Vista valg: 32 eller 64 bit?????

• Nu har en del af os haft maskiner, der kunne køre 64-bit længe, men ikke mange af os har et 64 bit OS. Jeg tænker, at det er på tide, at man får udnyttet denne mulighed, når man skal anskaffe sig Vista.

Det store spørgsmål er dog: Kan det betale sig at købe 64-bit?

Dette ville jeg gerne have op til diskution, hvor vi I forummet kunne belyse Pros and Cons.

Jeg starter med følgende indlæg:

Microsoft Vista 64 bit is no go in 2007
    Chip vendors, others think it's too early
    Se link:
    http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=36938

Hvad gør man? Fra et økonomisk synspunkt ville det give store lommersmerter først at købe Vista 32 bit, for om et år at fortryde og skulle ud at investere i Vista 64 bit. Vista er jo ikke ligefrem billig!

Hvad siger I tweakers? :idea:

ASUS Maximus X hero (wifi) I7 8700K @4,9 all cores kølet med Swiftech prestige 240 x2, G.skill TridentZ 2x8GB 3466MHz, eVGA GTX 1080 FTW, Corsair AX860i, NZXT Noctis 450 ROG, Samsung 840 Pro 256, 850 pro 512 GB, 960 Pro, 940 evo 120 GB Intelx25-M 80 GB, WD Raptor 150 GB, 1 x WD 3 TB.

• Jeg skal først have Vista i slutningen af i år, så regner med at valget er nemmere at træffe da.

AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

• For mange penge ?? det koster ca 1400,- for en Ultimate OEM licens...det er da ikke mange penge.
    Tænk på hvad i får for pengene...der er mange der ikke engang overvejer om 4-5000,- er meget for et grafikkort f.eks.
    Jeg regner med at starte med en 32Bit og få en 64Bit om et års tid, vi skal jo nok trækkes med Vista i rigtigt mange år endnu...har du f.eks. dit Vista i 6 år kommer det ca til at koste dig 60 ører om dagen 8o

Originally posted by Ghe2
    For mange penge ?? det koster ca 1400,- for en Ultimate OEM licens...det er da ikke mange penge.
    Tænk på hvad i får for pengene...der er mange der ikke engang overvejer om 4-5000,- er meget for et grafikkort f.eks.
    Jeg regner med at starte med en 32Bit og få en 64Bit om et års tid, vi skal jo nok trækkes med Vista i rigtigt mange år endnu...har du f.eks. dit Vista i 6 år kommer det ca til at koste dig 60 ører om dagen 8o

Jo vidst er 1400 kr. billigt for Vista Ultimate OEM, men personligt ser jeg det som en unødig omkostning, at skulle købe det 2 gange.

• Lige nu er der sådan set ikke andet end winxp x64 og windows vista som understøtter 64bit når vi er i windows, så det er ikke meget man får ud af det.
    Hvis der er drivere til 64bit delen så kan det selvfølgelig ikke skade at have 64bit i stedet for 32bit.

Core i7 930 @ 3600mhz @ 180x20
    Noctua NH-U12P Special Edition 1366 cpu cooler
    Asrock x58 Extreme
    OCZ3B2000C9LV6GK @ 9-9-9-30-1T@900mhz
    MSI N560GTX-TI Twin Frozr II 2GB GDDR5
    Kingston SSDNow V+ 128 GB (200mb R/W)
    Cooler Master 690 Kabinet | Seasonic X-650w PSU

• Inden de får fjernet alle bugs i vista og udgivet sp1, er driverne og programmer sikkert modnet en hel del i 64 bit udgaven, så Jeg venter bare til det bliver relevant. 8)

R7 1800X Win 10
    2 x 8 GB G.Skill 3200 MHz
    MSI RX VEGA 64 8 GB Asus Rog Crosshair VI
    512 GB Samsung 960 m.2 ssd + div. ssd og lager hdd

LG 4163b DVD + - r/rw og DVD ram
    AOC AGON AG271QX Fractal R4
    Razer Spex, G602 mus, osv
    .

• Jeg kører Vista 32 lige nu, men Vista 64 er skam fint nok! Og ja, stabilt! Men pt. er der ikke meget forskel på det pga programmerne jo stadigvæk kører 32! Lidt noget lort men det er ihvertfald hurtigere, ingen tvivl om det!

Originally posted by Ghe2
    For mange penge ?? det koster ca 1400,- for en Ultimate OEM licens...det er da ikke mange penge.

Hvis du opgraderer fra xp home til home premium kan det gøres for 600.- ca ifølge PC-Netto:

LINK

Asus P6T Deluxe V2 - Antec Nine Hundred
    Core i7 920 - Scyhte Mugen 2
    ASUS GTX 580 - NorthQ 1000W
    3x2GB OCZ PC12800 cl8 - X-Fi Xtreme Gamer
    Intel 320 128Gb SSD
    2x250 GB Samsung SP2504C RAID 0
    My flickr

Rettet en gang, sidst af Malk ().

