Vurder min OC guide

• Jeg har samlet lidt info, og lavet det om til en overclock-guide, som måske kan besvare en del spørgsmål. Specielt for dem der aldrig har OC'et før ;)

Nu vil jeg så gerne vide, hvad andre synes om guiden, og derfor spørger jeg lidt rundt omkring. Kom gerne med en masse brugbar feedback!

http://www.ocguide.dk/

• lige kigget det hurtigt igennem, og det ser rigtig godt ud :) tror faktisk alle begreber er forklaret osv.. måske kunne du (hvis du har tid og det) gå lidt mere i dybden med et overclock, hvor du fortæller helt specifikt hvad du gør på dit sys (etc) istedet for det er ren teori :)

AMD64 3500+ @ Scythe Ninja @ 2650 mhz (265*10)
    Asus A8n-sli SE
    2x512 mb Kingston HyperX pc3500 @ 221 mhz
    Galaxy 7600gs Zalman Edition @ 660/840 mhz
    Chill-Innovation 450w
    WD 320 gb
    samlet i et Raidmax Ninja

• Ser rigtig fint ud, nok den bedste guide jeg har set indtil vidre, men designet skal du have gjordt noget ud af, det må de andre lige kommer nærmere ind på, og så er der lidt stavefejl hist og her.

• Fin guide, snublede over et par enkelte ting, men som helhed er den fornem :cheers:

Hva' jeg snublede over:

1.
    Undlad at betegne hva' kompressorkøling kan levere, det strækker sig over et langt større spektrum en blot "omkring -30", det er nærmere mellem +15 til -130.

2.
    PCI-E Voltage
    spændingen til dine PCI Express kort - bruges kun til overclock af grafikkort etc.! Man bør afholde sig fra at justere denne værdi!

- Overstående er ikke faktuelt korrekt.

3.
    Voltmodding, du mener hardmod, som er fysisk at ændre, og her er det ikke kun spænding der kan reguleres, selvom det er det mest anvendte. - Voltmodding kan i sigselv ligeledes fremskabes af softmod og "modding" menes "modifing / modification", hvilket reelt set også dækker over at hæve volt i bios'er, eller via andet software.

4.
    10% forøgelse i volt er ikke 10% forøgelse i varme, W afgivelsen er en exposentiel funktion. (skulle jeg ihvertilfælde mene :P )

Men sidst, det er skønhedsfejl, ikke nogen der reelt er af den helt store betydning for den aktuelle målgruppe, endnu engang, thumbs up!

• Jeg takke mange gange for Jeres svar :clap:

qstR: Jeg vil gerne holde guiden så generel som muligt, så den kan bruges på alle systemer. Derfor har jeg ind til videre ikke lavet et scenarie, hvor jeg overclocker min egen spand. Måske det kommer i fremtiden 8)

M.Beier:

1) Jeg har ændret afsnittet om kompressor-køling.

2) Uddyb venligst: Ikke faktuelt korrekt...? Smid evt. nogle links... Jeg har omformuleret teksten om PCI-E spænding en smule.

3) Afsnittet om volt-modding er ændret en smule, så volt-modding kontra hard-modding er nævnt.

4) Jeg skriver teoretisk. Jeg ved, at det ikke holder i praksis - men det er ret tæt på!

• Det med PCI-E kan jeg ikke huske på stående fod, men, det er ikke relevant for overclocking idet at alle highend grafikkort har en 6-Pin PCI-E connector, tricket er den at der er en max mængde af strøm der kan flyttes gennem PCI-E porten, og ligeledes gennem stikket, kan ikke huske disse værdier, men man snakker om at ATI's næste grafikkort bliver nød til at have 2*6Pin stik - for at få mere strøm, hvorvildt det holder stik i praksis skal jeg ikke kunne sige...

• Argh, der er jeg ikke helt enig ;)..

Watt-afgivelsen (J/s) er = U*I - Spænding gange strømstyrke.
    Det man kan sige, at U er propotionel med W så længe I er konstant. Men da vi ikke ved, om dette er tilfældet, kan vi ikke uden videre konkludere, at U er propotionel med W, da I kan ændre sig. Eksempel;

Vcore = 1,5V - I = 50A -> 1,5 V * 50 A = 75W = 75 J/s

Vcore = 2,0V - I = 25A -> 2,0V * 25A = 50 W = 50 J/s

Så meget svinger strømstyrken dog ikke i virkeligheden, men det er som sagt bare et eksempel ;).. Du kan bare skrive, at højere Vcore resulterer i en højere varmeudvikling :P

[ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]

[ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]

Rettet 2 gange, sidst af Dare_Devil ().

Originally posted by Dare_Devil
    Så meget svinger strømstyrken dog ikke i virkeligheden,

Det ser faktisk ud til, at den svinger meget voldsomt når spændingen øges.

