Konsol eller ej?

• Faldt lige i snak om emnet med en herinde fra og besluttede mig for at høre resten af tweaks mening om det...

Konsoller - er de skidt eller ej?

Sådan som jeg ser det, så ka en konsol ikke noget som helst, som en pc ikke kan... Hvis man ejer en highend pc, så kan jeg ikke se den fjerneste ide i at købe en konsol, ud over self at der er konsol-specifikke spil, hvilket jeg syns er noget fis, der kun eksisterer for at producenterne ka tjene lidt flere penge end de i forvejen gør...

Nogle siger sikkert det er federe at sidde med en controller i sengen foran tvet og spille... men det ka man sådan set også gøre med en pc, det er bare et spørgsmål om interface og spil..

Der er sikkert også et par stykker der syns det er mere hyggeligt med en konsol, men igen er jeg forladt for tanken... Man ka sagtens spille multiplayer på pc, både over netværk men også direkte på en pc hvis man har lyst til det... det er igen bare et spørgsmål om interface og spil...

I er velkomne til at komme med flere bud på hvorfor der sku være den fjerneste ide i at købe en konsol :P for jeg ka ikk se en eneste...

Edit: Ved godt vi har haft mange af den her slags polls før, men det er egentlig heller ikk afstemningen der er det vigtige... jeg vil høre hvorfor folk dog skulle finde på at købe en konsol, hvis de allerede har en highend pc

• Nogle spil er bare bedst på PC og andre på konsol... "Rigtig" 3D-Shoot-em-up er klart bedst på PC, mens mange bilspil gør sig bedre på konsol, imo! :)

* 24/7: NUC6 i5, 950 Pro + 840 Pro, 16 GB PC4-2400 * VM/Test: GB Z68X-UD4-B3, i7-2600K, 16 GB KHX1866C9, Vertex 3 *
    * SRV: HP MS G8, i3-2120, 10 GB PC3-12800, Agility 3 + WD Black 2 TB * HTPC: BRIX i3-4010, Intel SSD 530 120 GB *

• Jeg leder efter svaret på HVORFOR :)
    Jeg ved godt der er folk der siger bilspil bare er bedre på en konsol, men hvorfor? Er det pga. controlleren, altså interfacet? Jeg har f.eks. købt mig en rumblepad, et rat og pedal og et joystick til min pc... jeg benytter ofte min rumblepad i trackmania sunrise eller rat og pedal dengang jeg spillede nfs

Originally posted by KarGa
    Jeg leder efter svaret på HVORFOR :)
    Jeg ved godt der er folk der siger bilspil bare er bedre på en konsol, men hvorfor? Er det pga. controlleren, altså interfacet? Jeg har f.eks. købt mig en rumblepad, et rat og pedal og et joystick til min pc... jeg benytter ofte min rumblepad i trackmania sunrise eller rat og pedal dengang jeg spillede nfs

Havde ikke rigtig læst #1 i gennem... :oops:

Jeg synes ikke controlleren til en konsol rækker til at få det fulde ud af fx CS. Men et spil som Project Gotham Racing synes jeg er perfekt på konsol, kan egentlig ikke sætte en finger på hvorfor jeg hellere vil spille sådan noget på konsol fremfor pc, og selvom pc'en blev udstyret med rat osv...

* 24/7: NUC6 i5, 950 Pro + 840 Pro, 16 GB PC4-2400 * VM/Test: GB Z68X-UD4-B3, i7-2600K, 16 GB KHX1866C9, Vertex 3 *
    * SRV: HP MS G8, i3-2120, 10 GB PC3-12800, Agility 3 + WD Black 2 TB * HTPC: BRIX i3-4010, Intel SSD 530 120 GB *

• En konsol skal du f.eks. ikke hele tiden opdatere eller opgradere, og den er nem at slutte til fjernsynet, du skal ikke til at installere programmer osv for at få den til at virke. Det er jo også meget hyggeligere at have en konsol, for når man f.eks. har vennerne med derhjemme så kan alle spille på samme tid på den samme maskine mens de sidder i den samme sofa og skubber til hinanden og griner højlydt af hinanden. Det kan du jo ikke med én pc, så skal du jo til at have flere pc'er stående

i5 2500k @ 4.4GHz w/ Antec Kühler 620

GIGABYTE GA-Z68AP-D3

Corsair Vengeance 2x4GB 1600MHz

XFX Radeon HD 5850 BE

Corsair TX650 V2

Creative SB Audigy SE

• Enig, problemet med en comp. er at næsten hvert år skal den have nyt harware, desuden har man større skærm på konsol (for det meste).

