DVD optager..?

  • Er det virkelig rigtigt at der ikke findes en god løsning på en dvd optager, som kan bruges sammen med kabel-tv. Hvis jeg skal optage et program skal de naturligvis være gennem min selector (digital modtager), men det gør så at jeg ikke kan se andet program digitalt på mit tv.
    Er der en god løsning på dette.?

  • Quote

    Originally posted by Bagekartoffel
    Er det virkelig rigtigt at der ikke findes en god løsning på en dvd optager, som kan bruges sammen med kabel-tv. Hvis jeg skal optage et program skal de naturligvis være gennem min selector (digital modtager), men det gør så at jeg ikke kan se andet program digitalt på mit tv.
    Er der en god løsning på dette.?


    Der er kun én tuner i en selector - så den kan kun vise én kanal af gangen - den er jo ligeglad med og signalet ryger til dit TV eller din optager.


    Er dit analoge antennesignal så dårligt da? Ellers kan du jo bare sætte et antennekabel i din HDD-optager og så køre uden om Selectoren til den.

  • signalet fra tdc kabeltv, er ikke for godt, men det går. Men ved at sætte antennesignalet direkte på dvdéren får jeg ikke optagelsen ind digitalt, og ej heller kan jeg så se det optaget digitalt.. eller er jeg helt galt på den.

  • Quote

    Originally posted by Bagekartoffel
    Men ved at sætte antennesignalet direkte på dvdéren får jeg ikke optagelsen ind digitalt, og ej heller kan jeg så se det optaget digitalt...


    Forskellen er at tager du signalet direkte fra selectoren så er der mindre støj, en anelse bedre farvebåndbredde samt at det er digitaliseret i forvejen - så når det lagres digitalt på din optager (som det jo gør når man optager på dvd eller hdd), så skal den ikke gøre ret meget andet end bare at gemme det den modtager.


    Når den modtager analogt, så skal den omregne hele signalet til noget den kan gemme, nemli en helt bestemt række af 0'er og 1'ere - dvs der er risiko for tab i forhold til det naturlige tab man har i det analoge sende net.


    Så at optage fra selectoren er klart det bedste..
    -men det skal nu nok blive digitaliseret lige meget hvordan du optager dit tv - forskellen er altså bare om det er sket før eller efter at optageren har fået det ind

  • Quote

    Originally posted by Bagekartoffel
    signalet fra tdc kabeltv, er ikke for godt, men det går. Men ved at sætte antennesignalet direkte på dvdéren får jeg ikke optagelsen ind digitalt, og ej heller kan jeg så se det optaget digitalt.. eller er jeg helt galt på den.


    Det bliver stadig optaget digitalt. DVD-optageren omdanner det analoge signal til et digitalt.
    DVD står for Digital Versatile Disc. Det kan altså kun indeholde digital information.


    - Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Ja jeg kan godt følge din tankegang, at når den er lagt ned på dvd, så er det digitaliceret.. Men jeg kan stadig ikke se hvordan det skulle blive i lige så god en kvalitet som gennem selectoren. I grove træk så kunne jeg jo på den måde lige så godt droppe selectoren. Selectoren gør jo det at jeg får et digitalt signal, støjfrit, og tilpasset mit 16:9 format uden bjælker.


    men ja løsningen bliver jo nok at dele signalet i to, et til selectoren og et til dvd..

  • I antennekablet sendes de analoge og digitale kanaler side om side.
    Selectoren tuner ind på de digitale og en almindelig tuner tager de analoge.


    Den Selector, der er på markedet nu, har ingen digital udgang. Dvs signalet kommer digitalt ind i Selectoren, men sendes analogt videre gennem SCART/ s-video/ composit til TV eller HDD-optager.


    Så med en Selector slipper man ikke for konverteringer frem og tilbage mellem analog og digital - snarere tværtimod... ;)


    Har du prøvet med en god antenneforstærker? Det kan være du er heldig at du får et godt resultat ud af det - du kan også være uheldig at den bare forstærker støjen lige så meget som billedet...

  • Ja, det er vis noget være roderi.. bare fordi man vil have det bedste..
    Jeg har tænkt samme tanke med en antenneforstærker, og hvis jeg skal splitte mit signal i to er jeg nok nødsaget til at købe en sådan.
    Bort set for det, så er jeg faktisk tilfreds med signalet fra selectoren.


    Jeg kan med andre ord få samme format 16:9, fra dvd optageren og med et ok signal der fra dvd optageren, når jeg har optaget et program fra kabelnettet..