Karakter og Intelligens - Er der en sammenhæng?

  • Quote

    Originally posted by Mikkel


    Det er da også ret genialt at opnå så meget ved at lave så lidt. :))


    Men hvis vi snakker faget formning nu, så er det jo logik for burhøns at der ikke er så stor sammenhæng længere. Formning går jo ud på at være kreativ og ikke intelligent, så det var et ret elendigt eksempel du lige kom med, hvis jeg skal være ærlig ... :roller:


    Det her var i dansk så vidt jeg husker:D

  • Quote

    Originally posted by Mikkel
    er så stor sammenhæng længere. Formning går jo ud på at være kreativ og ikke intelligent, så det var et ret elendigt eksempel du lige kom med, hvis jeg skal være ærlig ... :roller:


    Jeg syntes nu godt man kan snakke om forskellige former for intelligens - heriblandt både kreativ-, social- og logiskintelligens, for at nævne et par stykker.


    Er helt enig i de fleste udsagn og jeg mener ikke at en 20 minutters mundtlig eksamen, afspejler ens intelligensniveau. Men jeg mener dog, at en skriftlig eksamen viser et kendskab til pensum og engagement if. til at sætte sig ind i stoffet.


    Hmmm, skal op d. 11. og 22....glæder mig ikke :ph34r:


    EDIT: En stavebøf

    (\__/)Intel C2D E6320/Scythe Ninja Gigabyte 965P-DS3
    (='.'=)2x1024 Mb Corsair PC6400 GeForce 8800 320mb
    (")_(")Antec Super Lanboy 160+250Gb SATA
    Corsair 520HX Samsung SyncMaster 206bw

    Rettet en gang, sidst af SarC ().

  • Quote

    Originally posted by Sethos


    Han laver en hånd i Dansk? Burde han ikke bare blive slået så?


    Nahh... Ingen vold på skolen:D
    Men jo, det burde han, også af andre grunde!

  • Quote

    Originally posted by SarC
    Jeg syntes nu godt man kan snakke om forskellige former for intelligens - heriblandt både kreativ-, social- og logiskintelligens, for at nævne et par stykker.


    Helt enig. Men nu tænker jeg på den mere boglige form for intelligens. Og jeg går ud fra at det også er det tråden handler om.


    Men ja - der er flere former for intelligenser, det er også min overbevisning. ;)

  • ja men er helt enig i at karakter og intelligens ikke nødvendigvis hænger sammen, men mener samtidig også at hvis vi har to situationer:


    a) en meget intelligent person som yder sit højeste og har høj arbejdsmorale
    b) en mindre intelligent person som yder sit højeste og har høj arbejdsmorale


    Så vil jeg da mene at person a) vil ende med den højeste karakter hvis man fx tog gennemsnittet af nogle eksamener.


    Jeg tror dog også det kommer meget an på hvilket niveau vi snakker. I folkeskolen og på de gymnasielle uddannelser kan man efter min mening nå langt med udenomslære, hvor man på BA og især kandidatniveau virkelig skal kunne bruge pensum aktivt til at diskuterer på baggrund af - og her antager jeg at intelligens i hvert fald hjælper på det. Der vil selvfølgelig være folk der er dårlige til at gå til eksamen som burger siger, og de kan jo stadig være ganske intelligente.


    Så som jeg ser det, kan man hverken sige ja eller nej til spørgsmålet - det er 100% situationsbestemt, hvor der nogen gange vil være overensstemmelse mellem høj intelligens og høje karaktere, mens der andre gange ikke vil være det.

  • Før man kaster sig ud i en diskussion som denne, er det vigtigt at gøre sig klart hvad intelligens er for en størrelse.


    Quote

    Formel definition af intelligens
    a very general mental capability that, among other things, involves the ability to reason, plan, solve problems, think abstractly, comprehend complex ideas, learn quickly and learn from experience. It is not merely book learning, a narrow academic skill, or test-taking smarts. Rather, it reflects a broader and deeper capability for comprehending our surroundings—"catching on", "making sense" of things, or "figuring out" what to do.
    Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Intelligence


    Selvfølgelig er der en vis korrelation mellem intelligens og opnåede karakterer. Dog er det vigtigt at huske, at det ikke er formålet med eksamen eller standpunktskarakterer, at bedømme hvor intelligent en elev er. Tværtimod er det meningen, at lærerne skal vurdere i hvilken grad dene har formået, at tilegne sig det relevante pensum. (I vores undervisningssystem før universitetet, er det efterhånden snarere formålet, at vurdere hvor engageret eleven er i undervisningen)


    En elevs præstation til en eksamen afhænger, såfremt eleven er normalbegavet, primært af hvor kompetent denne er inden for det relevante fagområde. Her er det vigtigt, at huske at kompetencer er noget man udvikler gennem træning, i dette tilfælde lektier og eksamenforberedelse. Desto flittigere man er, desto mere kompetent bliver man.


    Jeg håber I kan se forskellen.


    Ps. OP's post virker i mine øjne mest som et forsøg på at godtgøre et sæt utilfredsstillende karakterer. Desvære vil der aldrig findes en god grund til ikke at engagere sig i faglige aktiviteter, såfremt man ønsker at begå sig vel i vores samfund. Så det er bare at klø på ;)

  • Jeg mener, at karakterer bliver dannet i et sammenspil mellem intelligens, engagement fra elevens side, engagement fra lærens side og rent held..


