Dybdeskarphed

• Jeg har et Fuji FinePix S5500 som jeg nyder at fotografere med. Nogle gange vil jeg gerne have en sløret baggrund, men synes faktisk ikke jeg kan få baggrunden helt så sløret som jeg gerne vil have den, selvom jeg bruger den største blænde. Er jeg nødt til at anskaffe mig et dslr før jeg kan få det ønskede resultat? Håber i har nogen tips...

zepto 6224w \ 14.1''
    c2d 1.66ghz \ 8600m gt

dfi lanparty 915p-t12 ut \ intel p4 3.0ghz
    geil value 2*512 mb pc3200 [2,5-4-4-8]
    leadtek 6600GT pci-e \ seagate 120gb
    chieftec 410w \ lg flatron l1915s 19'' tft

http://www.kidsmythology.com

• Hvad har du prøvet at fotografere. ?

Det kan være at baggrunden er for tæt på selve motivet du har i focus.

Du kan for sjov prøve denne test: Bevæg dig ud i det gode vejr, ta et billede af en lygtepæl ( Stor blænde f.eks 2,8 ) Så SKAL baggrunden blive sløret, ellers er der noget galt med dit cam. ;)

Originally posted by |Henrik|
    Hvad har du prøvet at fotografere. ?

Det kan være at baggrunden er for tæt på selve motivet du har i focus.

Du kan for sjov prøve denne test: Bevæg dig ud i det gode vejr, ta et billede af en lygtepæl ( Stor blænde f.eks 2,8 ) Så SKAL baggrunden blive sløret, ellers er der noget galt med dit cam. ;)

F.eks. hvis jeg tager et billede af en person indendørs - så bliver baggrunden næsten altid så skarp at den er forstyrrende for billedet. Hvis jeg tager et billede af en lygtepæl bliver baggrunden dog altid sløret, men der er også stor forskel.

zepto 6224w \ 14.1''
    c2d 1.66ghz \ 8600m gt

dfi lanparty 915p-t12 ut \ intel p4 3.0ghz
    geil value 2*512 mb pc3200 [2,5-4-4-8]
    leadtek 6600GT pci-e \ seagate 120gb
    chieftec 410w \ lg flatron l1915s 19'' tft

http://www.kidsmythology.com

Originally posted by MvK

F.eks. hvis jeg tager et billede af en person indendørs - så bliver baggrunden næsten altid så skarp at den er forstyrrende for billedet. Hvis jeg tager et billede af en lygtepæl bliver baggrunden dog altid sløret, men der er også stor forskel.

Er der f.eks kun 1-2 meter fra motivet til baggrund kan det ikke nå at blive rigtig sløret, det er ihvertfal de erfaringer jeg har gjordt mig. ;)

• Det afhænger af flere ting.

Hvis du zoomer ind og bruger din tele funktion vil baggrunden bliver mere uskarp. Stor blænde altså så lavt F tal som muligt er med til at sikre uskarp baggrund.

Lille F tal
    Afstand til baggrund
    Fokus længde

^^ er de ting som spiller ind.

| asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

Originally posted by Lecter
    Og så kommer det vel også meget an på optikken på kameraet!

Det er faktisk begrænset hvad det har at sige. Eneste der spiller ind der er egentlig kvaliteten på bokeh altså hvor "pænt" det der er uskarpt er. Ellers har det faktisk ikke rigtig noget at sige.

• Well nu holder jeg mig igen til min viden om VIDEOkameraer, og der er der ihvertfald KÆMPE forskel på hvor gode vores må kameraer er til at lave selective focus og så til de store med piv dyre optikker.

Man skulle da tro, at det samme gjaldt for stillkameraer?

• på objektiver er fokus udelukkende bestemt af brænvidde og afstand til fokus-punkt. Jeg ved ikke hvordan det forholder sig med video, men hvis der bruges "objektiver" som fungerer vha glaselementer bestemmes det ved hjælp af alm. fysiske love som er ligeglas med prisen på objektivet.

/ask

• Okay, men det vil altså også sige, at optikken HAR noget at sige? Altså ikke kvaliteten af optikken men brændvidden?

Selvfølgelig spiller størrelsen på CCD censoren på de to type kameraer, jeg nævner også ind. De små er kun 1/3 tomme og de store 2/3 tomme. Så de kan givet vis hive mere lys ind og få en mindre DOF.

EDIT: stavehat

• Nej, DOF afhænger ikke af sensor størrelse, men udelukkende af størrelsen af "hullet" gennem objektivet. Et større hul giver et mere snævert fokuseringsomrøde, mens et mindre hul vil give en større fokuseringsdybde.

/ask

• Som jacob er inde på har ccd eller cmos faktisk ikke noget at sige.

Det afgørende for dybdeskarpheden er som jeg skrev.

Blænde størrelsen jo større blænde jo lavere skarphed, stor blænde = lille F tal

MM en tele har et mere snævert område en en vidvinkel.

Afstand til motivet hvis du er meget tæt på et motiv bliver området der er skarpt mindre.

• Well de videokyndige siger ihvertfald at censorstørrelse har betydning inden for videokameraer ;)

Og ja, jeg er skam med på at blænden har stor betydning, men der er åbentbart forskel på still og video.

Originally posted by Lecter
    Well de videokyndige siger ihvertfald at censorstørrelse har betydning inden for videokameraer ;)

Og ja, jeg er skam med på at blænden har stor betydning, men der er åbentbart forskel på still og video.

Både og kan man jo sige det kommer lidt an på hvordan man ser på det. Grunden til at man måske siger at censor størrelse har noget at sige er at den jo ændre brændviden.

Et 50mm objektiv er ved en censor størrelse og ved en anden f.eks. 75mm. Så på den måde kan man sige at den har noget at sige. At det så ikke er den direkte men det at den ændre på brændevidden er noget andet.

Originally posted by _WHAT_
    Et 50mm objektiv er ved en censor størrelse og ved en anden f.eks. 75mm. Så på den måde kan man sige at den har noget at sige. At det så ikke er den direkte men det at den ændre på brændevidden er noget andet.

Er det korrekt. De obtiske egenskaber er de samme for objektivet uanset hvad det sidder på. En mindre censor vil ikke give en anderledes DOF, den eneste grund til at man siger at det virker som en 75mm er at forstørelsen er den samme som med FF og 75mm, men brændvidden ændrer sig ikke!

Jeg tror at forskellen i videokameraer mest kommer af at mange nok opererer med en meget lille blænde (stort F) og derved aldrig rigtigt er i stand til at opnå en ordentligt selektiv dybdeskarphed. Når det så kan lade sig gøre for de dyre er det meget et spørgsmål om at disse give mulighed for meget størrer blænde og derved mindre dybdeskarphed.

/ask