Centrino - Lavere Vcore

  • Jeg sad og legede lidt med NHC og sætte vcoren ned på min dejlige T2600 i min Vega M31. So far er jeg nået ned på 1,125v - mod 1,2625v normalt:)
    Det giver en load temp der er op mod 10-15c lavere, samt lavere støjnineau og længere batterilevetid. Det kan stærkt anbefales at gøre ved dem der har Centrino baserede Notebooks


    Sidder og dual primer på livet løs lige nu, men er ret sikker på at den sagtens kan det;)


    Her er et SS af en lidt højere vcore som self er primestabil (90minutter, så ville jeg lige prøve en endnu lavere):
    [Blocked Image: http://alcoholic.dk/view.php?id=38&thumb=true]

  • Lyder super nice, det kunne være jeg også skulle prøve det... Min er godt nok kun en dothan men det burde da kunne lade sig gøre?=

  • Quote

    Originally posted by BassQues
    Lyder super nice, det kunne være jeg også skulle prøve det... Min er godt nok kun en dothan men det burde da kunne lade sig gøre?=


    Det kan det ja:) - Alle Centrino laptops er understøttet


    Sådan! Primestabilt @ 1,1vcore mod 1,2625vcore standart:D
    Det er 13% lavere vcore, 13% lavere varmeudvikling, ~13% længere batteri levetid! :cheers: ::
    [Blocked Image: http://alcoholic.dk/view.php?id=42&thumb=true]

  • Quote

    Originally posted by DeH


    Det kan det ja:) - Alle Centrino laptops er understøttet


    Sådan! Primestabilt @ 1,1vcore mod 1,2625vcore standart:D
    Det er 13% lavere vcore, 13% lavere varmeudvikling, ~13% længere batteri levetid! :cheers: ::
    [Blocked Image: http://alcoholic.dk/view.php?id=42&thumb=true]


    så enkelt kan det vist ikke regnes ud



    men faktisk det bliver mere en 13% mindre strømforbrug

  • men clocker du så også ned deh.. du kan vel oc mere med den ved 1,26 vcore

    Corsair Spec Alpha Red Custom, dual rad + single rad in front - Intel 7600k@4.9 1,24 vcore watercooled - 8GB Geil Forza DDR4 3000mhz - 450W Thermaltake SMART PSU - Kingston HyperX 240GB SSD - Asus GTX1060.


  • Skulle selv lige til at skrive at den "udregning" nok var en smule overfladisk :D


    Men tror du at det giver mere end 13% længere batteri levetid? - ikke at jeg har forstand på det, synes bare at det lyder imponerende :D




    Men DeH... kan du komme længere ned end 1,1Vcore?

  • Quote

    Originally posted by hot_fifty
    men clocker du så også ned deh.. du kan vel oc mere med den ved 1,26 vcore


    tror ikke hans formål er at overclocke, men derimod at få længere batterilevetid, mindre varme og mindre støj ;)

  • han har da oc før med sin blærbar

    Corsair Spec Alpha Red Custom, dual rad + single rad in front - Intel 7600k@4.9 1,24 vcore watercooled - 8GB Geil Forza DDR4 3000mhz - 450W Thermaltake SMART PSU - Kingston HyperX 240GB SSD - Asus GTX1060.

  • husk DeH at kør Small FFT´s og ikke Large.. du vil vel teste cpu stabilittet

    Corsair Spec Alpha Red Custom, dual rad + single rad in front - Intel 7600k@4.9 1,24 vcore watercooled - 8GB Geil Forza DDR4 3000mhz - 450W Thermaltake SMART PSU - Kingston HyperX 240GB SSD - Asus GTX1060.


  • Nej det ved jeg godt, men det var bare en hurtig udregning for at vise at det rent faktisk gør en forskel.. hehe..