    Intelligens giver, som Bullfaegter præciserer, evnen til hurtigt at kombinere ny viden og nå frem til gode konklusioner, og bl.a. denne evne vil hjælpe eleven i såvel eksamens som undervisningssituationen..


    Elevens engagement er dog også en vigtig ting, da man ved at slide hårdt kan opnå gode resultater, selvom end intelligensniveau egentlig ikke er så højt..


    En aspekt, som ikke mange er kommet ind på, er lærerens engagement. Som elev kan du gøre alt hvad læreren siger, lave dine lektier og stå på bagben dagen lang, men er din læreres niveau for langt, undervisningen af for ringe kvalitet, kan du alligevel ende ud med en karakter under middel.
    Modsat kan en engageret lærer give ekstremt gode resultater, selvom eleven ikke er specielt intelligent eller ekstremt engageret i undervisningen. Som eksempel kan nævnes vores tysklærer. Hun var fantastisk. Selvom vores klasse ikke var specielt skarpe endte vi ud med et klassesnit over 10!


    Og sidst, men ikke mindst, har tilfældighederne - eller heldet om man vil - en stor rolle - specielt i eksamenssituationen. Læreren kan af gode grunde ikke have 100 % fokus på alle elever, og det spiller derfor en stor rolle, om du kan dit stof i de sekunder, der er fokus på dig..

    [ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]


    [ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]

    Rettet en gang, sidst af Dare_Devil ().

  • Nu er det jo sådan at intelligens ikke bare er at kunne regne ud hvad 2+2 er eller at kunne stave til "stjernepsykopat". Mennesket er så snedigt indrettet at vi har flere forskellige intelligenser.

  • Intelligens er da noget man får fra items i wow :)) ej pjat.. der er da fuldstændig som mange andre allerede har sagt ingen sammenhæng mellem karakter og intelligens.. men man kan nok kun selv danne sig en ide om det


    Har altid ment at en karakter skal gives sammen med en skriftlig kommentar til præstation og en egenudtalelse...

  • Quote

    Originally posted by Krillen
    Man er også nød til at vende den om..
    Vil en uintelligent person få høje karaktere? Meget usandsynligt...
    Har man intelligensen vil karakterene også gå derefter, altså med en acceptabel arbejdsindsats. Der er helt sikkert en stor sammenhæng, da høj intelligens kan give dig de høje karaktere, som personer med en lav vil få meget svært ved at opnå.


    Giver dig fuldstændig ret. Intelligente personer har de bedste muligheder for at få de højere karakterer. Derfor behøver de ikke nødvendigvis udnytte de muligheder, det er rigtigt, men jeg tror nu langt de fleste intelligente personer vælger at udnytte deres intelligens. Det valgte DeH jo også selv at gøre, og det er da også det klogeste. :))

  • [quote]Originally posted by WebT
    ja men er helt enig i at karakter og intelligens ikke nødvendigvis hænger sammen, men mener samtidig også at hvis vi har to situationer:


    a) en meget intelligent person som yder sit højeste og har høj arbejdsmorale
    b) en mindre intelligent person som yder sit højeste og har høj arbejdsmorale


    Så vil jeg da mene at person a) vil ende med den højeste karakter hvis man fx tog gennemsnittet af nogle eksamener.
    quote]


    Helt enig. Intelligente personer har, som sagt, de bedre muligheder for de højere karakterer, hvis de jo vælger at udnytte det.
    Og i mine øjne ville det da være en smule dumt, ikke at udnytte de muligheder man har.

  • Quote

    Originally posted by Beck


    Giver dig fuldstændig ret. Intelligente personer har de bedste muligheder for at få de højere karakterer. Derfor behøver de ikke nødvendigvis udnytte de muligheder, det er rigtigt, men jeg tror nu langt de fleste intelligente personer vælger at udnytte deres intelligens. Det valgte DeH jo også selv at gøre, og det er da også det klogeste. :))


    Klogeste og klogeste :))
    Det har jo gjort at jeg skal lave meget mere, og det er jo ikke godt hvis man er en smule doven som jeg er:)


    Som folk siger så har intelligente mennesker nok bedre muligheder for at få høje karakterer, men uden nødvendigvis at udnytte dem (som Einstein ikke gjorde).

  • Quote

    Originally posted by DeH


    Klogeste og klogeste :))
    Det har jo gjort at jeg skal lave meget mere, og det er jo ikke godt hvis man er en smule doven som jeg er:)


    Som folk siger så har intelligente mennesker nok bedre muligheder for at få høje karakterer, men uden nødvendigvis at udnytte dem (som Einstein ikke gjorde).


    Det klogeste er jo at udnytte de muligheder man har, og det har du jo trods alt valgt at prioritere frem for din dovenskab. ;)

  • Quote

    Originally posted by Beck


    Det klogeste er jo at udnytte de muligheder man har, og det har du jo trods alt valgt at prioritere frem for din dovenskab. ;)


    Af og til prioterer jeg min dovenskab højere.. Især i weekenderne, eller når jeg skal lave Dansk:)
    EDIT:: Nåh ja, og Tysk.....

  • Quote

    Originally posted by DeH


    Af og til prioterer jeg min dovenskab højere.. Især i weekenderne, eller når jeg skal lave Dansk:)


    Ja, men af og til behøver jo ikke betyde det helt store for dine gennemsnitlige karakterer. Som jo ligger helt pænt. :))