Er stor fan af Tomb Raider og ville aldrig købe det til andet en konsol. Samme med Fifa eller Pro Evolution Soccer.

• Jeg kan også godt li at alle spiller med samme gear, i store træk i hvert fald, når man spiller mod hinanden. Så er der aldrig én som har fps fordel...

Originally posted by Svan
    Enig, problemet med en comp. er at næsten hvert år skal den have nyt harware, desuden har man større skærm på konsol (for det meste).

Men med en pc får du bedre grafik... du ka jo også sagtens beholde din pcs indhold i flere år hvis du vil

Du ka også sagtens koble tvet til computeren hvis det er det du vil, men opløsningen på et normalt tv ligger på 800x600... du får aldrig samme kvalitet på tvet, med mindre du køber et HD tv

Originally posted by Svan
    Ja, og det er nemmer bare at poppe en controller mere i konsollen end man skal sætte lan op som tit driller, når vennerne kommer og skal spille.

Det er igen et interface og spil problem... Man ka sagtens få et utal af rumblepads og hvis spillet tillader det, så ka man da bare spille på samme pc

• Nyder både at spille på PC og konsol. De har begge deres stærke og svage sider, så at sige den ene er bedre end den anden er lidt som at sige æbler smager bedre end pærer.

PC'en har efter min mening den fordel at den er bedre at spille RTS og strategi-spil på. Og hvis man gider købe sig fattig i hardware, kan den også afvikle spil der er flottere og i væsentlig højere opløsning end konsollen.
    FPS er også bedre med en mus, selvom det går an med en controller. Har selv spillet meget Halo på Xbox.

Konsollen har den fordel at det er fedt at sidde plantet i sofaen når man spiller, og at det er lettere at koble den til et TV, som ligesom er en del af det. Det vigtigste er dog at skidtet altid virker og at man kan spille en ordentlig flok mod/med hinanden en aften man nu kommer i tanke om det. Der kan PC'en ikke være med. (EDIT: Som du skriver kan man da sikkert købe joypads og sætte dem til. Jeg gider bare ikke bøvle med det. Det er så let bare at smide en skive i, sætte sig ned og så ved man det kører.)
    Dertil skal man ikke punge så meget ud for at få en maskine med gode specifikationer. Eller rettere sagt, afvikle spil der er lige flotte som dem til PC.
    Og med de online-muligheder der er kommet på det sidste, har PC'en heller ikke dén trumf længere.

Har selv både PC og konsol.

• Grafikken er bedre ja, men det er ikke altid det der tæller. Tror det er der konsollen har sin stærke side, utrolig brugervenlig og sjov. Men jeg kan godt huske for 6år siden da jeg fik min PS2, dengang var grafikken fantastisk.

• Men vil sige nået af det bedste er at tage projektoren sætte den ind i stuen sammen med compen. og sidde at spille bilspil med rat eller lignende, på en skærem der er ca. 1,5-2m i bredde og højde.

Men med en pc får du bedre grafik... du ka jo også sagtens beholde din pcs indhold i flere år hvis du vil

det er nu ikke helt rigtigt....

Core i7 4770K + Noctua NH-S12U I Asus Z87 Maximus Gene IV
    3x4GB Corsair Vengence PC3-12800 9-9-9-24 I WD Black 2TB + 2x256GB SSD
    XFX Vega 56 I Corsair AX850Watt I Bitfenix Phenom M
    Asus MG248Q I Logitech G502 + CM Rapid fire TK keyboard
    Nintendo Switch - PS4 1TB Pro

Rettet en gang, sidst af Karse ().

• Konsol fordi det er nemt, billigt, brugervenligt og meget problemfrit. En konsol kan imo ikke sammenlignes med en computer, den må ikke betragtes som en "computer kun til spil". Grunden til at en konsol er brugervenlig skyldes hovedsagligt, at den holder sig selv opdateret, hvilket betyder, at man ikke skal ligge og rode med drivere osv.

