http://comon.dk/index.php/news/show/id=29893
Synes denne artikle ligger op til en god debat.
Det lyder okay, men det rammer formodentlig også de forkerte?
http://comon.dk/index.php/news/show/id=29893
Synes denne artikle ligger op til en god debat.
Det lyder okay, men det rammer formodentlig også de forkerte?
Hmm.. Det rammer jo også andre end musikindustrien som sådn.. F.eks. Film og softwareproducenterne - ved ikke lige helt hva jeg ska synes om idéen..
Som xt0m skriver, det rammer jo også andre end lige musikbranchen, så derfor kan det da hurtigt blive en god beskatning der ryger på nettet.
Derudover synes jeg ikke man rent etisk kan forsvare, at tillade noget der er ulovligt. Som jeg ser det er det hverken etisk på det plan, at man tillader det, eller på det plan, at man faktisk vil påstå, at alle bryder loven pga fildeling, og ja selvom om store dele af folk med internet gør det, betyder det jo ikke alle gør det.
Hvad med virksomheder... uddannelsesinstitutioner osv...
Et eller andet sted synes jeg da også det går stik imod internetånden omkring et frit http://WWW.
Hvaa ... skal der så også en hastigheds-afgift på bentzin fordi nogle kører for hurtigt ?
Ham der har fundet på det der har tydeligvis befundet sig liiiidt for meget nede på byens cofeeshops
Hvad med en afgift efter hvor god hørelse man har ? - Jo bedre hørrelse man har, jo bedre kan man jo høre musik. Det må STRAKS sættes ind over for folk med god hørrelse.
Vi kunne også bare lave en "ungdomskat" - Alle mellem 15 og 25 år skal betale 5000 kr om året til musikbranchen fordi ... Indsæt bullshit her
QuoteDisplay MoreOriginally posted by GrillRotten
Hvaa ... skal der så også en hastigheds-afgift på bentzin fordi nogle kører for hurtigt ?
Ham der har fundet på det der har tydeligvis befundet sig liiiidt for meget nede på byens cofeeshops
Hvad med en afgift efter hvor god hørelse man har ? - Jo bedre hørrelse man har, jo bedre kan man jo høre musik. Det må STRAKS sættes ind over for folk med god hørrelse.
Vi kunne også bare lave en "ungdomskat" - Alle mellem 15 og 25 år skal betale 5000 kr om året til musikbranchen fordi ... Indsæt bullshit her
Hvorfor skal der hastigheds-afgift på mig ?
Nå spøg til side. Syn's også det virker mærkværdigt.
Rent egoistisk set, så vil jeg ikke betale for, at nogle kan sidde og suge ulovlige ting - lovligt !
QuoteOriginally posted by xt0m
Hmm.. Det rammer jo også andre end musikindustrien som sådn.. F.eks. Film og softwareproducenterne - ved ikke lige helt hva jeg ska synes om idéen..
Nemlig. Musikindustrien er bare de mest højtråbende og pengegriske.
Det synes jeg ikke de skal belønnes for.
Ville ikke bryde mig om idéen...De skal være velkomne til at prøve det i Holland hvor det ikk går udover meget (ja det egoistisk hehe) men tvivler på folk - uanset land - tager godt imod det.
Kan godt li citatet:
QuoteHan tilføjede dog, at det til gengæld vil være nødvendigt at opgive digitale låse (DRM) og kopibeskyttelse generelt. Ifølge van Dam er kampen mod piratkopiering allerede tabt, og musikindustrien bliver nødt til at acceptere, at deres produkter bliver byttet og kopieret over internettet.
For han har jo ret
Kan forresten huske at have læst for nogle måneder siden at Universal (pladeselskabs delen) overvejede at ligge alle deres kunstneres musik til fri download og istedet tjene på reklame. Hvis det kunne fungere ville jeg synes rigtig godt om det, ved dog ikke hvordan det hele skulle fungere.
Et eller andet sted synes jeg de har fat i det rigtige valg, da de ellers ikke har mulighed for at bekæmpe ulovlig fildeling. Men som xt0m siger, vil det også ramme de uskyldige personer, som ikke har noget med ulovlig fildeling at gøre.
FOR:
AGP forsvinder
Ingen bøder for ulovlige film og musik
IMOD:
Skatten bliver sq 5-6% tror jeg.
Det rammer uskyldige personer.
Jeg synes også at forslaget vil komme til at ramme de forkerte mennesker. F.eks. folk der gerne vil kunne streame HD film - men ikke downloader andet end det.
Jeg synes derimod at pladebranchen, filmindustrien, softwareudviklere ikke tænker kreativt nok. De kan sgu sagtens tjene penge, selvom der bliver piratkopieret, det er bare et spørgsmål om at kunne tilbyde noget unikt. Jeg har været meget positivt stemt overfor hvordan pirateriet har haft en indflydelse på pladeselskaberne, da pladeselskaberne har hindret mange artister i at se dagens lys. Kontrært har pirater både disse artister frem, da de som regel har haft en hjemmeside med gratis downloads. Som Universal f.eks. overvejer - kunne de tjene mange penge på at reklamere, lave særlige internet happenings osv. Mit mantra er, at udvalget skal være stort, og priserne fair. Jeg vil f.eks. 1000 gange hellere købe rettighederne til en mp3 fil, end at jeg vil bruge 150 kr. på en CD, som jeg alligevel ville gå hjem og rippe og så smide cd'en i en kasse i kælderen. Mener at det handler om fleksibilitet i de produkter der bliver tilbudt.
Tror at hele branchen ville have bedre af at fjerne alt hvad der hedder kopibeskyttelse, da det koster en del af udvikle og implementere og det bliver brudt så let. I stedet kunne de fokusere deres energi og udgifter på bedre produkter.
hvis du fik det her hjemme skulle vi os ha 10/10, 100/100mbit & 1/1Gbit til alle her i dk sys jeg ellers nægter jeg og betale for det for så skulle det være hurtige hastigheder så kunne jeg forstå det.
Jeg synes det er en god idé, men som xt0m er inde på er det jo ikke kun musikindustrien der bliver berørt. Men ideen om at gøre det lovligt er fin, det er efter min mening også på tide, da folk altid vil dele deres sager med hinanden så længe der er noget der hedder internet.
Jeg synes at det er tankevækkende så stor magt musikindustriens lobbyister har:
Det lykkedes dem at få vores regering, for hvem skattestoppet ellers er en hellig ko, til at indføre en punktafgift på CD/DVD medier.
Og nu er det så hollandske politikere, der er blevet påvirket til at synes at det er nødvendigt med ekstra skatter for at komme den, åh så, trængte branche til undsætning.
Hvorfor ikke lade det være branchens eget problem at de ikke magter at kopibeskytte deres varer.
Ikke at jeg mener at det skal være lovligt. Jeg forstår skam godt det fornuftige i ophavsretten.
Men at få lovgiverne til at kræve skatter ind af alle internet/cd-mediebrugere, under devisen; "de er sgu' nok alle sammen kriminelle alligevel" finder jeg helt ude af proportioner.
QuoteOriginally posted by Bentzin
Hvorfor skal der hastigheds-afgift på mig ?
![]()
Nå spøg til side. Syn's også det virker mærkværdigt.
Rent egoistisk set, så vil jeg ikke betale for, at nogle kan sidde og suge ulovlige ting - lovligt !
Du er så gammel og langsom Bentzin at en afgift på dig kunne være ligemeget
Ideen med en hastighedsafgift er vist nok ikke helt gennemtænkt. Og din pointe Bentzin rammer meget godt.
Well... vil have lovlig fil-deling, men ikke beskattiget Internet - det er sq dyrt nok i forvejen.
Min holdning til fil-deling, har altid været rimelig simpel - det gavner industrien.
Hvis det ikke var fordi, at film og musik var så let tilgængeligt på nettet, så tror jeg ikke at der ville være så stort interresse for film og musik som der nu engang er - og folk ville heller ikke høre så bredt musik, som vi gør i dag.
Radioen ville spille det samme, ergo, der er intet sted hvor folk som mig, som absolut ikke hører det de spiller i radioen kunne høre nye kunstnere inden for de genrer, for derefter at gå ud og købe deres cd for at få det i ordentlig lyd kvalitet - samt støtte kunstneren da han jo faktisk lave noget godt shiat!
Det samme med film - kunne aldrig finde på at gå ud og bruge 200,- på noget, som jeg ikke ved om er godt, ellers er det jo spildte penge. Jeg ved godt at man evt. kunne leje filmen inden man køber den, men hey - så er den jo endnu dyere. Jeg har den holdning, at hvis man kan lide filmen, og skulle få lyst til at se den igen, så skal man købe den.
Alt det med at købe musik og film over nettet, for at hente det og afspille det på ens computer har jeg aldrig gjort, og kommer aldrig til det - vil ikke betale for en fil - vil betale for at have varen fysisk. Kan godt være at mine cd'er kun er blevet brugt 2 gange i deres levetid. 1. gang for at rippe den til computeren. 2. gang for at lave en kopi til bilen...
Og det fis med at musik- og filmindustrien mister så og så mange penge holder ikke en meter. Jeg køber alt mit i udlandet, for der er det billigere - så der mangler allerede en lille sjat penge i den danske industri. Det samme gør stort set alle andre jeg kender - og mange af dem brúger mange tusinde kroner om måneden.
Selvfølgelig er der også dem, som aldrig kunne finde på at købe en cd eller dvd... de er også alle andre steder end i "pirateri" - hvorfor ikke bruge statens ressourser i at jagte dem som laver indbrud, udøver vold eller kører spirituskørsel? Det er alle sammen lovovertrædere - noget mere end folk der bare downloader lidt hist og pist.