Lukketid på Fujifilm Finepix s7000 ?

• hey...

jeg sidder og vil tag et kanont billede til ugens opgave, men kan ikke da jeg ikke kan finde ud af hvor jeg stiller på lukketiden på mit cam, jeg kan stille på den, men så suger den bare alt lyset til sig, og så bliver det helt hvidt jo, men kan man ikke gøre det på andre måder, eller er det den enste måde??

den måde jeg gør det på er at:

Gå til M, stille den til 15" og så tager det vel 40 sec før den lukker, men ALT bliver jo hvidt...

lidt info om camet: http://www.karbosguide.dk/pctutor/hardware/art0007.htm

• den skulle ik gerne tage 40 sek hvis den står på 15... så skulle den tage 15 sek om at tage et billede. leg med din blænde også når du ændre lukketiden. eller sæt den på av/tv så den kun ændre en af delene.. (skal jo så selvfølgelig være lukke tid)

Originally posted by origin
    den skulle ik gerne tage 40 sek hvis den står på 15... så skulle den tage 15 sek om at tage et billede. leg med din blænde også når du ændre lukketiden. eller sæt den på av/tv så den kun ændre en af delene.. (skal jo så selvfølgelig være lukke tid)

problemet er jo, jeg ved ikke Hvor jeg ændre lukketiden...

og jeg har ikke av/tv på den, på drejehjulet...

der her jeg:
    M, A, S, P, AUTO, SP

• Hmm troede den indstilling var på de fleste kameraer. Men står der ikke noget i manualen om det ? Kender ikke til Fuji's - men i min Canon manual står der om de forsk. indstillinger. Bl.a. shutter time/lukketid.

• Ja, det lyder ikke til at du har haft manualen særlig meget fremme, så det kunne være en god ide at læse i den.

Men uden at kende kameraet vil jeg tro det er det hjul der sidder ved højre tommelfinger, eller pilene der sidder rundt om "Menu/Ok"-knappen.

For lige at give en kort introduktion så er:
    M: Manual hvor man selv indstiller lukkertid (shutter) og blænde (aperture).
    A: Aperture (blænde) hvor man selv indstiller blænden, men kameraet forsøger at vælge en passende lukkertid.
    S: Shutter (lukkertid) hvor man selv indstiller lukkeren, men kameraet forsøger at vælge passende blænde
    P: Kameraet vælger både blænde og lukkertid, man har dog nogle muligheder for andre indstillinger i modsætning til Auto
    AUTO: Kameraet foretager alle valg
    SP: Den ved jeg ikke helt hvad er da jeg ikke synes jeg har set den før.

Jeg kan anbefale at gå på biblioteket og låne politikens store fotobog (eller andre grundlæggende fotobøger). Den forklarer mange ting rimelig godt.

- Anders

---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

Rettet en gang, sidst af dna ().

• a også kaldet av
    s også kaldet tv eller t

^^ er forskelligt fra kamera producent

Udover politikens store fotobog som jeg har anbefalet mange gange herinde har de også politikens store bog om digital foto som også varmt kan anbefales at læse igennem.

| asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

• Prøv at se om der er noget her som kan hjælpe dig:

http://www.canon.co.jp/Imaging/enjoydslr/p_3_002.html

Der er en kort beskrivelse under hvert program. Dette er godt nok til canon men kan sagtes bruges til dig kamera. Da terorien er den sammen.

Lige hvordan du ændre de forskellige værdier på dit kamera, der skal du nok have fat på manualen for at få det rigtig svar.

Du kan finde manualen her: http://www.fujifilmusa.com/JSP…t=616757&sscucatid=664271

Men en så lang lukketid som du beskriver, Så kommer der MEGET lys ind. Så kan det være at du skal prøve at bruge en mindre blænde... (Højre F værdi)

ps I andre må lige rette mig hvis jeg tager fejl.

• Du tager ikke fejl med så lange lukketider skal blænden netop være mindre. Det vil sige blænde tallet skal være så højt som muligt.
    Hvis det er ved højlys dag er det nok ikke umidelbart muligt at gøre det da der simpelthen er for meget lys.

Du kan mindste det ved brug af ND filtre som sættes foran objektivet og sænker lyset der kommer ind.

Originally posted by _WHAT_

Du tager ikke fejl med så lange lukketider skal blænden netop være mindre. Det vil sige blænde tallet skal være så højt som muligt.
    Hvis det er ved højlys dag er det nok ikke umidelbart muligt at gøre det da der simpelthen er for meget lys.

Du kan mindste det ved brug af ND filtre som sættes foran objektivet og sænker lyset der kommer ind.

jeg prøver lige her i aften, og skal nok prøve at holde lysnivoet langt nede, men det højste blænder tal jeg kan få, mener jeg er 8... men jeg får af se i aften, eller må jeg tag flere billeder og smelte dem sammen i ps

Originally posted by Angelus

jeg prøver lige her i aften, og skal nok prøve at holde lysnivoet langt nede, men det højste blænder tal jeg kan få, mener jeg er 8... men jeg får af se i aften, eller må jeg tag flere billeder og smelte dem sammen i ps

Ja flere billeder sammen i ps er bare ikke lige optimalt når man har med ting der bevæger sig at gøre :)

Der er ikke ret mange kompakt kameraer der kan kommer over blænde 8. Blænde 8 på kompakt lukker dog ikke samme mængde lys ind som det gør på spejlrefleks. Blænde 8 på kompakt er rimelig højt, men du skal også højt op. Husk at sætte iso til lavest mulige.

Originally posted by _WHAT_

Ja flere billeder sammen i ps er bare ikke lige optimalt når man har med ting der bevæger sig at gøre :)

Der er ikke ret mange kompakt kameraer der kan kommer over blænde 8. Blænde 8 på kompakt lukker dog ikke samme mængde lys ind som det gør på spejlrefleks. Blænde 8 på kompakt er rimelig højt, men du skal også højt op. Husk at sætte iso til lavest mulige.

Oki, det skal jeg nok prøve...

Men det som jeg vil, altså ligge flere billeder sammen, så kommer det nemlig også til at se ud som jeg vil, bare vent og se :d