Hvis CPU'en opførte sig som en ohmsk modstand, ville strømstyrken stige proportionalt med spændingen. Dvs. at effekten ville være proportional med spændingen i anden potens. Men for en CPU ser det ud til at være endnu mere - måske spændingen i tredje potens eller mere.

Prøv at sænke vcore på en processor med 0,1 eller 0,2 V og se, hvor voldsomt temperaturen falder.

Originally posted by TB_Kolding
    Jeg har samlet lidt info, og lavet det om til en overclock-guide, som måske kan besvare en del spørgsmål. Specielt for dem der aldrig har OC'et før ;)

Nu vil jeg så gerne vide, hvad andre synes om guiden, og derfor spørger jeg lidt rundt omkring. Kom gerne med en masse brugbar feedback!

http://www.ocguide.dk/

LOL, læste den sidste linje i introen som:
    "God fornøjelse med at overclocke, din spand :o)" :D
    Skjult tilsvining at læser, det er noget der styrer! :T

• Som sagt før så holder din formel ikke;)
    En processor opfører sige ikke helt elektrisk korrekt hvad angår strømforbrug osv, da der i en processor lækker en del strøm.
    Dette læk bliver større desto mere vcore hæves, og kan ikke beskrives med en eneklt formel.
    Det forklarer også hvorfor at en Conroe bliver ekstremt varm når den overclockes og får ekstra vcore.

Originally posted by DeH
    Som sagt før så holder din formel ikke;)

Hans formel holder 100%, i hvert fald så længe der er tale om jævnstrøm.

De tal, han fyldte ind som eksempel, holder ikke - men det var vist heller ikke meningen.

Originally posted by Zaxzz
    LOL, læste den sidste linje i introen som:
    "God fornøjelse med at overclocke, din spand :o)" :D
    Skjult tilsvining at læser, det er noget der styrer! :T

Tilsvininger? Hvad mener du da med det? Det er klart at her er tale om sarkasme ;o)

Originally posted by Gnavpot

Hans formel holder 100%, i hvert fald så længe der er tale om jævnstrøm.

De tal, han fyldte ind som eksempel, holder ikke - men det var vist heller ikke meningen.

Hans formel holder ikke i det her tilfælde, da der som sagt er langt flere faktorer der spiller end, end bare Ampere og Volt.
    Det kan simpelthen ikke lade sig gøre at lave en sådan formel som beskriver alle processorers varmeafgivelse.

Så ville en Athlon Thunderbird også være en kølig cpu, hvilket absolut ikke er tilfældet. 8o

Originally posted by DeH

Hans formel holder ikke i det her tilfælde, da der som sagt er langt flere faktorer der spiller end, end bare Ampere og Volt.
    Det kan simpelthen ikke lade sig gøre at lave en sådan formel som beskriver alle processorers varmeafgivelse.

Så ville en Athlon Thunderbird også være en kølig cpu, hvilket absolut ikke er tilfældet. 8o

Formlen holder med hensyn til varmeudviklingen. Hvad baserer du det på, at Athlon Thunderbird ville være køling? Kender du da både Vcore og strømstyrke?

[ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]

[ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]

Rettet en gang, sidst af Dare_Devil ().

Originally posted by Dare_Devil

Formlen holder med hensyn til varmeudviklingen. Hvad baserer du det på, at Athlon Thunderbird ville være køling? Kender du da både Vcore og strømstyrke?

Sådan ca. (det var bare et eksempel - folk som har haft den slags cpu´er ved hvor afsindig varme de bliver!)
    Den ligger på omkring 2 vcore og 30 amp = 60 watt tdp/ 60 j/sek.. og alligevel ligger load temp meget højere end fx en Athlon Barton som bruger en del mere strøm.
    Siger at din formel ikke kan brugses i det her tilfælde - i andre samhængende dur den fint.

Der er jo andre faktore der spiller ind end bare strømforbrug.. Fabrikationsteknologi, og spildstrømsnedsættende teknologier (fx Silicium On Insulator, i Athlon64) er også nogle vigtige faktorer.

Originally posted by DeH

Hvilke faktorer?

Ved jævnspænding er effekt lig spænding gange strøm. Det kan der ikke pilles ved.

Originally posted by DeH

Hvorfor ville den være kølig? Den kører med en ganske høj spænding og sikkert også et højt strømforbrug.

• 1. - Ja, ved jævnspænding - ikke ved processorer - selvom de anvender jævnstrøm.
    2. Den bruger ca 60 watt og bliver en del varmere end selv en Athlon64 90nm (San Diego/Venice), der bruger 87 watt.
    Formlen holder ikke i det her tilfælde!
    EDIT:: Du ved vel at jeg ikke snakker om effekt ikke?.. jeg snakker om varmeafgivelsen