Første erfaringer med OC

  • Hej alle


    Som lovet vil jeg lige komme med en update på nyindkøb af system plus efterfølgende OC af det.



    Havde regnet med at skulle have et ds3 bundkort men shg blev ved med at udskyde datoen på hvornår de ville have det så droppede den planlagte NB køler og købte et ds4 i stedet som de havde på lager.
    Merprisen gjorde mig ikke så meget da jeg sparede lidt på nordbro køleren plus der er lidt extra heatpipe køling på mosfets og så videre på ds4'eren. - Note til mig selv, skal have maskinen ud så jeg kan få fjernet den plade der ligger ovenpå NB heatsinken, den skulle vist gøre mere skade end gavn. Måske et godt tidspunkt at få ryddet endnu mere op i kabinettet med hensyn til kabler, airflow og så videre. Nå, det får jeg nok gjort (må lige få taget nogle billeder så i kan komme med kritik).


    Alas, alle delene ankom sikkert dagen efter og jeg starter med at få det hele samlet. Scythen kan dog være lidt svær at få på korrekt uden at man får tværret alt ens paste rundt. Det gik dog men er lidt bekymret over at den hænger sideværs i kabinettet kun i de 4 små plastik dimser en socket 775 nu engang har. Når folk med en 300 grams tungere Tunic tower kan det, så kan jeg også hehe.


    Alt forløber planmæssigt til jeg kommer til at skulle sætte min gamle ide harddisk og dvd brænder i. Der er kun ET stk ide stik på bundkortet aff aff. Jeg må vel bare købe et sata interface til brænderen. Herefter kører det dog nogenlunde og windows bliver installeret.


    Nu begyndte mit oc eventyr så først rigtigt. Havde på forhånd læst rigtigt meget på lektien og brugte denne tråd ( http://www.hardforum.com/showt…t=1169366&highlight=e4300 ) som reference materiale.


    Starter blidt op, sætter fsb på 333 ( standard er 266) og den poster fint op. Kører lidt benches og temp malinger og de er : Idle- 22/22, Load- 44/44. 3dmark06- 8184 og 1m superpi på 24 sec.


    Det gik jo egenligt okay så jeg presser videre : Fsb på 400, idle 20/20 (Note, stuetemp er var nok lidt lavere plus kølepastaen sikkert havde sat sig lidt bedre), load- 46/46, 3dmark06- 8562 og 1m superpi på 20 sec.


    Går stadig godt, men havde heller ikke regnet med problemer optil 400 fsb. Btw er ram settings hele tiden 44412 og med 1/1 divider. Load temps er målt i Orthos i tider på mellem 15-60 minutter afhængig af min tålmodighed.


    Ud i bios igen : Fsb 420 ( jeg opper her vcore til 1,375 bare for en sikkerheds skyld), idle- 23/23, load- 52/52 ( her kan den højere vcore åbenbart anes). 3dmark- 8637 og 1m superpi på 19s.



    Efter den sidste øgelse på kun 20 mhz kan jeg mærke jeg bliver lidt utålmodig plus der på ingen måder ser ud til at være ploblemer på temperaturen så i den næste iteration går jeg lidt hårdere til værks:


    Fsb på 460 = 3,22 ghz ( tilfældigvis var det loft jeg gik efter inden jeg startede 3,2 ghz så det passer jo godt sammen ;) ), idle 23/23, load 55/55, 3dmark06 8826 og 1m superpi på 18 sekunder.


    Så, helt uden problemer på noget som helst plan ramte jeg efter en aften det jeg fra starten havde sat mig som mål, 3,2 ghz. Det regner jeg med at køre den lidt på i et stykke tid nu for lige at lade systemet "varme" igennem og være sikker på det er et stabilt clock, også i reallife gaming og så videre. Alt i alt er jeg ovenud tilfreds!





    Men men men, hvorfor nøjes med at clocke kun cpu, så jeg skulle da også lige have gang i mit gfx kort.


    Mit 8800 havde jeg allerede inden jeg fik min nye c2d processor så jeg havde i forvejen en ide om hvad det kunne. Men for at holde samme tankegang som med processoren og ikke overgøre det og presse det til det yderste valgte jeg bare et moderate oc på 604 på core og 1800 på memory. Det ved jeg det kan køre sikkert og nogenlunde koldt så det regner jeg med at bibeholde i et stykke tid. Har dog haft kig på en guide hvor han fjerner køleren og putter noget bedre paste på. Tror dog bare jeg holder mig til hans tip om at fjerne den bagerste dvi gitter protector så luften noget bedre kan strømme ud.




    Men alt i alt gik alt jo godt med et moderate overclock og min sidste 3dmark06 med både cpu og gpu clocket gav ialt - 10019. TADAAA :D

  • niuce. Hvad måler du temps med. 22-23 idle ved 3200 kan umulig passe i normal comp i stuetemp

    Corsair Spec Alpha Red Custom, dual rad + single rad in front - Intel 7600k@4.9 1,24 vcore watercooled - 8GB Geil Forza DDR4 3000mhz - 450W Thermaltake SMART PSU - Kingston HyperX 240GB SSD - Asus GTX1060.