4 Ohms højt på 8 Ohms anlæg ????

  • Hejsa


    har fået to gamle jamo højtalere hvor de to 10" bass enheder var ferdige og har så skiftet dem ud med nogle nye men ser at de nye enheder er på 4 Ohm gør det noget i det store hele eller kan det betale sig at sætte en 4 Ohms modstand på de to bass enheder så de kommer på 8 Ohm som mit Pioneer anlæg køre med ???

    PSU Corsair TX750W & Asus ROG STRIX B450-F GAMING
    Ryzen 5 3600 3.6GHz
    & Zalman CNPS7500-Cu LED

    Kingston DDR4 PC3200 16GB CL16 HyperX Fury

    Inno3D Geforce GTX 1060 3 GB
    Samsung 970 EVO 500 GB NVMe & 2 TB Seagate 7200rpm SATA3
    OS: Linux Mint x64 & Win 10 x64

  • Det gør ikke det store.
    Burde sagtens kunne spille, og du hører nok ikke forskel.


    Fx. så har min 8 ohms Denon kørt med både 2,4 og 8 ohm.
    Sætter man 2ohms højttalere på, så skal man bare sørge for ikke at belaste forstærkeren så meget.
    Med 4ohms kører det næsten som med 8 ohms.. Bortset fra at højttalerne giver lidt mere lyd fra sig.

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

    Rettet 2 gange, sidst af urbananen ().

  • Hejsa


    ok så gider jeg ikke at sætte et par modstande på



    takker

    PSU Corsair TX750W & Asus ROG STRIX B450-F GAMING
    Ryzen 5 3600 3.6GHz
    & Zalman CNPS7500-Cu LED

    Kingston DDR4 PC3200 16GB CL16 HyperX Fury

    Inno3D Geforce GTX 1060 3 GB
    Samsung 970 EVO 500 GB NVMe & 2 TB Seagate 7200rpm SATA3
    OS: Linux Mint x64 & Win 10 x64

  • Jo større modstanden i højtaleren er jo mere power skal forstærkeren smide ud for at få højtaleren tilat svinge.


    Det mest optimale ville jo være hvis hele lortet stod i resonans, da det ville give den bedste lyd.

  • Quote

    Originally posted by rudian
    Mener der er lige omvendt ?


    dvs. ved 8 ohm skal der mindre watt på og ved 2ohm skal der smides mere watt på før de svinger?


    Arrr.. Sådan er det ikke lige ;) .
    Hvis man smidder et par 8 ohm i bilen, skal man skrue voldsomt højt op, for at få bare lidt høj lyd ud af højttalerne.
    Derfor er alle bilhøjttalere på 2 og 4 ohm.


    4-8 ohm passer fint til en forstærker i hjemmet

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

    Rettet en gang, sidst af urbananen ().

  • Har egentlig også være rimelig forvirret om dette emne.


    Selv giver mit anlæg vidst 6 ohm og højtalerne er 4 ohm. En moderne forstærker indstiller måske sig selv? Kan i hvertfald ikke selv sige om det skal være 4 eller 6 ohm.


    Men det må du jo næsten vidst mr. banan, da du også har en Denon 3802?

  • Altså.. En forstærker gir så vidt jeg ved ikke ohm fra sig :D .
    Den har det bare bedst med at ha 8 omhs højttalere tilsluttet, da den gerne "vil ha" den modstand der nu engang er i 8 ohm.


    Selvom forstærkeren vil det, spiller den ganske fint med 4 ohm, men man skal så bare være lidt mere påpasselig med hvor højt man skruer op.
    Jeg har været næsten helt oppe på max med min forstærker, og mine CW'ere, uden det lød overbelastet, så det kan såmænd sagtens klare mosten, men chancen for man brænder skidtet af hvis man ikke passer på, er større med 4 ohms højttalere..
    -Men så man altså også et kvaj.. For det kan høres når tingene ikke har godt af det.

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

  • Quote

    Originally posted by urbananen
    Altså.. En forstærker gir så vidt jeg ved ikke ohm fra sig :D .
    Den har det bare bedst med at ha 8 omhs højttalere tilsluttet, da den gerne "vil ha" den modstand der nu engang er i 8 ohm.


    Selvom forstærkeren vil det, spiller den ganske fint med 4 ohm, men man skal så bare være lidt mere påpasselig med hvor højt man skruer op.
    Jeg har været næsten helt oppe på max med min forstærker, og mine CW'ere, uden det lød overbelastet, så det kan såmænd sagtens klare mosten, men chancen for man brænder skidtet af hvis man ikke passer på, er større med 4 ohms højttalere..
    -Men så man altså også et kvaj.. For det kan høres når tingene ikke har godt af det.


    Godt så, så kom det på det rene :D


    Fik nu også at vide af Dali, at der skulle en del til for ligesom at ødelægge noget.


    Har alligevel aldrig givet min forstærker fuld galop, meeen den har da fået lov at yde lidt.


  • Ahh ja.. Det dig med Granderne.. Heldige asen..
    Jeg har et par store cw'ere hvis du vil bytte :crazyeyes:
    eller nogle B&W'ere hvis det skulle være.


    Har du fået samlet resten af anløget, så det hele passer, eller har du fundet et alternativ til centeren og baghøjttalerne?

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

  • Quote

    Originally posted by urbananen


    Ahh ja.. Det dig med Granderne.. Heldige asen..
    Jeg har et par store cw'ere hvis du vil bytte :crazyeyes:
    eller nogle B&W'ere hvis det skulle være.