Der er selvfølgelig nogen, der vil sige, at man kan få en computer til at køre lige så brugervenligt, men fortæl mig ikke, at ingen af jer på et eller andet tidspunkt har oplevet at en opdatering gik galt, eller at et spil crashede uden grund, eller at den nye driver absolut bare skulle vise sig at være på tværs.

Grunden til at købe en konsol er altså for mig, at den er meget brugervenlig, og det den kan, gør den godt og problemfit.

#Karga

Du skriver selv: "Men med en pc får du bedre grafik... du ka jo også sagtens beholde din pcs indhold i flere år hvis du vil

Man kan beholde hardwaren i flere år: resultat= dårligere grafik. Man kan også opgradere= det er dyrt

Du ka også sagtens koble tvet til computeren hvis det er det du vil, men opløsningen på et normalt tv ligger på 800x600... du får aldrig samme kvalitet på tvet, med mindre du køber et HD tv"

HDTV er jo ved at blive udbredt, og vil være en meget anerkendt standard hen ad 2009, dermed bliver 1920*1080 muligt for mange "normale" mennesker, og det er jo bestemt ikke dårligt.

Et andet negativt punkt imod konsollerne har også været, at man ikke kunne spille et FPS "seriøst" derpå, det kan nu godt lade sig gøre af egen erfaring, men selvfølgelig vil en mus altid være mere præcis, dog kan man sagtens få en god oplevelse ud af et FPS på konsol.

Originally posted by Karse

det er nu ikke helt rigtigt....

Grafikken er det samme. Kun penge pungen er limited. Det kommer vel helt an på spil producenten.

Hvis vi snakker gaming only er det helt klart at foretrække en konsol, da det er billigere at skifte sådan en ud.

Stemte kun pc, da jeg aldrig fik lyst til at skifte min Playstation 1 ud med nyere.
    Da en del hobby ligger i computeren, hvis man skiller en konsol ad fatter man alligevel hat.

i7-7700K@5.1GHz (delidded - delid.dk )- Corsair H115i Pro AIO- ROG STRIX 2080 ti OC - Asus Prime-P Z270 - 16 GB DDR4 Corsair Vengeance 3200 MHz - Corsair 750TX - 500GB EVO 960 NVMe

• Har stemt Kun PC.
    Begrundelse: PC'en kan alt hvad jeg har brug for af spil, Internet, billed-, tekst- og musikbehandling.
    Pc'en kan kombineres med andet hardware (f.eks. scanner, digital kamera, printer, mobil- og pda-telefoner o.a.) for yderligere behandling - alt i alt mange flere muligheder.
    Det kan en konsol ikke klare! Den dur, så at sige, kun til spil !
    Desuden syn's jeg også, at konsolkonceptet generelt er for dyrt ift. de begrænsede muligheder. (Specielle konsol-spil til en ublu pris.)

• stemte begge. netop på grund af de speciffike spil.. platform spil er mere afspalende at spille på en konsol. også sjovere at man kan invitere 3 mennesker over og så game, uden der skal bæres pc'er ellers skærme eller bare bærbare... det hele er der.. og nemt at gå til..

shootem up spil skal spilles på PC.. da det er så "svært" at ramme med den kontroller :D dog sikekrt ikke med den nye WII så må vi se :)

• Har stemt begge af den grund alene, at de begge to har sine gode sider.

Det er meget muligt man kan sidde en masse ved pc'en og spille mod hinanden, men det fungere nu immervæk ikke så praktisk som ved en konsol.

Ejer dog ikke en konsol idag ud over min gamle Amiga 600, men er fast besluttet på en PS3 bliver min første konsol af nyere dato. Det skyldes ikke så meget det faktum, at visse spil er sjove på konsol, men mere det, at de idag kan anvendes som et slags mediecenter.

Synes også det har sin charme med en konsol. Husker fint år tilbage i klubben, hvor man sad foran en Nintendo 8bit og spillede Mario eller Turtles. Det er simpelthen et spændende og sjovt gameplay de spil ofte har.

Men som sagt, begge ting har sine fordele og ulemper.

• Jeg kunne ikke være mere enig.
    PC'en er klart bedst på mange punkter men konsollen er bare så fantastisk nem. Det er da vildt fedt bare at smide den på tv'et og så dyste mod kammeraterne i sofaen.
    Har begge dele.