Forslag til forbedringer af portrætter...

• En ting er sikkert du skal op på en højere lukketid, især det sidste billede bærer præg af at være uskarpt.

Dine billeder er langt fra udbrændt og der kunne nemt være mere lys i dem generelt. Hvis du syntes den ene side er for mørk så kan du evt. få en til at holde et stykke hvidt papir lige uden for billedet. Det vil sende noget af lyset fra vinduet tilbage på modellen.

Hvis billederne er kornet er det fordi din iso er blevet for høj. Indstil kameraet på manuel og prøv dig frem. Iso skal du ikke sætte så højt hold den så lav som muligt. Sæt din lukke tid til noget du er sikker på at kunne holde stille. Tommel fingerregel siger samme som din brænde vide. Altså hvis du skyder på 50mm så brug 1/50 sekund eller meget gerne hurtigere. Din blænde kan fint være mindre end den du har brugt i disse billeder.

Pas også på med at have lys tændt i lokalet da det giver dit et gulligt skær på baggrunden og noget af modellen. Det er aldrig godt at få blandet forskellige lyskilder.

| asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

• Bæmdvidden aflæser du på objektivet.

Mht til lukketid så er what's fingerregel god 1/"brændvidde" kan håndholdes - dog vil jeg sjældent gå længere ned end omkring 1/50. Husk at din brændvidde i dette tilfælde skal være den "opfattede" brændvidde, altså hvor crop-faktor er medregnet.

Som sagt kan du sagtens tage mere lys ind inden du begynder at brænde ud. Jeg ved ikke hvilket kamera du bruger, men hvis du har muligheden for det så hold øje med histogrammet. Som en fingerregel skal det ligge så langt til højre (uden at vippe ud over kanten) som muligt. Dette vil give den største detaljegrad.

Hvis slagskygger bliver for voldsomme kan du benytte en anelse fill-flash for at lyse de mørke områder lidt op.

/ask

• Prøv helt klart en lavere blænde, så du også kan bruge en hurtigere lukker.

zepto 6224w \ 14.1''
    c2d 1.66ghz \ 8600m gt

dfi lanparty 915p-t12 ut \ intel p4 3.0ghz
    geil value 2*512 mb pc3200 [2,5-4-4-8]
    leadtek 6600GT pci-e \ seagate 120gb
    chieftec 410w \ lg flatron l1915s 19'' tft

http://www.kidsmythology.com

Originally posted by Carsten_DK
    Tak for responsen, folkens, dog forstår jeg ikke meget af, hvad Jacob skriver :rolleyes:

Der er dog også noget jeg ikke forstår, som Jacob skriver at du kan aflæse brændvidden på objektivet, det kan jeg så fortælle dig at det kan man ikke på dit kamera. ;)

Som de andre skriver, prøv med et f/ nummer på mellem 2,8 & 3,5. 5,6 og 6,3 som du har brugt er for højt når du ikke bruger nogle former for foto lamper.

• Ja det med brændvidden er self min fejl. På SLR kan denne aflæses på objektivet (ofte står der også brændvidde omrødet på fronten af linsen ved compact-kameraer).

Så der er ikke andet et gøre end at prøve sig frem og oparbejde en fornemmelse for hvilken lukketider man kan klare ved forskellige brændvidder (her er det jo faktisk ikke strengt nødvendigt at kende tallet, så længe man har en fornemmelse ved at se gennem søgeren).

Histogrammer ved jeg faktsik ikke om findes på andet end dSLR. Det er groft sagt et skema over fordelingen af lyse og mørke toner i billedet. Så lyst som muligt uden at noget brænder ud giver størst detaljegrad.

/ask

EDIT: Se Luminous landacpe for en beskrivelse af brugen af histogrammet.

Originally posted by Carsten_DK
    Ok, Jacob. Takker

Histogram kan jeg se i softwaren efterfølgende

Du kan også se histogrammet på kamera skærmen, samt info om billedet. ;)

• En lille huske regel, jeg har læst et sted og selv er begyndt at bruge hvad angår lukkehastighed.

brændvidde * 3 så da... hehe ej

20mm * 3 = 1/60 sek

50mm * 3 = 1/150 sek

100mm * 3 = 1/300 sek

200mm * 3 = 1/600 sek

Tror i har fattet den.

og ja ved godt at alle hastigheder ikke er muligt, men så sig ca deromkring.

Venlig hilsen
    Thomas Axel

Intel I5 2500k | Gigabyte Z68 | 16GB Kingston | Radeon 380 | 1 Samsung EVO850 512MB | Enermax Digifanless 550W
    27" (U2711) DELL | 24" (2408WFP) DELL | Ergotron LX Dual Side-by-Side

Canon 5DM4 | 16-35mm 2.8L | 24-70mm 2,8L | 85mm 1.2L USM II | 70-200mm 2.8L IS
    Nogle Speedlites | PocketWizards