    Har du fået samlet resten af anløget, så det hele passer, eller har du fundet et alternativ til centeren og baghøjttalerne?


    Hehe, det eneste jeg vil bytte med er Euphoria serien ;)


    Har Dali Grand Vocal Center samt 2 stk Dali Evidence 470 som baghøjtalere, hvilket egentlig fungere okay fint.

  • Okay.. Det lyder jo heller ikke så ringe..
    Og ja Euphonia-serien er sgu det jeg ender med..
    Det sådan en højttaler skal se ud og spille :ph34r:

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

  • Quote

    Originally posted by urbananen
    Okay.. Det lyder jo heller ikke så ringe..
    Og ja Euphonia-serien er sgu det jeg ender med..
    Det sådan en højttaler skal se ud og spille :ph34r:


    Ye, den serie ser bare skide godt ud. Et utrolig lækkert finish de højtalere har. Regnede engang på det. Højtalerne alene incl. sub ville koste omkring 200k fra ny af. Så det er nærmest sådan noget man kan købe sig engang man investere i hus.

  • Quote

    Originally posted by Macimuz


    Ye, den serie ser bare skide godt ud. Et utrolig lækkert finish de højtalere har. Regnede engang på det. Højtalerne alene incl. sub ville koste omkring 200k fra ny af. Så det er nærmest sådan noget man kan købe sig engang man investere i hus.


    Jeg kommer aldrig til at få råd til det hele på engang.
    75800,- for fronterne.. Dem ville jeg da starte med..
    27900,- for centeren.. Den må komme nr. 2
    23800,- for baghøjttalerne..


    127500 for det..


    Så må sub'n til 34.900,- vente, hvis ikke den bliver sprunget over.
    Er temmelig sikker på at mit behov for lyd er opfyldt uden sub, men man kan selvfølgelig aldrig få nok :D .


    Men så ryger der jo ind i mellem frygtelig mange penge til kabler..
    Det ville nok være klart at fortrække nogle TARA LABS Helix 8 kabler, men det er voldsomt meget at bruge på kabler synes jeg, så det ville for mit vedkommende nok ende med noget DALI Silver Wave 4 kabel.


    Og hus først? Hva sker der :crazyeyes:
    Jeg kunen helt sikkert godt finde på at bo hos kærestens forældre lidt extra tid :)) . Så har man jo indmaden til huset i orden når man flytter må du tænke på ;)

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb


  • Når man nu alligevel er igang med at købe det helt store, så kan man da ligeså godt købe subwooferen også.


    Hvad angår hus, så tænkte jeg mere på at have et større lån der dækkede købet af sådan noget udstyr.

  • Hejsa


    ok mange tak for de mange bud men har jeg forstået det regtigt hvis jeg nu siger at det fint kan gå med 4 Ohm på en 8 - 16 Ohm Pioneer VSX-409RDS forstærker men jeg skal ikke køre den helt ud på kanten for så kan jeg fise forstærkeren af ?

    PSU Corsair TX750W & Asus ROG STRIX B450-F GAMING
    Ryzen 5 3600 3.6GHz
    & Zalman CNPS7500-Cu LED

    Kingston DDR4 PC3200 16GB CL16 HyperX Fury

    Inno3D Geforce GTX 1060 3 GB
    Samsung 970 EVO 500 GB NVMe & 2 TB Seagate 7200rpm SATA3
    OS: Linux Mint x64 & Win 10 x64

  • Quote

    Originally posted by Brumbassen
    Hejsa


    ok mange tak for de mange bud men har jeg forstået det regtigt hvis jeg nu siger at det fint kan gå med 4 Ohm på en 8 - 16 Ohm Pioneer VSX-409RDS forstærker men jeg skal ikke køre den helt ud på kanten for så kan jeg fise forstærkeren af ?


    Har ikke lige hørt om en 16 ohm's forstærker..
    Men jo, du kan sagtens ha det kørende..
    Min forstærker går fx. fra -70, til +20..
    Og spiller jeg med 4 ohms højttalere, så skruer jeg max op på +5.. Så holder den lige et stykke fra max, for at være på den sikre side.
    Men altså.. Man kan høre når delene ikke har godt af det længere.

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

  • Hejsa


    ok der står bare bag på den at den køre 8 - 16 Ohm


    og hvad angår at skruge for højt op så har jeg prøvet det og så slår den fra tror jeg altså jeg går ud fra at det er forstærkeren der slår fra der er da godt nok nogle filtre osv i højtalerene men går kun ud fra at det er til at dele diskant og mellemtone og bass fra hinanden


    det er to ældre jamohøjtalere med to 10" bass og to mellemtoner og et diskant hårn i


    Jamo Power 260R


    og de to bass enheder er gået i smader membranen er helt tæret væk så jeg har fået to nye i vær dov ikke fra jamo det er to af denne her tybe


    Carpower SP-252C


    har så lige set at der står Eletronic Overload Protection på dem så det kan væl også være dem der slår fra ?


    og min forstærker heder Pioneer VSX-409RDS

    PSU Corsair TX750W & Asus ROG STRIX B450-F GAMING
    Ryzen 5 3600 3.6GHz
    & Zalman CNPS7500-Cu LED

    Kingston DDR4 PC3200 16GB CL16 HyperX Fury

    Inno3D Geforce GTX 1060 3 GB
    Samsung 970 EVO 500 GB NVMe & 2 TB Seagate 7200rpm SATA3
    OS: Linux Mint x64 & Win 10 x64

    Rettet en gang, sidst af Brumbassen ().