellere tumbleren.

Og 40 grader vil jeg i hvert fald også mene dine trøjer kan tåle.

MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

Originally posted by urbananen
    Jeg bruger nu hellere tørretumbleren end tørresnoren.. (bare for at være på tværs af Mikkel)

En tørretumbler slider rigtig nok også på tøjet, og krymber det en lille smule, men som sagt, så vælger jeg hellere tumbleren.

Jeg tørrer aldrig mit tøj i solen, jeg tørrer det indenfor på et stativ...

Originally posted by urbananen
    Jeg bruger nu hellere tørretumbleren end tørresnoren.. (bare for at være på tværs af Mikkel)

vend vrangen uden på når i hænger det ude i solen, så slipper i for at det falmer (min mor viste mig det :P)

Originally posted by Jacorik

vend vrangen uden på når i hænger det ude i solen, så slipper i for at det falmer (min mor viste mig det :P)

Det samme skal man også gøre når man vasker og tørrer i maskine. Så slider det på indersiden istedet!

- Anders

---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

Originally posted by dna

Det samme skal man også gøre når man vasker og tørrer i maskine. Så slider det på indersiden istedet!

- Anders

Ja glemte jeg lige, tak :9xo :crazyeyes:

• Ærlig talt må jeg sige, at det meste af min dyre tøj bliver vasket mindst muligt.

Bukser vasker jeg kun meget sjældent i maskine, derimod lufter jeg tøjet, og vasker det i hånden.

Jeg gør det for at skåne det og undgå det bliver ødelagt, synes at det ALT for hurtigt kommer til at se slidt ud.

Det eneste som bliver vasket regelmæssigt i maskine jeg har er t-shirts, boxershorts og strømper.

• Jeg er helt sikker på det kun kan vaske ved 30, det står der inde på lappen, for det andet tror jeg osse det er den med tøjet måske er for vådt, men bliver det måske bedre hvis jeg prøver at tumble det næste gang? Det er nemlig elastiken i livet og i ærmerne der bliver helt slappe, de sider ikke tæt efter jeg har vasket trøjerne.

Grafikkort: MSI NX6800-TD256E GeForce 6800 PCI-E 256MB GDDR3.@415/881 cooled by ac cooling5 rev.2

Rettet en gang, sidst af tomaszo ().

• bump

• Selv, så vasker jeg alt mit tøj ved 40 grader. Også selvom nogle få ting måske skulle stå til 30 grader.

Har dog haft enkelte uheld med trøjer, som valgte at blive for små ved første vask. Også selvom, at de kunne tåle 40 grader 8o

Bruger kun tørretumbleren til håndklæder og den slags, hvilke jeg vasker ved 95 grader.

Tørre mit tøj oppe i lejligheden uden problemer, men havde jeg haft en altan, så ville den helt sikkert blive brugt flittigt, når vejret var til det.

Ellers kræver det selvf., at man lufter lidt ud, hvis man vælger at tørre det indendøre. Tørre alligevel tøjet i soveværelset, hvor man alligevel jævntligt lufter ud.