    Og nej Lasse mit formål er ikke at OC'e, men derimod lavere strømforbrug og varmeforbrug:)


    Jeg tror bestemt at jeg kan komme længere ned, regner med at jeg ikke kan komme længere ned ved omkring 1,05v-1,0375v.
    Men jeg er lige pt igang med at stressteste ved lavere vcore på andre multipliere.
    Vender dog frygteligt tilbage senere med et bedre resultat:)

  • så har jeg nået bunden:)
    1,0625 failer efter 2sek på core 0.
    Er igang med at teste ved 1,0750v nu
    EDIT:: den failer også ved 1,0750vcore .. hehe.. så må vi prøve 1,0825:P

  • Quote

    Originally posted by Try-this


    er sq også ret nice, næsten 0,2V under std 8)


    Ja det er det da:) er overrasket over hvor lavt T2600 egentlig kan gå og stadig køre stabilt.. jeg troede at bunden var 1,2 til at starte med. med den ville bare lavere og lavere. Og så skal man jo også huske på at det er en 2166mhz model og ikke den helt lille;)

  • Lækkert nok da :)


    Den er sat så der ikke er nogle CPU'er der er ustabile, for nogle er jo bedre end andre, men... Den udregning, 13% pga. 13% lavere vcore.. hmm, så glemmer du vidst mobo, ram, grafikkort, drev, skærm :P - Nah ikke helt 13%, nok nærmere 2-4% =)

  • Nopes.. 1,1 Vcore er max.
    1,0875 frøs efter 2 timer - dog uden at lave fejl forinden.
    Så har sat den til 1,1vcore 24/7.. ¨så er jeg også helgarderet:)

  • Quote

    Originally posted by DeH
    Nopes.. 1,1 Vcore er max.
    1,0875 frøs efter 2 timer - dog uden at lave fejl forinden.
    Så har sat den til 1,1vcore 24/7.. ¨så er jeg også helgarderet:)


    også et ganske godt resultat må man sige... tillykke med den :cheers:

  • Quote

    Originally posted by Try-this


    også et ganske godt resultat må man sige... tillykke med den :cheers:


    Danke;)
    Jeg kan mærke at både load og idle temps er noget lavere:
    Idle: 58c
    Load: ~76c (dual Prime)
    :$


    EDIT: det skal så lige siges at køleren i maskinen er ekstrem lille.. ca 2x4x3cm (HxBxD) kobber klods med finner og en bette 40mm blæser:))

  • Det ser sq nice ud det der, virkelig imponerende af en så kraftig cpu men nu er det jo også en fordel at det er 65 nm. :)


    Jeg har selv kørt med NHC i et halv års tid på min Acer 3211, 14" med en Dothan 1.6 GHz. 400 mhz fsb og jeg har gode erfaringer med det. Den dothan er en lidt ældre udgave men det er en cpu der selv ved standard køre med et ret lavt strømforbrug og varmeudvikling. :D


    Jeg køre 0.988v ved 1.6 GHz og 0.7v ved 600 mhz, har dog ikke testet den prime stabil men kunne forestille mig at den er det og måske man kunne komme endnu længere ned. Min batteri tid er forsøget med cirka ½ time nemlig fra 4 til 4½ time ved let surfing og tekst behandling.


    DeH, køre du ikke med dynamic switch så den selv køre ned på lav clock hastighed når den ikke lige bliver belastet så meget? Så bliver den jo meget lydsvag, er min ihvertfald blevet efter jeg legede med NHC som alle burde tage at prøve.

    Asus ROG Maximus III Formula
    Intel I5 750 @ 4 GHz; Cooled by Prolimatech Megahalems
    4 GB G.Skill DDR-1600
    Sapphire ATI Radeon HD 5850 @ 940/1215
    Samsung F3 500 GB
    Corsair HX-750w
    Silverstone Raven RV02
    LG 24" 1920x1200
    etc...

    Rettet en gang, sidst af Cyber ().


  • Jo det kører jeg med normalt, eller "Max Performance" når jeg er på stik - den larmer nemlig ikke alverden min Vega:)
    Men når jeg er på batteri kører jeg næsten altid "Battery Optimized"