• ja, hvis du er studerende!!!

ASUS Maximus X hero (wifi) I7 8700K @4,9 all cores kølet med Swiftech prestige 240 x2, G.skill TridentZ 2x8GB 3466MHz, eVGA GTX 1080 FTW, Corsair AX860i, NZXT Noctis 450 ROG, Samsung 840 Pro 256, 850 pro 512 GB, 960 Pro, 940 evo 120 GB Intelx25-M 80 GB, WD Raptor 150 GB, 1 x WD 3 TB.

• Hvis du opgraderer fra xp home til home premium kan det gøres for 600.- ca ifølge PC-Netto:

LINK[/quote]

Det er rigtigt, men ikke ret mange forhandlere kender OEM reglerne, så jeg prøver lige at forklare hvad vores retninglinier er (distributør).
    Upgrades bliver KUN udløst hvis du kan dokumentere du har købt en ny PC sammen med din licens....dvs. du kan ikke bare købe en XP Home med en upgrade licens..udfylde og indsende den....du SKAL sende faktura med på din nye PC.
    Grunden til de gør dette er fordi MS gerne ville have en bid af julekagen og ikke var klar til at levere, men man skulle self. ikke snydes for Vista.

Her er lige et udsnit en mail jeg fik fra MS -

Kære alle,

vi vil gerne gøre opmærksom på, at der med løssalg Windows XP COEM ikke bare automatisk kan tilbydes Express Upgrade til Windows Vista. Vores kundeservice oplever flere sager med forbrugere som tror de kan opgradere bare ved at ha' (eller kopiere ) en opgraderings-formular. Forholdene hvorunder man kan opgradere står forklaret i hele Express Upgrade kommunikationen ( se nedenstående links ).

For at opfylde de krav der er til Express Upgrade kræver det blandt andet, at forbrugeren sender bevis for køb af ny PC sammen med den i de brune æsker vedlagte formular. Derudover kræver Express Upgrade-programmet at Windows XP bliver installeret på en ny PC som kan køre Windows Vista. Med andre ord, at maskinen lever op til de krav som er til at køre de forskellige Windows Vista versioner.

Ved salg af en Windows XP har man ikke naturligt krav på Express Upgrade. Express Upgrade har til formål at sikre, at Systembyggere ikke vil opleve at deres PC salg ville gå i stå pga. at Microsoft lancerer et nyt operativsystem 30. jan 2007. Samtidigt undgår vi situationer, hvor forbrugerne tror at de kan få og/eller installere Vista ( gratis ) på maskiner, der ikke er Vista Ready.

I tilfælde af at I har enkelte Windows XP på lager som ikke indeholder Express Upgrade formularen kan formularen findes her - http://oem.microsoft.com/upgrade2007 . Vi skal dog gøre opmærksom på at dette kun virker indtil 2. jan 2007. I vil ligeledes kunne finde koden som skal påføres i øverste hjørne på dette site.

• I linket står der:

MicroSoft Windows Vista Home Premium DK - EDU - UP

Hvor EDU henviser til en education licens, må man formode

Vent for guds skyld!!!
    32 bit er klart en fordel nu, hvor vista først lige er kommet... selvom vista har taget ca 5 år at udvikle, og et hav af beta'er har "prydet" den verdenomspændene scene, med respons fra flere millioner. Fakta er at der altid vil være noget der kan gøres bedre, og iøjeblikket er det deres 64 bit version...

Jeg vil selv have 32 bit.... men når de engang har gjort 64 bit klart, og brugervenneligt, så kunne man overveje det igen. Rygter siger jo at det skulle gå lynenes schnelle på en 64 bit maskine... :)

Men rådet er at vente til det understøttes mere...!

Hvorfor tror i ellers at "kan ikke huske hvilket firma" har udlovet 47 tusind kroner til den første hacker der finder et sikkerhedshul i vista + office 2007?? --- Read their minds --> De ved at der kan og vil blive fundet sikkerhedshuller, så det er endnu et eksempel på at det langt fra er perfekt endnu... :offtopic: << til mig selv... sry.!

• Jeg er på røven mht det. jeg vil have det tidligt. Og jeg dør af det, for jeg vil ikke have 64 nu. Det virker ifølge mange for skidt. Men når man så køber 32 og 64 bliver fed. Så er jeg phucket. For jeg tror ikke de tilbyder upgrade mellem de to. og det ville jo være fed.

• Det er iDefense Labs som vil bevise overfor MS at deres OS ikke er så sikkert http://www.crn.dk/index.php/news/show/id=22135