At tage billedet, når man trykker

• Hey Tweak, undskyld det underlige topicnavn, kunne ikke finde på noget mere passende.

Jeg har lagt mærke til at digitale kameraer er langsomme ad H til pga autofokus og bla bla det ene og det andet, red eye reduction ect ect.

Min stedfar har lige købt et
    Canon EOS 5D
    http://www.canon.dk/For_Home/P…ameras/Digital_SLR/EOS_5D

som jeg har fået lov at lege lidt med og det kamera er jo sindssygt fedt! Man peger på noget, fokuserer og knipser, og billedet bliver taget med det samme, man kan tage mange billeder efter hinanden fordi den bare fanger det når du trykker.

Men! Jeg har ikke penge til sådan et kamera - Mit spg er så - er der billigere kameraer med den funktion? Eller skal man op og have noget professionelt udstyr som det der?

Rig:
    CPU: Intel E8500 @ 3.50
    RAM: Mushkin Redline 2 x 2 GB
    MOBO: Maximus Formula II
    GFX: ATI Radeon HD 4870 X2

• Mit fuji s5500 tager billedet lige idet jeg trykker. Jeg trykker halvt ned for at fokusere, og trykker helt ned for at taget billedet. Jeg tror mange kameraer fungerer ligesom mit, men der findes også mange som er langsomme.

zepto 6224w \ 14.1''
    c2d 1.66ghz \ 8600m gt

dfi lanparty 915p-t12 ut \ intel p4 3.0ghz
    geil value 2*512 mb pc3200 [2,5-4-4-8]
    leadtek 6600GT pci-e \ seagate 120gb
    chieftec 410w \ lg flatron l1915s 19'' tft

http://www.kidsmythology.com

• Du skal egentlig bare op og have et dslr, altså et spejlrefelks.

Som start løsning til billige penge kan det være noget som Canon 350D eller Nikon D50.

Hvis der er flere penge at gøre med kan det være noget som 30D og hvis der er endnu mere noget som D200.

I mine øjne ville det nok være smart at købe canon når du kender en der sådan et kamera i forvejen. Det giver mulighed for at låne objektiver af hinanden hvilket er en fordel.

Hastigheden på 5D er faktisk ikke så høj :) Autofocus og hvor hurtig skudet kommer er fint nok det samme men hvis du holder knappen nede og tager en serie billeder falder 5D bagud sammenlignet med 20D og 30D. Hvis man stiller den op imod 1dmarkIIN som er i samme prisleje er den meget langt bagud.

Men for omkring 6-8k kan du nemt komme igang og det må jo siges at være en del under prisen på 5D :)

| asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

• Mange tak for svar og forklaringer :)

Det kamera du pointerer What - Canon 350D - Hvis jeg nuppede sådan en fætter, ville det så være kompatibelt med f.eks. Det 5D vi har? Det kunne jo være, som du siger, rimelig fedt at kunne låne linser, stativ måske, osv.

Rig:

Originally posted by Hayes
    Mange tak for svar og forklaringer :)

Det kamera du pointerer What - Canon 350D - Hvis jeg nuppede sådan en fætter, ville det så være kompatibelt med f.eks. Det 5D vi har? Det kunne jo være, som du siger, rimelig fedt at kunne låne linser, stativ måske, osv.

Ja det ville det.
    Alle canons nyere spejlrefleks anvender EF og EF-S fatninger.

Whenever I’m about to do something,
    I think “would an idiot do that?” and if they would,
    I do not do that thing.

- Dwight Schrute (The Office)

• Det vil det ja. Alle objektiver som hedder EF som er dem man bruger på 5D kan også bruges på 350D. Stativ osv har også samme gevin så det vil også passe.

350D kan udover EF også bruge EF-S dem kan 5D så ikke bruge men er jo nok også mindre relevant kan man sige :)

Originally posted by _WHAT_
    Det vil det ja. Alle objektiver som hedder EF som er dem man bruger på 5D kan også bruges på 350D. Stativ osv har også samme gevin så det vil også passe.

350D kan udover EF også bruge EF-S dem kan 5D så ikke bruge men er jo nok også mindre relevant kan man sige :)

lad os sige det sådan her.. 5D fortjener kun L objektiver.. alt andet er blasfemi ;)

Originally posted by origin

lad os sige det sådan her.. 5D fortjener kun L objektiver.. alt andet er blasfemi ;)

Nah vil jeg nu ikke mene.... 10-22 og den nye 17-70 levere helt fint kvaliteten til 5D.

Eneste grund til de ikke er L objektiver ligger i at det er et EF-S objektiv og at de ikke kan bruges på de proffesionelle kameraer.

Grunden til at 5D ikke kan bruges EF-S er at det er et full-frame kamera og EF-S objektiver laver ikke en stor nok billede cirkel til at dække en full-frame sensor.

• hva er den helt præcise forskel på EF og EF-S?

• Fatningen er lavet om for at EF-S ikke kan monteres på FF hus.

EF-S laver et mindre billede område som ikke er stort nok til at dække en FF chip. Det stiller mindre krav til glaset helt ud i hjørnerne og er derfor billigere at lave.

De går også tættere ind på filmplanet hvilket betyder at hvis man satte dem på et FF hus ville spejlet ramme bagsiden af objektivet.

Originally posted by origin
    super duper.. så blev jeg lidt klogere i dag :D

Jeg ville ønske jeg kunne sige det samme om det I snakkede om :razz:

Men tusind tak for hjælpen - Må få skrabet lidt penge sammen

Rig: